درست است که شاید در نظر اول پاستا و گل کلم به ترکیب عجیبی به نظر شما برسد اما باید به شما بگویم که ترکیب پاستا با گل کلم حرف ندارد! وقتی گل کلم را داخل ماهیتابه سرخ کنید طعم خاصی پیدا می‌کند که زمین تا آسمان با طعم گل کلم خام یا آبپز شده فرق دارد. یک ویژگی جالب پاستا با گل کلم این است که در تهیه آن از پودر نان استفاده می‌شود. پودر نان که در زبان ایتالیایی به آن pangrattato گفته می‌شود در ایتالیا به «پارمزان فقرا» معروف است. این جایگزین اقتصادی پنیر پارمزان، فقط پودر نان است که احتمالاً در مقداری روغن زیتون و کمی نمک تفت داده شده است. این ماده را روی هر غذایی از قبیل گراتن، سبزیجات سوخاری و انواع سالاد بریزید طعمی عالی پیدا می‌کند.

خلاصه اینکه فقط با چند ماده ساده و دم دستی می‌توانید یک غذای ساده و عالی برای روزهای وسط هفته تهیه کنید. اما نقطه عطف در تهیه پاستا با گل کلم، وقتی است که روغن داخل تابه با نشاسته موجود در پاستا واکنش می‌دهد و سسی چسبدار و لذیذ ایجاد می‌کند که کل پاستا را می‌پوشاند. در‌واقع این مرحله است که پاستا با گل کلم را خاص و فوق‌العاده می‌کند.

سرو پاستا با گل کلم

طرز تهیه پاستا با گل کلم

نان را تکه‌تکه کنید. ۱/۲ پیمانه نان خرد شده کافی است. خوب با اسپری روی تکه‌های نان روغن زیتون بپاشید. تابه بزرگی را روی شعله متوسط داغ کنید. نان‌ها را داخل تابه بریزید و ۲ دقیقه تفت بدهید تا طلایی رنگ شوند. سپس آن‌ها را به کاسه‌ای منتقل کنید و کمی نمک رویشان بپاشید.

تابه را دوباره روی شعله قرار دهید. کره را بریزید تا آب شود سپس روغن زیتون را به آن اضافه کنید. وقتی روغن داغ شد، حبه سیرهای له شده را به آن اضافه کنید و حدود ۱ دقیقه تفت بدهید تا بوی سیر خوب حس شود.

گل‌های گل کلم را از هم جدا کنید و آن‌ها را داخل تابه بریزید. بعد از حدود ۳ دقیقه تفت دادن، پیاز قرمز خرد شده را اضافه کنید و نمک و فلفل هم بپاشید. مواد را هم بزنید و ۵ دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید تا گل کلم خوب طلایی شود اما هنوز قدری سفت باشد. در آخر حبه سیرها را جدا از مواد خارج کنید.

در این مدت پاستا را در آب جوش و مقداری نمک بپزید (۱ دقیقه کمتر از زمان توصیه شده روی بسته‌بندی).

پاستا را آبکش کنید و نصف لیوان از آب آن را نگه دارید. پاستای آبکش شده را به تابه منتقل کنید. آب پاستای باقیمانده را همراه با مقدار کافی نمک و فلفل داخل تابه بریزید. یکی دو دقیقه بگذارید روی شعله بماند و مواد را زیر و رو کنید تا آب بخار شود و پاستا از سس غلیظی پوشانده شود. پخت گل کلم هم در این مرحله کامل می‌شود.

حال تابه را از روی شعله بردارید. آب لیمو ترش را بگیرید و دو قاشق از آن را روی پاستا بریزید. روی پاستا پودر نان را بریزید. در صورت تمایل کمی پنیر پارمزان و جعفری هم روی پاستا بریزید و آن را سرو کنید.

پاستا با گل کلم با لیموترش

نکته:‌ ترجیحاً از نانی استفاده کنید که یکی دو روز مانده باشد.