سالاد مرغ و کاهو یک مدل سالاد رژیمی شرق آسیایی است که به آن سالاد مرغ و کلم (chicken and cabbage salad) هم گفته می‌شود، چون کاهوی چینی که امروزه در ایران هم در خیلی از سبزی فروشی‌ها پیدا می‌شود، از نظر گیاهشناسی نوعی کلم است. البته شما برای تهیه این سالاد می‌توانید از انواع کلم یا کاهو به دلخواه استفاده کنید.

سالاد مرغ و کاهو با سس مخصوصی سرو می‌شود که طعم خیلی خوبی به آن می‌دهد. این سس از سس سویا، روغن زیتون، آب لیمو ترش، سرکه و زنجبیل تهیه می‌شود. بهتر است به جای پودر زنجبیل، خود آن را به طور تازه از سبزی فروشی تهیه کنید. پوست بکنید و داخل سالاد رنده کنید. سالاد مرغ و کاهو غذای رژیمی مناسبی برای کسانی است که دنبال غذاهای کم کالُری هستند. از دیگر انواع سالاد مرغ می‌توان به سالاد مرغ کاری و سالاد مرغ پستو اشاره کرد.

طرز تهیه سالاد مرغ و کاهو چینی

بادام هندی را داخل ماهیتابه بریزید و روی شعله ملایم چند دقیقه تفت بدهید تا بوداده شود. سپس آن‌ها را با دست یا با چاقو تکه‌تکه کنید و کنار بگذارید.

برای تهیه سس مخصوص سالاد، ابتدا آب لیمو ترش را بگیرید و در کاسه‌‌ای بریزید. سپس سرکه، سس سویا، عسل، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. یک تکه ۲/۵ سانتی زنجبیل پوست کنده را رنده کنید و روی بقیه مواد بریزید. پس از آن روغن زیتون را اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.

کاهوی چینی را به صورت باریک باریک خرد کنید.

کاهوی چینی

سینه‌های مرغ بریان را جدا کنید و خوب با دست ریش ریش کنید (بقیه مرغ را برای مصارف دیگر نگه دارید). هویج را هم به صورت خلالی خرد کنید یا با رنده درشت رنده کنید. در کاسه بزرگی کاهو، هویج، مرغ و گشنیز خرد شده را بریزید. مقدار کمی از سس مخصوص را اضافه و سپس همه را زیر و رو کنید. سالاد را بچشید و اگر لازم است سس بیشتری اضافه کنید.

مخلوط سالاد مرغ و کاهو

سالاد را در ظرف سرو بریزید و با بادام هندی بو داده و کنجد تزیین کنید.

سالاد مرغ و کاهو چینی با سس

نکته: سس سالاد را حداکثر یک ربع قبل از مصرف روی آن بریزید وگرنه فرم سالاد خراب می‌شود.