یکی از سنت هایی که بین ما ایرانی ها خیلی مرسوم و پرطرفداره، تهیه حلوا نذری برای ایام خاصی مثل ماه محرم هست. حلوای محرم معمولا میتونه با انواع آرد و به رنگ ها و تزیینات مختلف تهیه بشه. اما نکته ی مهم در تهیه ی اون، زیاد بودن مقدار مواد اولیه ست که این مساله میتونه تهیه حلوا رو یکمی وقت گیر تر بکنه.

ما توی این مطلب قصد داریم طرز تهیه حلوا نذري مخصوص ماه محرم رو آموزش بدیم. سعی کردیم تمام نکات لازمی که باید بدونین رو در انتهای مطلب بیاریم. اما اگه باز هم سوالی براتون پیش اومد حتما در قسمت دیدگاه ها اون رو با ما مطرح کنین تا در اولین فرصت پاسخ بدیم. اگه برای تهیه یه حلوا نذری خوشمزه آماده هستین، مواد اولیه رو حاضر کنین. و بیاین با هم گام به گام پیش بریم و این حلوای مجلسی مخصوص ماه محرم رو تهیه کنیم.

    سرو حلوای محرم  

طرز تهیه حلوا نذری

مرحله اول:

یک قابلمه بردارید و دو پیمانه آب را در آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. شکر را کم کم به آب اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا کاملا حل شود.

مرحله دوم:

پس از حل شدن شکر در آب، گلاب و زعفران را اضافه کنید. با هم بزنید تا شربت حلوای محرم آماده شود. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید.

تهیه شربت  

مرحله سوم:

حالا نوبت به الک کردن آرد می رسد. تمام آرد را الک کنید و در کناری قرار دهید. اگر آرد دو یا سه مرتبه الک شود، کیفیت حلوای شما بهتر خواهد شد.

مرحله چهارم:

در این مرحله از تهیه حلوا نذری باید یک قابلمه ی دیگر بردارید و روی حرارت بگذارید. روغن جامد را در آن بریزید تا ذوب شود.

مرحله پنجم:

کم کم روغن مایع را به قابلمه اضافه کنید. حالا آرد سنگک را که الک کرده اید، در قابلمه بریزید.

مرحله ششم:

آرد را به خوبی بهم بزنید و با روغن مخلوط کنید. دقت کنید که این مرحله بسیار حساس است و نباید آرد و روغن را به حال خود رها کنید. پس از حدودا سی الی چهل دقیقه، آرد به روغن می افتد و رنگ آن عوض می شود. میزان تیرگی رنگ حلوای محرم به خودتان بستگی دارد. هر زمان که احساس کردید تفت دادن آرد کافی است، آن را از روی حرارت بردارید.

تفت آرد و روغن حلوا نذری  

مرحله هفتم:

حالا با احتیاط شربت حلوا را به آن اضافه کنید. مراقب پاشیده شدن شربت به دستانتان باشید. دوباره قابلمه را روی حرارت بگذارید.

افزودن شربت حلوا نذری  

مرحله هشتم:

در این مرحله از آماده سازی حلوای مخصوص ماه محرم باید آن قدر به هم زدن ادامه دهید تا حلوا به غلظت و بافت مطلوبی برسد. معمولا این مساله سلیقه ای است. برخی حلوا را شل تر (مانند ترحلوا) و برخی سفت تر دوست دارند.

آماده شدن حلوا  

مرحله آخر:

هر زمان که به غلظت دلخواه رسیدید، حرارت را خاموش کنید و حلوا را در ظرف مورد نظر بکشید. سپس حلوا نذري را تزیین کرده و سرو کنید.

سرو حلوا نذری  

نکات کلیدی تهیه حلوا نذری محرم

- در صورت تمایل میتوانید به همین مقدار حلوای محرم یک دوم قاشق چایخوری هل آسیاب شده اضافه کنید.

- استفاده از کفگیر چوبی برای بهم زدن مکرر حلوا توصیه می شود و کار را راحت تر می کند.

- دقت داشته باشید که پس از اضافه کردن شربت به حلوا، آن را بیش از حد تفت ندهید. چون این کار باعث می شود حلوای شما خشک شود.

- برای تزیین حلوای نذری محرم می توانید از خلال پسته، بادام، گل محمدی، پودر نارگیل، کنجد و ... استفاده کنید. یا میتوانید از حلواهایی که رنگ روشن تری دارند کمک بگیرید. مثل حلوای لبو، حلوای شیر، حلوای کدو حلوایی و ... یا حلواهای تیره تر مثل حلوای کاکائویی، حلوای دارچین و ... به شما امکان می دهند که طرح های متنوعی ایجاد کنید.

  تزیین حلوا  

- برای سرو میتوانید حلوا را به کمک ماسوره به کاغذهای شیرینی، نان بستنی، نان شیرینی خامه ای یا نان میکادو منتقل کنید تا هم ظاهر زیباتری داشته باشند و هم برای سرو راحت باشید. حتی در این روش میتوان از نان های سنتی مثل نان تافتون، لواش یا سنگک هم استفاده کرد. کیک حلوا و رولت حلوا نیز روش خوبی برای سرو حلوای نذری مخصوص ماه محرم است.

  سرو حلوای محرم  

- در تهیه حلوای محرمی میتوانید از آرد گندم هم استفاده کنید. اما استفاده از آرد نان سنگک به شما حلوای زیباتر و خوش رنگ تری می دهد.

- در تهيه حلواي نذري میتوانید به جای روغن جامد و کره فقط از 750 گرم روغن مایع استفاده کنید. البته اگر میزان آرد را از یک کیلوگرم بیشتر کنید، میزان روغن مایع هم بیشتر می شود.

- حلوا نذری برای 100 نفر به حدودا 34 یا 35 پیمانه آرد نیاز دارد. مقدار مواد حلوا برای پنجاه نفر به نصف این مقدار یعنی حدودا  17 پیمانه آرد می رسد.

  حلوای مجلسی