قبل از اینکه طرز تهیه مارمالاد انجیر رو براتون توضیح بدم بهتره که بهتون بگم مارمالاد چیه. اکثر افراد مارمالاد رو با مربا یکی می دونن اما باید بگم که این دو تا کاملا با هم متفاوت هستن. درسته که مارمالاد هم از میوه و شکر درست میشه اما برای ژله ای شدنش از ژلاتین استفاده می کنند. ماده ای که توی مربا نمی ریزند.

همچنین برای تهیه مارمالاد میوه رو به همراه پوست می پزن تا کاملا له بشه، امادر تهیه مربا شما تکه های میوه رو توی شهد می تونید ببینید. مارمالاد، مربای خمیری شکلیه که تکه های میوه داخل آن وجود نداره. چون زمان پخت انواع مارمالاد ها کمه،  عطر و طعم میوه به خوبی حفظ می شه. اگر مارمالاد به شکل صحیح و در شیشه های استرلیزه نگهداری بشن، می تونین اون ها را به مدت یک سال تو یخچال نگهداری کنید.

در مطالب قبل پخت برخی مارمالادها مثل طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی  و مارمالاد هویج رو آموزش دادیم. و حالا در این مطلب قصد داریم طرز تهیه مارمالاد انجیر به شما یاد بدیم. این مارمالاد خیلی خوشمزه و پر خاصیته و اگر شما تو وعده صبحانه از اون بخورید تمام روز رو انرژی دارید.

  مارمالاد انجیر مناسب برای صبحانه  

طرز تهیه مارمالاد انجیر

 

1- برای تهیه مارمالاد انجیر ابتدا انجیرها را شسته و ساقه های آن ها را جدا کنید، سپس آن ها را به تکه های دلخواه برش بزنید.

  انجیر تازه

2- لیموها را خیلی خوب بشویید. آن ها را از قسمت طول دو نیم کرده و سپس در همان راستا هر کدام از دو تکه را به برش های بسیار نازک تبدیل کنید.

3- داخل یک کاسه بزرگ حدود یک لیتر آب ریخته و لیمو ها و انجیر ها را به آن اضافه کنید. درب ظرف را با یک حوله یا پارچه تمیز بپوشانید. یک شب صبر کنید تا پوست لیموها کاملا نرم شود.

4- روز بعد مخلوط لیمو و انجیر را داخل یک قابلمه بریزید و به مدت یک ساعت و نیم با حرارت ملایم بجوشانید تا کاملا نرم شوند.

5- شکر و پودر ژلاتین حل شده در آب را اضافه کنید و اجازه دهید در مخلوط لیمو و انجیر حل شوند. در این زمان نیز حرارت باید ملایم باشد. حدود ده دقیقه صبر کنید. اکنون مارمالاد شما آماده است.

6- با دقت داخل شیشه های تمیز ریخته و درب آن ها را ببندید. شیشه ها را در جای خنک و یا یخچال نگهداری کنید. از این مارمالاد می توانید به مدت یک ماه استفاده کنید.

  نگهداری مارمالاد انجیر در ظرف شیشه ای

نکات کلیدی برای پخت مارمالاد انجیر

 

- قبل از اینکه مارمالاد را از روی حرارت بردارید کف سر آن را بگیرید.

- زمانی که صبر می کنید تا مارمالاد انجیر سرد شود، چندین بار آن را هم بزنید تا قبل از اینکه مارمالاد سفت شود، پوست میوه داخل آن خوب پخش شود.

- هنگام تهیه انواع مارمالاد ها، مطمئن شوید که کلیه وسایل مورد استفاده کاملا خشک و تمیز باشند.

- آب مارمالاد در ابتدا باید زیاد باشد تا همه لعاب میوه داخل آن حل شود، اما پس از جوشیدن باید دو سوم آن تبخیر شود.

- این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پس از اضافه کردن شکر، مارمالاد نباید بیشتر از 10 تا 15 دقیقه بجوشد. اگر این اتفاق بیافتد رنگ مارمالاد تیره شده و طعم آن عوض می شود.

- برای اینکه متوجه شوید غلظت مارمالاد خوب است یا نه، مقداری از آن را روی یک بشقاب بریزید. اگر پس از چند لحظه روی آن چروک شد مارمالاد آماده است.