اگر از طرفداران فلافل جنوبی هستید این دستور آشپزی مخصوص شماست. همه میدانیم که غذای خانگی ساده کیفیت و عطر و طعم خاص خودش را دارد پس بیایید یکبار برای همیشه طرز تهیه فلافل خانگی را یاد بگیریم.

گرچه برای ما فلافل اهوازی و فلافل آبادانی آشناست، این غذا غذای معروف و دوست داشتنی خاورمیانه است که در کشورهای عربی ریشه دارد.

در ضمن به غیر از فلافل ساده یعنی مدل ستنی  یا کلاسیک این غذا که قصد داریم آن را آموزش دهیم انواع دیگری مانند فلافل چغندر ، فلافل هویج و فلافل سویا نیز دارد. این غذا برای گیاهخواران و همچنین کسانی است که یک رژیم غذایی سالم و مقوی میخواهند عالی است.

پس پیش به سوی تهیه فلافل بندری خوشمزه و هیجان انگیز...

آموزش فلافل

طرز تهیه فلافل خانگی

مرحله اول:

نخود را به مدت 6 الی 12 ساعت بخیسانید. در این مدت چندین بار آب آن را عوض کنید تا نفخ نخود برود. همچنین میتوانید به آب آن کمی نمک اضافه کنید یا نخود ها را بپزید تا زودتر آماده شوند.

خیس کردن نخود

 مرحله دوم:

نخود خیس خورده را داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید. پیاز خرد شده، سیر، جعفری خرد شده، پودر زیره، تخم گشنیز یا پودر سیاهدانه، آبلیمو، آرد نخود چی، نمک و فلفل را اضافه کنید و خوب بزنید تا مایه یکدست شود اما خیلی ریز نشود و حالت خمیری داشته باشد. همچنین میتوانید نخود خیس خورده را 2 بار چرخ کنید و مواد دیگر را به آن اضافه کنید و ورز دهید.

چرخ کردن نخود

مرحله سوم:

حالا موادی که آماده نموده اید، باید قابلیت فرم دهی داشته باشند. اگر حس میکنید اینطور نیست میتوانید یک عدد تخم مرغ به مواد اضافه کنید که باعث چسبندگی بیشتر و پفکی تر شدن آن خواهد شد.

فرم دهی فلافل

با دست از مایه فلافل بردارید و به شکل گرد حالت دهید. دست خود را نمدار کنید تا مواد به دستتان نچسبد. برای فرم دهی از قالب مخصوص استفاده کنید. اگر به قالب دسترسی ندارید با قاشق یا اسکوپ ساز هم میتوان به فلافلها شکل داد.

قالب فلافل

 مرحله چهارم:

داخل قابلمه روغن فراوان بریزید و روی حرارت قرار دهید، پس از اینکه روغن داغ شد فلافلها را داخل روغن بریزید. (روغن باید زیاد باشد تا آنها در روغن شناور بمانند)، پس از اینکه سرخ شدند آنها  را روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن اضافی شان گرفته شود سپس سرو کنید.

سرخ کردن فلافل

یک روش دیگر برای سرخ کردن فلافلها این است که آن ها را گرد تخت به شکل کتلت درآورید و با روغن کمی هر بار یک طرف آن را به مدت پنج دقیقه سرخ نمایید.

سرخ کردن

فلافلهای آماده شده را همراه نان و سبزیجات و سس انبه یا هر سس دلخواه سرو کنید.

فلافل آماده شده

نکته ها:

- برای بهتر شدن کیفیت، میتوانید مواد را قبل از سرخ کردن به مدت یک الی دو ساعت در یخچال قراردهید.

-فلافل را بهتر است با گوجه فرنگی،خیار، کاهو یا کلم، انواع سس، خیارشور، انواع ترشی به ویژه ترشی بادمجان یا ترشی کلم قرمز سرو کنید.

-میزان تندی این غذا؛ بسته به ذائقه شماست. میتوان از فلفل یا سس های تند استفاده کرد. -از نشانه های یک فلافل خوشمزه و عالی، ترد بودن آن است برای این کار می توانید از یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر استفاده نمایید. -به غیر از نخود میتوان از ماش، سیب زمینی، باقلای زرد، بادمجان و عدس استفاده کرد؛ اما در این شرایط مقدار نخود باید قالب باشد.   فلافل خوشمزه