نوشیدن مایعات خنک در فصل های گرم سال می تونه به خوبی بدن ما رو از گرمازدگی و عوارض بی شمارش حفظ کنه. هرچند بهترین نوشیدنی از نظر کارشناسان تغذیه آب ساده است اما گاهی برای ایجاد تنوع و بهره مندی از خواص مواد دیگه مثل انواع عرقیجات گیاهی و سنتی می تونیم شربت های خنک و طعم دار درست کنیم و حسابی از خوردنش لذت ببریم. شربت های سنتی تهیه شده با عرق گیاهان تنوع بسیار دارند و هر کدوم از نظر تغذیه دارای خواص بی شماری هستن. شربت هایی مثل شربت بهار نارنج، شربت زعفران، شربت گل محمدی، شربت بیدمشک  رو تقریبا همه ما امتحان کردیم و می دونیم خوردنشون چقدر لذت بخشه.

 

شربت ایرانی

عرق بید مشک یکی از معروف ترین عرقیجات است که از گیاه بیدمشک گرفته می شه که طبع سرد و ملین داره و یکی از بهترین تب برهای طبیعی هم به شمار میره. مصرف بیدمشک با توجه به طبع ملینی که داره می تونه کمک زیادی به بهبود کارکرد دستگاه گوارش بکنه و همچنین این گیاه یک آرامبخش طبیعیه و کارکرد سیستم عصبی رو بهبود می بخشه.

  بید مشک

به جز مواردی که گفته شد بیدمشک  خواص درمانی دیگری هم داره اما هر کس با مطاله موارد مصرف و منع مصرف این گیاه می تونه با توجه به فیزیولوژی بدنش تشخیص بده چه مقدار از این گیاه رو استفاده کنه تا براش مفید و سودمند باشه. این رو خوب می دونیم که طبع بدن افراد متفاوته و برای مصرف هر چیزی باید به نکات مصرفی اون ماده خوراکی توجه بشه.

در این نوشته قصد دارم روش تهیه شربت بیدمشک سنتی رو بهتون آموزش بدم که از عرق بید مشک در کمترین زمان تهیه می شه و به راحتی می تونید با تهیه کردنش، شربت  بیدمشک خونگی رو جایگزین شربت های آماده و صنعتی بکنید.  همه ما خوب می دونیم شربت های آماده نفعی که نداره هیچ با وجود رنگ و مواد نگهدارنده مضر چقدر می تونه آسیب زننده به بدن باشه پس اگر برای سلامت خود و عزیزانتون ارزش قایل هستید پیشنهاد می کنم شربت خونگی درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

طرز تهیه شربت بیدمشک

مرحله اول:

آب و شکر را مخلوط کنید و روی شعله ملایم قرار دهید تا به جوش آید و به قوام مناسب برسد (برای امتحان قوام شهد بهتر است کمی از آن را در آب سرد بریزید اگر شهد در آب، بسیار روان بود هنوز به قوام ماسب نرسیده اما اگر کمی زمان برد تا در آب حل شود یعنی قوام مناسبی دارد)

  شهد شربت  

مرحله دوم:

پس از آماده شدن شهد پودر هل و آب لیمو را بیافزایید و شهد را از روی حرارت بردارید.  

مرحله سوم:

شهد که از حرارت افتاد عرق بیدمشک را اضافه کنید و شربت را هم بزنید. پس از خنک شدن شربت را در ظرف مناسب و در دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید. میتوان این شربت را با خیار و نعناع یا کمی شربت سکنجبین مخلوط و سرو کرد.

  شربت  

نکات کلیدی تهیه شربت بیدمشک

-شربت سنتی بیدمشک رو می شه با انواع عرقیجات مثل گلاب و بهارنارنج ترکیب کرد تا طعم متفاوت تری داشته باشد. -شربت بید مشک با خاکشیر یا تخم شربتی می تواند نوشیدنی بهتری برای جلوگیری از گرما زدگی باشد.   شربت خنک   -برای تهیه شربت بید مشک زعفرانی می توان همراه هل یک قاشق چایخوری زعفران دم شده به شهد اضافه کرد. -به هیچ وجه شکرک های دور ظرف شهد را جدا و با شربت مخلوط نکنید.