لغت ترافل را در فارسی برای دو مفهوم مختلف به کار میبریم که نباید آنها را با هم اشتباه گرفت. ترافل رنگی (sprinkles) که در لوازم قنادی ها به فروش میرسد محصولی فراوری شده از شکر است که برای تزئین شیرینی ها و دسرهای مختلف به کار میرود. اما ترافل شکلاتی (chocolate truffle) که در اینجا طرز تهیه آن را خواهیم گفت و البته انواع مختلفی هم دارد نوعی دسر یا تنقلات به حساب می آید و غالباً از مخلوط شکلات آب شده با پنیر خامه ای، خامه و یا کره و پودر قند تهیه میشود. ترافل شکلاتی را میتوان با مواد مختلفی مثل مغز پسته، بادام، گردو، پودر نارگیل و یا حای ترافل های رنگی تزیین کرد.

طرز تهیه ترافل شکلاتی

پنیر خامه ای یا ماسکارپونه را داخل کاسه ای بریزید و بزنید تا یکدست شود سپس پودر قند و اسانس وانیل را اضافه کنید و با همزن بزنید تا مایه ترافل خودش را بگیرد.

شیرینی ترافل

شکلات های چیپسی را داخل کاسه ای بریزید و روی حرارت بخار آب قرار دهید ( روش بن ماری ) تا ذوب شود سپس به مایه ترافل اضافه کنید و با قاشق مخلوط کنید سپس این مخلوط را 1 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود.

شیرینی ترافل

مقداری پودر قند ، پودر کاکائو و گردوی خرد شده را داخل کاسه های جداگانه بریزید ، با قاشق چایخوری از مایه ترافل بردارید ، دست تان را چرب کنید و ترافل را به شکل توپ حالت دهید سپس داخل پودر قند یا پودر کاکائو، گردو، ترافل رنگی و ... بغلطانید سپس ترافل های آماده را سرو کنید.

ترافل شکلاتی تزیین شده با ترافل رنگی

نکات کلیدی تهیه ترافل شکلاتی

- برای نگهداری ترافل ها آنها را داخل بسته های کاغذی یا نایلونی قرار دهید و در یخچال بگذارید تا سرد بمانند ( گرما موجب شل شدن ترافل میشود ).

- برای سرو میتوانید ترافل شکلاتی را در کپسول حلوا قرار دهید.