یکی از آش های خوشمزه ای که میتونید برای روزهای سرد سال و همچنین برای سفره افطار ماه رمضون درست کنید آش گندم و جو هست که بهش آش گندم هم گفته میشه. در ضمن یکی از خوبی های آش این هست که میشه روی اون به شکل های مختلف  با کشک و پیاز داغ و نعنا داغ و... طرح داد و برای تزئین سفره افطار ازش استفاده کرد. امیدواریم این آش خوشمزه رو تهیه کنید و از اون لذت ببرید.

طرز تهیه آش گندم و جو

مرحله اول:

گندم و جو را از شب قبل با چند لیوان اب خیس دهید.  سبزی آش را تمیز کنید و بشویید. سپس با چاقو ساطوری کنید (ریز خرد کنید).

مرحله دوم:

داخل قابلمه چند لیوان آب بریزید. گندم و جو را اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد برنج شسته را اضافه کنید. حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید مواد به آرامی بپزند (اگر در طول پخت آش آب نیاز بود میتوانید آب جوش اضافه کنید).

مرحله سوم:

پیازها را خلالی خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس سیرهای خرد شده و سبزی های ساطوری شده را اضافه کنید و چند دقیقه تقت دهید و پس از اینکه گندم و جو پختند به آش اضافه کنید.

مرحله چهارم:

چغندرهای قرمز و باقلاها را جداگانه بپزید و همراه با 2 قاشق غذاخوری کشک به مواد دیگر اضافه کنید ( این مواد را 30 دقیقه آخر کار اضافه کنید ). پس از 30 دقیقه آش را در ظرف بکشید و همراه با نعنا داغ، کشک و پیاز داغ تزیین و سرو کنید.

نکات تهیه آش گندم:

- این آش گوشت ندارد اما اگر دوست داشتید میتوانید کمی گوشت قرمز را جداگانه بپزید و ریش ریش کنید و همزمان با اضافه کردن سبزی ها اضافه نمائید.

- برای تهیه نعنا داغ کمی نعنای خشک را با مقداری روغن 1 دقیقه تفت دهید.

- سبزی های آش شامل ترکیبی مساوی از جعفری، تره، گشنیز و اسفناج است اما اگر اسفناج در دسترس نبود از برگ چغندر هم میتوانید استفاده کنید.