ونوشک پلو یک غذای بسیار خوشمزه و پرخاصیت بوده. گیاه ونوشک که به آن بنه یا پسته کوهی هم گفته می‌شه، بیشتر در استان کرمانشاه رشد می کنه و میوه های آن سفت و به رنگ قرمزه و پس از رسیدن قهوه ای رنگ می شه. از میوه ونوشک می تونید برای چاشنی غذا استفاده کنید، همچنین خورشت ونوشک و ترشی نیز از آن درست می کنند. پوسته بیرونی ونوشک یا پسته کوهی در جوانی سبز رنگه و گفته میشه خواص ونوشک شبیه خواص پسته آجیل است.

از جمله خواص ونوشک می تونیم به درمان کم خونی اشاره کنیم. کسانی که کم خونی دارند می تونن از این میوه در پختن برخی غذاها استفاده کنند. یکی از خواص دیگر ونوشک درمان سردرده. به علاوه افرادی که دچار نرمی استخوان هستند می تونن از میوه ونوشک بخورند. از اونجایی که ونوشک سرشار از ویتامین های A، B و D است، باعث تقویت اعصاب و جلوگیری از پوکی استخوان می شه.

اگر نمی تونید میوه ونوشک رو بخورید اون رو بجوشونید و از جوشاندش میل کنید. این جوشانده برای بیماری های گوارشی بسیار مفیده و در هضم غذا به شما کمک زیادی می کنه.

 

ونوشک تازه

 

یکی از غذاهایی دیگری که می تونید با این میوه کوهی درست کنید ونوشک پلو بوده که تمام خواص این میوه کوچک را در خودش داره. همچنین با اضافه کردن گوشت به این غذا خاصیتش بیشتر می شه. ایران کوک یک دستور راحت از این غذا را به شما یاد می ده.

 

طرز تهیه ونوشک پلو

 

مرحله اول: آماده کردن مایع ونوشک پلو

در ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و داخل یک تابه بریزید. مقداری روغن به آن اضافه کنید و تفت دهید. وقتی پیاز کمی سبک شد، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید تا سرخ شود. زردچوبه، نمک و رب را داخل گوشت بریزید. وقتی گوشت سرخ شد ونوشک و زعفران دم کرده را نیز به آن افزوده و شعله را پایین بزنید. درب تابه را بگذارید تا گوشت و ونوشک پخته و نرم شوند.

 

مرحله دوم:آبکش کردن برنج

داخل یک قابلمه آب و نمک بریزید و اجازه دهید تا جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد برنج خیس شده را داخل آن ریخته و وقتی پخته شد آن را آبکش کنید.

 

مرحله سوم: دم دادن برنج

کف یک قابلمه روغن بریزید و اگر تمایل داشتید مقداری نان لواش خانگی یا سیب زمینی برای ته دیگ بگذارید. سپس مقداری از برنج را داخل قابلمه ریخته و از مایع آماده شده روی آن بریزید و همین کار را ادامه دهید تا برنج و مایع تمام شود. حرارت را روشن کرده و 5 دقیقه حرارت را زیاد کنید تا بخار کند سپس حرارت را کم کرده تا برنج دم بکشد. تقریبا 20 دقیقه زمان برای دم کشیدن پلو کافی است.

 

ونوشک پلو آماده

 

نکات کلیدی برای پخت ونوشک پلو

- در تهیه این غذا می توانید برنج را آبکش نکرده و آن را به صورت کته درست کنید.

- به جای گوشت چرخ کرده از گوشت کنجه نیز می توانید استفاده کنید. فقط از قبل باید گوشت را با پیاز بپزید. از گوشت قلقلی هم می توانید استفاده کنید.

- برای خوش طعم شدن ونوشک پلو، پس از دم کشیدن آن مقداری روغن حیوانی روی آن بریزید.

- اگر تمایل داشته باشید می توانید رب گوجه را حذف کرده و به جای آن مقدار بیشتری زعفران دم کرده به ونوشک پلو اضافه کنید.

- شما عزیزان می توانید میوه ونوشک را در فصل بهار خریداری کرده و پس از پاک کردن و شستن داخل فریزر نگهداری کنید. همچنین می توانید میوه آن را خشک کرده و در سایر فصول سال استفاده کنید.

  تصاویر از اینستاگرام: @vanil_sweet @ayehhamdavi @rezaows