جوجه کباب یکی از غذاهای به شدت محبوب بین ما ایرانی هاست. چه در تفریح و گردش باشیم و چه در خانه و دور هم؛ دوست داریم اون لحظه رو با یک کباب دلچسب جشن بگیریم. اما جوجه حلزونی یه روش خاص برای تهیه ی جوجه کباب زغفرونیه که هم ظاهر دوست داشتنی ای داره و هم طعمی بی نظیر. معمولا به جوجه حلزونی تابه ای معروفه و در ماهیتابه تهیه میشه که این یه مزیت عالی به حساب میاد. خصوصا برای وقت هایی که دسترسی به ذغال و منقل نداریم.

ولی استفاده از ماهیتابه فقط یک روش برای تهیه ی این غذای حوشمزس. شما میتونین اون رو توی فر یا روی منقل هم تهیه کنین. تمام نکات لازمش رو توی دستور براتون توضیح میدیم. جوجه کباب حلزونی رو میتونین به همراه آلبالو پلو، رشته پلو، مرصع پلو، هویج پلو و انواع دیگر پلوها سرو کنین. خب اگه دیگه آماده هستین برای تهیه یه جوجه حلزونی مجلسی و جذاب، همراه ما ایران کوکی ها باشین.

جوجه حلزونی مجلسی  

طرز تهیه جوجه حلزونی

مرحله اول:

پیاز را بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را به شکل حلقه ای یا خلالی برش بزنید. فیله های مرغ را به صورت نواری به قطر دو یا سه سانتی متر خرد کنید.

برش دادن مرغ  

مرحله دوم:

مقداری زعفران دم کنید. زعفران دم کرده را به همراه نمک، فلفل، پودر سیر و پیازهای خرد شده را در یک کاسه بریزید. فیله های مرغ برش خورده را به آن اضافه کرده و کاملا با هم مخلوط کنید. روی کاسه را با سلفون یا کیسه ی پلاستیکی بپوشانید. کاسه را به مدت 4 الی 5 ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد به خورد مرغ برود.

طعم دهی به مرغ  

مرحله سوم:

حالا کاسه را از یخچال خارج کرده و نیم ساعت قبل از پخت مرغ، به آن آب لیمو اضافه کنید. در این مرحله از تهیه جوجه حلزونی باید سیخ های چوبی را آماده کرده و برش های مرغ را به شکل حلزونی به سیخ بکشید. برای این کار باید مرغ را رول کرده و بعد سیخ را از میان آن رد کنید.

سیخ کشیدن جوجه کباب حلزونی  

مرحله چهارم:

حالا وقت قرار دادن جوجه کباب حلزونی در تابه است. تابه را با مقداری روغن چرب کرده و روی حرارت قرار دهید. رولت مرغ حلزونی را در ماهیتابه بگذارید تا کم کم سرخ شود. هر از گاهی سیخ های مرغ را بچرخانید. هر وقت که هر دو طرف جوجه حلزونی در ماهیتابه طلایی رنگ شد، آن ها را خارج کنید. سیخ های کباب را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغنشان گرفته شود. سپس به همراه پلو و انواع سالاد آن را نوش جان کنید.

سرو جوجه حلزونی  

نکات کلیدی تهیه جوجه حلزونی

- در صورتی که سیخ با اندازه ی مناسب برای ماهیتابه ندارید، میتوانید از خلال دندان های تمیز استفاده کنید.

  جوجه حلزونی با خلال  

- هرگز پیازها را رنده نکنید. چون جدا کردن آن ها از گوشت مرغ غیر ممکن می شود و کباب را خراب خواهد کرد.

- کباب حلزونی مرغ را میتوانید روی منقل و ذغال تهیه کنید. در این روش بهتر است از سیخ های فلزی به جای چوبی استفاده شود تا سیخ ها نسوزد. اگر به سیخ های فلزی دسترسی ندارید، میتوانید قبل از استفاده، سیخ های چوبی را یک ساعت در آب قرار دهید تا خیس بخورند. سپس مرغ حلزونی را به سیخ بکشید.

  جوجه حلزونی ذغالی  

- برای تهیه جوجه حلزونی در فر به حرارت 200 درجه سانتی گراد و حدودا 50 دقیقه زمان نیاز دارید. رولت های مرغ را به روغن آغشته کرده و بعد در فر قرار دهید.

- در اندازه برش فیله های مرغ دقت داشته باشید. اگر برش ها ضخامت بالایی داشته باشند، مغز گوشت مرغ خام می ماند. و اگر بیش از حد نازک شود، مرغ می سوزد.

- به موادی که به مرغ زده می شود، میتوانید دو قاشق غذاخوری ماست هم اضافه کنید.

- برای تهیه چلو جوجه حلزونی میتوانید از پلوهای قالبی استفاده کنید تا ظاهر غذا مجلسی تر باشد. برای تزیین جوجه حلزونی از برش های فلفل، انواع سبزیجات و گوجه فرنگی نیز میتوان کمک گرفت.