مربا و مارمالاد از جمله مواد غذایی خوش خوراکی هستند که طرفدار بسیار دارد و علاوه بر اینکه در وعده صبحانه جایگاه ویژه دارند می توان انواع کیک و شیرینی را نیز همراه آن سرو و تزیین کرد. می دانیم که مارمالاد انواع گوناگون دارد و تقریبا با تمام میوه ها و حتی با بسیاری سبزیجات می توان آن را تهیه کرد. از این بین می توان به  مارمالاد توت فرنگی، مارمالاد سیب، مارمالاد کیوی، مارمالاد آلبالو، مارمالاد کدو حلوایی ، مارمالاد به، مارمالاد هویج و ....اشاره داشت.

با توجه به جایگاه خاص مارمالاد در وعده صبحانه در این نوشته تصمیم داریم روش و فوت و فن تهیه مارمالاد هویج خانگی را آموزش دهیم. تهیه مارمالاد هویج خوشمزه خانگی چندان دشوار نیست اما در صورتی که نکات و اصول تهیه رعایت نشود با مشکلاتی مثل شکرک زدن، کدر شد و کپک زدن مواجه می شویم پس هنگام تهیه کمی حوصله به خرخ دهید تا به نتیجه مطلوب برسید و از خوردن آن لذت ببرید.

مارمالاد هویج ساده

طرز تهیه مارمالاد هویج

مرحله اول:

هویج ها را پس از شستن و پوست گرفتن درون ظرف مناسب بریزید و با یک پیمانه آب بپزید. هویج باید تا جایی پخته شود که کاملا نرم شود.(آب اضافی باید کشیده شود)

مرحله دوم:

هویج پخته و خنک شده را در میکسر بریزید تا به شکل پوره درآید.(این کار را با چنگال یا گوشت کوب برقی نیز می توان انجام داد.) همان طور که مشاهده میکنید این دو مرحله اول است که با روش تهیه مربا هویج تفاوت دارد.

مرحله سوم:

پوره هویج را در قابلمه بریزید  و شکر را به آن بیافزایید و اجازه دهید شکر حل شود. هل و زعفران را هم اضافه کنید و اجازه دهید مارمالاد هویج قوام آید.

مرحله چهارم:

دانه به را با مقدار کمی آب مخلوط نمایید روی بخار کتری قرار دهید تا کاملا حالت ژله ای پیدا کند . ژله به را پس از قوام آمدن مارمالاد هویج اضافه کنید .

مرحله پنجم:

در انتهای کار گلاب و آب لیمو را اضافه کنید و مارمالاد را از روی حرارت بردارید. پس از خنک شدن مارمالاد را در ظرف شیشه ای در دار بریزید.

مارمالاد هویج

نکات کلیدی تهیه مارمالاد هویج

- برای تهیه مارمالاد هویج یا هر نوع مارمالاد دیگر می توان به جای دانه به از پودر یا ورق ژلاتین استفاده کرد. برای تهیه مارمالاد با ژلاتین باید پودر ژلاتین را به روش بن ماری در آب حل کنید و سپس ژلاتین حل شده را به مارمالاد بیافزایید. (ورق ژلاتین را باید در کمی آب سرد خیس کنید و پس از نرم شدن به مارمالاد اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.)

- برای اطمینان از کپک نزدن مارمالاد می توان شیشه مربا را قبل از استفاده در آب بجوشانید و بعد مارمالاد را داخل آن بریزید. (حتی می توان پس از پر کردن ظرف، در ظرف را محکم ببندید و در آب جوش قرار دهید و چند دقیقه بجوشانید)

-حواستان باشد مارمالاد هم مانند مربا نباید آبکی و رقیق باشد که در این صورت کپک می زند . همچنین اگر شکر آن زیاد باشد سفت می شود و شکرک می بندد.

برای جلوگیری از شکرک بستن مربا یا مارمالاد بهتر است آ ن را زیاد هم نزنید و اگر نیاز به هم زدن بود از قاشق چوبی استفاده نمایید و به هیچ وجه شکر خشک شده دور قابلمه را جدانکنید.

- بهتر این است برای تهیه مارمالاد از شکر استفاده شود نه پودر یا خاکه قند، شکر مارمالاد را شفاف و خوشرنگ می کند.

بهترین ظرف برای تهیه مارمالاد و مربا ظرف لعابی است.

-هنگام تهیه مربا و مارمالاد بهتر است در ظرف باز باشد تا بد رنگ نشود.(به جز مربای به)

 همراهان عزیز خوشحال می شویم مارمالاد هویج را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوکبه اشتراک بگذارید.