بحث امروز ما در مورد طرز تهیه کیک ارده و کنجد هست. کیک کنجدی رو قبلاً آموزش دادیم و تقریباً شبیه کیک ساده بود با این تفاوت که کف قالب کنجد میریختیم. اما این بار کیک ما علاوه بر کنجد ارده هم داره. ارده یکی از سس های ویژه و خوشمزه ای هست که توی آشپزی منطقه خاوریانه و مدیترانه رایجه. در کشورهای عربی توی هوموس از ارده استفاده میکنند. اما برای ما ایرانی ها هم آشنا هست. شاید کیک ارده تا حالا نخورده باشید ولی قطعا حلوا ارده خوردید. ارده و شیره هم خیلی ها به عنوان صبحانه میخورند. کلی هم خاصیت داره. حتماً میدونید که ارده رو هم از کنجد میگیرن.

کنجد

از خیلی از فروشگاه های بزرگ یا محلی میشه ارده رو به صورت آماده تهیه کرد. اما به هر حال اگه جایی هستید که دسترسی بهش ندارید دستور تهیه ارده خانگی رو هم در انتهای مطلب براتون گذاشتم. پس با خیال راحت میتونید  کیک ارده و کنجد رو در منزل تهیه کنید. این کیک پر خاصیت و خوشمزه یه میان وعده عالی برای بچه ها و بزرگترهاست. مخصوصاً کنار چای یا یه نوشیدنی خنک حسابی میچسبه. اگه دنبال کیک صبحانه هستید هم یه گزینه بی نظیره.

 

طرز تهیه کیک ارده و کنجد

 

مرحله اول:

ابتدا تخم مرغ ها را در کاسه همزن بشکنید. شکر و وانیل را به آن اضافه کنید. یک دقیقه با دور متوسط و دو دقیقه با دور تند همزن بزنید تا مایه سبک و رنگ آن روشن شود.

 

مرحله دوم:

در این مرحله از تهیه کیک ارده کنجدی، روغن را به مایه اضافه و مخلوط کنید. سپس نوبت اضافه کردن آب پرتقال است. البته میتوانید هم از آب معمولی به جای آن استفاده کنید. مجدداً سی ثانیه هم بزنید.

مرحله اول تهیه کیک

مرحله سوم:

ارده را اضافه کنید. بعد از مخلوط کردن کامل ارده با مواد، آرد و بیکینگ پودر را روی مایه الک کنید. بعد از اضافه کردن بیکینگ پودر دیگر مایه را زیاد هم نزنید. در آخر کنجد را اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا در مایه کیک کنجدی پخش شود.

مایه کیک ارده و کنجد  

مرحله چهارم:

به کمک قلمو مقداری ارده به کف قالب بمالید. بعد از آن مقداری هم کنجد روی آن بپاشید. مایه کیک کنجدی را داخل قالب بریزید. سپس  آن را در فر از قبل گرم شده 175 درجه سانتیگراد قرار دهید. پخت این کیک حدوداً بین 50 تا 60 دقیقه طول میکشد. البته این بستگی به جنس و اندازه قالب و فر شما هم دارد. پس قبل از خارج کردن کیک از فر، پخته بودن آن را با خلال دندان چک کنید.

مایه کیک در قالب کنجدی

نوش جان!

کیک ارده کنجدی

طرز تهیه ارده خانگی

تهیه ارده در خانه خیلی راحت است. فقط کافی است کنجد پوست کنده سفید را کمی روی حرارت تفت دهید تا طلایی رنگ شود. سپس با کمی روغن زیتون در غذاساز بریزید و میکس کنید. به ازای هر پیمانه کنجد یک قاشق روغن لازم است. از این ارده خانگی میتوانید برای تهیه دستورهای مختلفی مثل کیک ارده و کنجد یا هوموس استفاده کنید.

ارده خانگی

نکات کلیدی تهیه کیک ارده و کنجد:

- قبل از شروع به تهیه کیک مواد را نیم ساعت بیرون از یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسند.

- ارده را در جای خشک و خنک نگه دارید. چون در هوای گرم خاصیتش را از دست میدهد. در فصل تابستان ارده در قسمت در یخچال نگهداری کنید که دمای متعادلی دارد.