شیر نارگیل در اصل از رنده کردن و فشردن گوشت (بخش سفید رنگ) نارگیل تهیه می‌شود. شیر نارگیل را می‌توان همراه با کمی شکر و وانیل به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی نوشید یا در تهیه انواع دسرها و کیک‌ها مثل دسر قهوه و نارگیل و کیک خیس نارگیلی از آن استفاده کرد. خامه نارگیل هم از شیر نارگیل گرفته می‌شود و تفاوت آن با شیر نارگیل این است که آب کمتری دارد. در عمل وقتی شیر نارگیل را ۶-۷ ساعت در یخچال بگذارید بخش غلیظ آن از بخش رقیقش جدا می‌شود. بخش غلیظ همان خامه نارگیل است. بخش رقیق هم شیر نارگیل است که بخشی از چربی آن به فرم خامه درآمده و جدا شده است.

دستوری که اینجا برای تهیه شیر نارگیل شرح می‌دهیم فقط احتیاج به نارگیل رنده شده و مقداری آب دارد. اگر خودتان نارگیل را پوست می‌کنید می‌توانید از آب خود نارگیل هم به جای مقداری از آب موجود در دستور استفاده کنید. این کار باعث غنی تر شدن طعم و ارزش غذایی شیر و خامه نارگیل می‌شود. اگر بخواهید شیر نارگیلی پرچرب‌تر داشته باشید، می‌توانید به جای آب از شیر در تهیه آن استفاده کنید.

طرز تهیه شیر نارگیل و خامه نارگیل

 

پودر نارگیل را داخل ظرفی بریزید و سپس آب را به آن اضافه کنید. بگذارید نارگیل چند ساعت یا از شب تا صبح داخل آب باقی بماند. می‌توانید این کار را داخل ظرف مخلوط کن هم انجام دهید تا ظرف کمتری کثیف شود.

وقتی نارگیل خوب خیس خورد آن را همراه با آب داخل مخلوط‌کن بریزید و ۴-۵ دقیقه با سرعت بالا مخلوط کنید.

شیر نارگیل در مخلوط کن

شیشه مورد نظرتان را برای نگهداری شیر نارگیل آماده کنید. یک قیف روی آن قرار دهید و روی قیف هم پارچه کتان نازکی بیاندازید. حال مخلوط نارگیل را آرام آرام روی پارچه بریزید. دور تا دور پارچه را با دست جمع کنید و فشار بدهید تا آب مخلوط خارج شود و داخل شیشه بریزد. این کار را آنقدر ادامه دهید تا دیگر آبی از پارچه خارج نشود.

گرفتن شیر نارگیل

برای تهیه خامه نارگیل، شیر نارگیل تهیه شده را در یخچال بگذارید. بعد از چند ساعت خامه نارگیل از شیر جدا می‌شود و برای آشپزی قابل استفاده است.

خامه نارگیل

نکته: اگر قصد دارید شیر نارگیل را برای نوشیدن تهیه کنید، بهتر است مقدار نارگیل رنده شده را به ۱ پیمانه کاهش دهید. ۲ پیمانه نارگیل برای استفاده در آشپزی و تهیه خامه مناسب است.

- ته مانده نارگیل را می‌توانید با سریال صبحانه میل کنید یا داخل اسموتی بریزید. همچنین می‌توانید برای تهیه آرد نارگیل، آن را خشک و آسیاب کنید.

- برای استفاده از پودر نارگیل به جای نارگیل تازه، به جای آب از آب جوش استفاده کنید.