سس گوجه با قارچ نوعی سس پاستای ایتالیایی است. در تهیه این سس از قارچ خشک اسلایسی استفاده شده‌ است که می‌توانید آن را به صورت آماده و بسته بندی شده از بازار تهیه کنید. قارچ ها باید مدتی در آب گرم خیس بخورند و بعد از آن آماده مصرف هستند. در ضمن از آب قارچ هم برای تهیه سس استفاده می‌کنیم و آن را دور نمیریزیم. در این نوع سس قارچ مقداری هم سس گوجه و سبزیجات دیگری مثل هویج و کرفس به کار می‌رود. می‌توانید به جای سس گوجه از کمی رب گوجه رقیق شده استفاده کنید.

شما میتوانید از این سس گوجه با قارچ خوشمزه و سالم همراه با انواع غذاها به ویژه غذاهای ایتالیایی استفاده کنید. این سس معمولا روی انواع پاستا و پولنتا که نوعی غذای ایتالیایی است سرو میشود و طعمی عالی به آنها میدهد.

سس قارچ روی پاستا

طرز تهیه سس گوجه با قارچ

مرحله اول:

قارچ‌های خشک را همرا با ۲ پیمانه آب گرم داخل یک کاسه بریزید و کنار بگذارید تا خیس بخورند. در این مدت پیازها را خرد کنید. دو قاشق روغن زیتون را در تابه‌ای داغ کنید و سپس پیاز خرد شده را داخل آن بریزید و هم بزنید تا از روغن پوشیده شود. شعله را کم کنید و پیاز را خوب تفت بدهید تا به رنگ طلایی تیره در بیاید (مرتب هم بزنید و مراقب باشید نسوزد).

 

مرحله دوم:

هویج و ساقه کرفس را به صورت قطعات کوچک خرد کنید و به تابه اضافه کنید. حدود ۱۵ دقیقه تفت بدهید تا هویج و کرفس نرم شوند. سیر را رنده کرده و همراه با جعفری خرد شده، آویشن، نمک و فلفل به تابه اضافه کنید. ۴-۵ دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید.

مرحله سوم:

قارچ‌های خیس خورده را از صافی رد کنید تا آبشان جدا شود. آب قارچ را نگه دارید و دور نریزید. سپس قارچ‌ها را به شکل خیلی ریز خرد کنید و داخل تابه بریزید. نصف پیمانه آب در تابه بریزید و بگذارید ۲-۳ دقیقه روی شعله ملایم باقی بماند.

 

مرحله چهارم:

سس گوجه و آب قارچ (۱ و نیم پیمانه) باقی مانده را اضافه کنید سپس ۱ مکعب عصاره گوشت را همان طور که با دست له میکنید داخل تابه بریزید. بگذارید سس گوجه شما قل بخورد سپس شعله را کم کنید و بگذارید ۱ ساعت تا ۱ ساعت و نیم روی شعله بماند و غلیظ شود.