مصرف روزانه میوه ها سبزیجات فیبردار از نظر متخصصین تغذیه برای داشتن رژیم غذایی سالم و کمک به عملکرد دستگاه گوارش بسیار توصیه می شه و تاکید دارن این مواد  به هر طریقی که می شه در رژیم غذایی قرار بگیره. یکی از میوه های مغذی و سرشار از فیبر زردآلو است که فواید بسیار داره و انواع غذا و دسر رو می شه با این میوه تهیه کرد. از قدیم زردآلو رو که میوه ای تابستانی  است خشک می کردن و برگه و قیسی زردآلو رو به عنوان نوعی از تنقلات در مناسبت ها مختلف به خصوص در فصول سرد سال سر سفره قرار می دادن. قیسی در آشپزی ایرانی بسیار کارآمده که غذاهایی مثل آش ترش، قیسی پلو، مربای قیسی و ... رو می تونیم با این میوه خشک تهیه کنیم. در فصل هایی که زردآلو در دسترس نیست به راحتی میتوان با زردآلوی خشک مربای زردآلو درست کرد.

 

مواد مربا

 

قیسی سرشار از آنتی اکسیدان است و ویتامین هایی مثل A-C-K  در قیسی وجود داره و همونطور که گفته شد داری فیبر فراوانی است و می تونه به عملکرد سیستم گوارش کمک بسیار بکنه و می دونیم به دلیل ملین بودنش می تونه به درمان یبوست هم کمک بکنه. اما باید توجه داشته باشیم که مصرف بیش از حد قیسی به دلیل بالا بودن مقدار فیبر می تونه ایجاد نفخ و اسهال کنه پس مراقب میزان مصرف قیسی و خوردنی هایی مثل مربای قیسی  باشید تا مشکلی پیش نیاد.

در این مطلب می خوام شما رو با روش تهیه مربای قیسی (Dried Apricot Jam) آشنا کنم که مربایی است بسیار خوشمزه و دوست داشتنی است و امیدوارم از درست کردن و خوردنش لذت کافی ببرید پس لطفا در ادامه مطلب هم با ما باشید.

 

طرز تهیه مربای قیسی

مرحله اول:

قیسی را در قابلمه یا ظرف پخت مناسب بریزید و روی آن را با یک و نیم لیتر آب بپوشانید و اجازه دهید 24 ساعت استراحت کند و خیس بخورد.

 

خیس کردن قیسی

مرحله دوم:

پس از خیس خوردن، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا قیسی به آرامی بپزد.

 

مرحله سوم:

پس از نیم ساعت قیسی ها کاملا نرم میشوند و شروع به له شدن میکنند. حالا ظرف را از روی حرارت بر دارید و شکر را بیافزایید و هم بزنید تا شکر آب شود.

 

مربا قیسی

 

مرحله چهارم:

مواد مربای قیسی را دوباره روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و به قوام مناسب برسد.

 

مرحله پنجم:

در مرحله آخر یعنی پس از قوام آمدن، آب لیمو را اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی مخلوط شود.

 

مربا با قیسی

 

مرحله ششم:

مربای خنک شده را در ظرف های مناسب و دردار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

مربا

 

نکات کلیدی تهیه مربای قیسی

- برای تست قوام آمدن مربا یک نعلبکی یا بشقاب را از قبل در فریزر قرار دهید. وقتی مربا 20 دقیقه جوشید، یک قاشق مرباخوری از شهد آن بردارید و در بشقاب سرد شده بریزید. چند دقیقه در یخچال بگذارید تا مربا سرد شود. سپس انگشت خود را روی آن بکشید. اگر رد انگشت وسط مربا ماند قوام مناسب است.

-این مربا و مربای زرد آلو را می توان با مقداری دارچین و هل طعم دار کرد.

- مربا را به مدت ماه می توان در یخچال نگهداری کرد. اگر بیش از شش ماه قصد نگهداری مربا را دارید آن را در فریزر قرار دهید