اگه شما هم از اون دست افرادی هستین که تو فصل گرما خوردن غذاهای ساده  و خنک رو به غذاهای پختنی و گرم ترجیح می دین خوب می دونید که یکی از این غذاهای فوری و خنک و دوست داشتنی و البته سنتی و پر خاصیت آب دوغ خیار است .

به جز خوشمزگی و حس طراوت و تازگیش غذایی است نوستالژیک که برای همه ما یاد آور خاطرات خوب و خوشه مخصوصا خاطرات دوران کودکی و روزهای پر التهاب امتحانات ثلث آخر مدرسه.

خوردن آبدوغ خیار تو فصل گرما بسیار توصیه میشه و با توجه به مواد اولیه اش سرشار از ویتامین به خصوص کلسیم است و با اینکه ظاهر ساده ای داره ولی جزو غذاهای کامل به حساب میاد.   آبدوغ خوشمزه  

می دونیم که طبع این غذا به خاطر داشتن ماست و خیار و سبزی سرده پس بهتره که آبدوغ رو با مواد دیگه ای که طبع گرم داره مثل گردو، زیره، زنجبیل ، فلفل و .. ترکیب کنیم تا طبعش متعادل بشه و از عوارضی مثل سردی ، دل پیچه و نفخ بعد از خوردنش جلوگیری کنیم.

درسته که درست کردن آب دوغ خیار ساده است و فوت و فن چندانی نداره و هرکس با هر سلیقه ای می تونه آبدوغ مخصوص خودش رو آماده کنه.

  ولی قصد دارم امروز با آموزش آبدوغ خیار خوشمزه و ساده یادی کنم از روزهای خوش گذشته و اینکه حالا که تو فصل گرما هستیم یادمون نره که می تونیم با خوردن غذایی ساده و خنک علاوه بر اینکه مواد مغذی و مورد نیاز رو کسب کنیم  از گرما زدگی و بی حالی هم جلوگیری کنیم.

 

آبدوغ خیار

طرز تهیه آب دوغ خیار ساده

 

مرحله اول:

ماست را همراه نعناع یا شوید خشک و ادویه ها مخلوط کنید و آب را به آن اضافه نمایید تا دوغ آماده شود.

آبدوغ

دوغ را در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

مرحله دوم:

خیار را پس از شستن پوست بگیرید و در اندازه مورد نظر خرد کنید.

خرد کردن خیار

 

مرحله سوم:

کشمش را پاک کنید و بشویید و اجازه دهید آب آن گرفته شود.

کشمش

مرحله چهارم:

گردو را به وسیله چاقو خرد کنید و یا اینکه در میکسر بریزید و پودر کنید.

آبدوغ خیار

مرحله پنجم:

سبزی خوردن را خرد کنید.

 

مرحله ششم:

پس از آماده و خرد کردن مواد اولیه هنگام سرو تمام مواد را مخلوط کنید و تکه های نان خشک یا نان تازه را درون ظرف آبدوغ خیار بریزید و اجازه دهید کمی نان ها خیس بخورند و بعد آب دوغ خیار را نوش جان کنید.

آب دوغ

نکات کلیدی تهیه آب دوغ خیار

-مواد آب دوغ خیار را اصولا در ظرف بزرگی مخلوط و تریت را آماده می کنند و بعد سهم هر شخص را در ظرف می کشند ولی می توان قبل از اضافه کردن نان سهم هر فرد را در ظرف ریخت تا مقدار نان را خودش مشخص کند.

-برای تهیه دوغ می توان ادویه و سبزیجات متنوع مانند گل محمدی خشک، زیره، پودر سیر و ... هم اضافه کرد.

-سیر و انگور تازه دو ماده ای هستند که خیلی ها دوست دارند به آب دوغ خیار اضافه کنند پس شما هر ماده ای که دوست دارید را می توانید به آبدوغ بیافزایید.

همراهان عزیز خوشحال می شویم آب دوغ خیار را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.