نان پستو

نان پستو مثل نان‌های دیگر نیست که احتیاج به مخمر دارند. در ضمن بر خلاف نان‌های دیگر خیلی راحت و نسبتاً سریع آماده می‌شود چون نیازی به ور آمدن خمیر ندارد و در نتیجه لازم نیست خمیر آن را بپیچید و ساعت‌ها در دمای خاصی کنار بگذارید. نان پستو همان طور که از اسمش پیداست حاوی موادی است که معمولاً در تهیه سس پستو به کار می‌روند، یعنی ریحان تازه، روغن زیتون، دانه کاج و پنیر. ریحان نان را معطر می‌کند و دانه‌های کاج بوداده علاوه بر غنی کردن طعم نان، یک بافت ترد جالب را به نان شما اضافه می‌کنند.

نان ریحان

طرز تهیه: فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید. یک قالب لوف متوسط را با اسپری روغن یا چند قطره روغن زیتون چرب کنید.

دانه‌های کاج را به صورت یک لایه روی یک سینی فر بریزید و حدود ۵ دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی رنگ شود. سپس از فر خارج کنید و کنار بگذارید.

در کاسه بزرگی، آرد، بیکینگ پودر، جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید. در کاسه دیگری هم تخم مرغ را بشکنید. سپس باترمیلک و روغن زیتون را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید.

مواد مایع را روی مواد خشک بریزید و هم بزنید، فقط در حدی که با هم مخلو شوند. سپس دانه‌های کاج بوداده را همراه با پنیر پارمزان رنده شده و برگ‌های ریحان خرد شده اضافه کنید. مواد را با یک لیسک زیر و رو کنید. اما بیش از حد هم نزنید چون در این صورت مایه چسبنده می‌شود.

خمیر تهیه شده را داخل قالب لوف بریزید. قالب را حدود ۴۵-۵۰ دقیقه در فر قرار دهید تا نان پستو پخته شود. برای اطمینان از پخته بودن نان یک خلال دندان داخل آن فرو کنید. اگر خلال موقع بیرون آمدن از نان تمیز بود، نان شما آماده است.

۱۵ دقیقه صبر کنید نان پستو خنک شود، سپس آن را از قالب خارج و اسلایس کنید.

نان پستوی ریحان پخته

نکته: برای سرو نان بهتر است کمی روغن زیتون یا کره روی آن بمالید. در ضمن اگر با چشیدن نان به نظرتان کم نمک آمد می‌توانید کمی نمک هم روی آن بپاشید. البته اگر قصد دارید نان را با پنیر میل کنید دیگر نیازی به اضافه کردن نمک نیست.