قیمه ریزه از غذاهای محلی و ساده اصفهان است که از کوفته‌های کوچک گوشت، آرد نخودچی و سبزیجات معطر تهیه می‌شود. به این کوفته‌ها گاهی خوراک کله گنجشکی هم گفته می‌شود. در دستوری که اینجا توضیح می‌دهیم سیب زمینی هم استفاده شده ولی می‌توانید قیمه ریزه را بدون سیب زمینی هم تهیه کنید. قیمه ریزه از آن دست غذاهایی است که همه افراد دوست دارند و  به مانند خورشت قیمه  خیلی هم ساده تهیه می‌شود. مواد لازم برای قیمه ریزه معمولاً در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و تهیه آن حدود یک ربع تا بیست دقیقه بیشتر وقت شما را نمی‌گیرد. بعد از آن فقط باید قیمه ریزه حدود یک ساعت روی شعله ملایم بماند تا جا بیافتد و آماده سرو شود.

طرز تهیه قیمه ریزه

ابتدا پیاز را بشویید و پوست بکنید و از وسط نصف کنید. نصف پیاز را رنده کنید و در کاسه‌ای بریزید و با گوشت چرخ کرده مخلوط نمایید. سپس سبزی خشک، آرد نخودچی، نمک، فلفل و ۱/۲ قاشق چایخوری زردچوبه را به گوشت و پیاز اضافه کنید و خوب با هم مخلوط نمایید. مواد را به صورت کوفته‌های کوچک شکل بدهید و کنار بگذارید.

کوفته قیمه ریزه

نصف دیگر پیاز را خرد کنید . یک قابلمه کوچک را روی شعله متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس کمی روغن کف آن بریزید. وقتی روغن داغ شد پیاز خرد شده را داخل آن بریزید. ۱/۲ قاشق چایخوری از زردچوبه را روی پیاز بریزید و آن را دو سه دقیقه تفت بدهید.

سیب زمینی را پوست بکنید و خرد کنید (نه خیلی ریز و نه خیلی درشت) سپس سیب زمینی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و یکی دو دقیقه دیگر تفت بدهید. پس از آن رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی دیگر به تفت دادن ادامه دهید. یک و نیم پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید تا جوش بیاید.

سس قیمه ریزه

وقتی آب جوش آمد کوفته‌ها را داخل آن بریزید و شعله زیر قابلمه را کم کنید. درب قابلمه را مجدداً ببندید و بگذارید حدود یک ساعت روی شعله ملایم بماند تا جا بیافتد. خوراک قیمه ریزه را همراه با نان و سبزیجات تازه سرو کنید.

قیمه ریزه نخودچی