امروز می خوایم طرز تهیه چکدرمه رو به شما همراهان همیشگی ایران کوک آموزش بدیم. این غذا خاص مردم خون گرم و دوست داشتنی ترکمن هست و دقیقا مثل خودشون عالی و درجه یکه. همیشه بردن نام ترکمن ها ما رو به یاد چشم های بادومی، لباس های پر چین و تاب و رنگارنگ و روسری های بزرگ و شاد میندازه. اما بهتره بدونید این قوم از کشورمون غذاهای خیلی خوشمزه ای هم دارند که یکی از اونها چکدرمه است. ترکمن ها بیشتر این غذا رو در مجالس عروسی درست می کنند. البته به عنوان وعده شام یا نهار هم می تونید این پلو خوشمزه رو درست کرده و از طعم استثنایی اون لذت ببرید. همچنین این غذا برای سحرهای ماه رمضان هم گزینه مناسبیه و خیلی انرژی بخشه.

طرز تهیه چکدرمه 

مرحله اول: پختن گوشت 

برنج را به خوبی شسته و مقداری آب ولرم رویش بریزید و کنار بگذارید. مقداری روغن در قابلمه ریخته و اجازه دهید گرم شود. پیازهای نگینی را به روغن اضافه کرده و تفت دهید. همین که پیازها سبک شدند گوشت را نیز داخل قابلمه بریزید. توجه داشته باشید که تکه های گوشت چکدرمه باید نسبت به گوشت خورشتی درشت تر باشد. به نوعی این گوشت ها باید در برنج به چشم آمده و دیده شوند. وقتی که گوشت را اضافه کردید چند دقیقه صبر کنید تا طعم پیاز به خوردش برود. سپس رب گوجه را نیز به آنها افزوده و هم بزنید تا بوی خامی رب گرفته شود. در پایان نیز به مقدار لازم زردچوبه و ادویه پلویی بریزید. وقتی تمام مواد موجود در قابلمه با هم مخلوط شده و تفت خوردند حدود 4 پیمانه آب جوش نیز به آنها اضافه کرده و شعله را پایین بکشید تا گوشت ها به آرامی بپزند. در دقایق پایان پخت به گوشت نمک بزنید. بسته به تازگی گوشت بین 2 تا 3 ساعت برای پختن آن، زمان لازم است.

مرحله دوم: افزودن برنج به قابلمه حاوی گوشت برای پخت چکدرمه 

وقتی گوشت ها کامل پخته و نرم شدند زمان اضافه کردن برنج فرا رسیده است. آب روی برنج خیس خورده را دور بریزید. سپس آن را نیز به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید. در این مرحله برنج باید با آب گوشت کته شود پس مراقب باشید که آب کم نیاید. یعنی مقدار آن حدود یک بند انگشت بالاتر از برنج باشد. اگر چنین نبود به میزان لازم آب جوش اضافه کنید. درب قابلمه را نیمه باز گذاشته و اجازه دهید برنج با آب گوشت پخته شود. هنگامی که آب کاملا تبخیر شد روی قابلمه دمکنی گذاشته و بیست دقیقه زمان بدهید تا برنج دم بکشد. پلو چکدرمه شما آماده است. این غذای لذیذ را سرو کرده و در کنار ماست، سیر ترشی یا سالاد طعم بی نظیرش را تکمیل کنید.

  چکدرمه با گوشت چنجه

نکات کلیدی برای تهیه چکدرمه 

- این پلو را با استفاده از مرغ نیز می توانید تهیه کنید.

  چکدرمه با مرغ  

- اگر از ابتدا به گوشت نمک بزنید ممکن است دیرپز شود.

- برخی این پلو را به همراه هویج یا کشمش سرخ شده سرو می کنند. حتی می توانید این مواد را با برنج به آب گوشت اضافه کنید. البته در این حالت طعم پلو شیرین می شود.

- اگر می خواهید پلو مجلسی باشد هنگامی که گوشت ها پختند آنها را از قابلمه خارج کرده و در پایان روی برنج قرار دهید.

- برای چکدرمه مجلسی بهتر از گوشت گوسفند استخوانی استفاده کنید. اما چنان چه دوست ندارید می توانید این پلو را با تکه های کوچک گوشت نیز تهیه کنید.

 

تصاویر از اینستاگرام:

mashhad_vitrin@

ashpazi_khalagh@

mysarashpaz@