با طرز تهیه شیرینی قیطونی یا غلطونک باز هم مهمون خونه های شما عزیزان شدیم. شیرینی غلطونک یکی از انواع شیرینی های خوشمزه ای هستش که بافت خیلی نرمی داره. اگه شما به درست کردن شیرینی خونگی علاقمند هستید بهتره که این خوشمزه رو حتما امتحان کنید. از قیطونی هم می تونید مثل لوز پسته و شیرینی مشهدی برای پذیرایی در مراسم ها و مهمونی های عید نوروز استفاده کنید.

قیطونی رو به راحتی می تونید توی خونه تهیه کرده و با تزیینات متفاوت و جذاب اون رو زیباتر و خوشمزه تر کنید. اگر شما هم جز طرفداران این شیرینی محبوب هستید اما تا به حال خودتون اونو درست نکردید، با ایران کوک همراه بشید تا طرز تهیه قیطونی رو با تمامی نکاتی که داره یاد بگیرید.

 

طرز تهیه شیرینی قیطونی

 

1- ابتدا پودر قند را الک کرده کرده تا کاملا صاف و نرم شود. سپس آن را به همراه روغن 5 دقیقه با همزن بزنید تا کرمی شود. پودر هل را نیز به این مواد اضافه کرده و خوب هم بزنید.

 

2-در مرحله دوم باید هر سه نوع آرد را با هم مخلوط کرده و سه بار الک کنید تا کاملا یکدست شوند. مخلوط آرد ها را به مواد اضافه کرده و با لیسک هم بزنید تا مخلوط شوند. کمی پس از مخلوط شدن مواد خمیر را با نوک انگشتان ورز دهید تا کاملا یکنواخت شود. خمیر را با کف دست ورز ندهید تا به روغن نیفتد.

 

3- وقتی خمیر به مرحله ای رسید که اگر آن را گرد کردید ترک برنداشت ورز دادن را تمام کنید. در این مرحله خمیر را داخل یک کیسه فریزر گذاشته و 3 ساعت استراحت دهید.

 

4- پس از گذشت این زمان سینی فر را آورده و کف آن را کاغذ روغنی بیاندازید. از خمیر شیرینی قیطونی گلوله هایی به اندازه یک گردو برداشته ابتدا داخل گلاب انداخته و سپس داخل پودر پسته، کنجد و ... بغلطانید.

 

5- وقتی همه شیرینی ها را آماده کردید سینی را داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه روشن شده و گرم است قرار دهید. 15 دقیقه زمان لازم است تا شیرینی پخته شود. وقتی شیرینی را از فر بیرون آوردید تا هنگام سرد شدن کامل به آن دست نزنید زیرا سریع پودر می شود.

 

شیرینی قیطونی آماده رفتن به فر

 

نکات کلیدی برای پخت شیرینی قیطونی

- خمیر شیرینی را خیلی داخل گلاب نگذارید زیرا باعث خشک شدن بافت شیرینی می شود.

- اگر تمایل داشته باشید می توانید به جای پودر هل از پودر زنجبیل داخل این شیرینی استفاده کنید.

- اگر فر نداشته باشید می توانید کف یک تابه کاغذ روغنی پهن کنید و شیرینی ها را روی حرارت ملایم گاز به مدت 5 تا 10 دقیقه بپزید.

- اگر بخواهید از پودر نارگیل رنگی استفاده کنید باید پودر نارگیل را داخل یک نایلون فریزیر بریزید و یک قطره رنگ خوراکی یا زعفران غلیظ به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا همه پودرها رنگی شود.

  شیرینی قیطونی در رنگ های متنوع  

- شیرینی قیطونی داخل یک ظرف دربسته و در جای خنک به مدت چند هفته قابل نگهداری می باشد.

- به جای گلاب می توانید از عرق بیدمشک یا بهارنارنج نیز استفاده کنید.

- اگر روغن جامد را به روغن صاف تبدیل کنید کیفیت شیرینی شما بهتر می شود. به این ترتیب که روغن را روی بخار کتری آب کنید و پس از خنک شدن داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود.

تصاویر از اینستاگرام:

atiyeh_sadabadi_barzoki@ ashpazkhoneh_niloofari@ saeideh_sweet_home@