دسر بستنی باقلوا

  دسر بستنی باقلوا را عملاً می‌توان نسخه تابستانی باقلوا دانست. البته حتماً می‌گویید هنوز که تابستان نشده... ولی هوا آنقدر گرم هست که به فکر دسرهایی با بستنی باشیم. در ضمن این دسر آنقدر جذاب هست که اصلا نیازی به آوردن دلیلی برای تهیه آن نیست. فقط کافی است یک نگاه به ظاهرش بیاندازید!   شربت روی دسر   اول از همه بستنی وانیلی را با دارچین و پسته و گردوی کاراملی شده طعم‌دار و مغزدار می‌کنیم و بعد از ترکیب شربت و خمیر فیلو (یوفکا)، نان بستنی یا همان باقلوا را تهیه می‌کنیم. بستنی با مغز کاراملی دقیقا همان چیزی است که باقلوای شما نیاز دارد تا به یک دسر عالی برای فصل گرما تبدیل شود. البته شما می‌توانید به دلخواه از بستنی‌های طعم دار هم استفاده کنید. طعم های دارچین، عسل، گردو، کره، پسته همگی عالی هستند. اگر از بستنی دارچینی استفاده می کنید، دارچین را از رسپی حذف کنید. اگر از بستنی مغزدار استفاده می کنید، مغزهای کاراملی شده را حذف کنید. خلاصه این که هرچند تهیه دسر بستنی باقلوا مراحل مختلفی دارد، اما اگر وقت زیادی نداشته باشید هم می‌توانید با کمی تغییر آن را سریع آماده کنید.   در تزئین دسر بستنی باقلوا برای بچه ها می‌توانید از بستنی وانیلی استفاده کنید و بجای مغزهای کاراملی شده بر روی آن خامه زده شده، ترافل رنگی و یک گیلاس قرار دهید.   تزیین مخصوص کودک طرز تهیه: در یک تابه متوسط رنگ روشن، آب و شکر را مخلوط کنید. آن ها را با حرارت متوسط بالا به حالت نیم جوش درآورید و تابه را به صورت دورانی بچرخانید تا شکر حل شود (آن را هم نزنید). اجازه دهید مخلوط بدون هم زدن به جوش آید، فقط هر از گاهی تابه را به صورت دورانی بچرخانید تا رنگ آن زرد کهربایی شود.   تهیه کارامل   تابه را از روی حرارت بردارید و فوراً گردو و پسته را به آن اضافه کنید. با استفاده از یک کفگیر پلاستیکی آن ها را هم بزنید تا مغزها کاملا به طور یکنواخت به شیره آغشته شوند. مغزهای کاراملی شده را روی سطحی سیلیکونی یا کاغذ روغنی بریزید و پخش کنید تا یک لایه هم سطح ایجاد شود. اجازه دهید کاملا خنک شوند. وقتی خنک شد، مغزهای کاراملی شده را با دستان خود در اندازه های کوچک تکه تکه کنید یا با یک چاقو آن ها را خرد کنید.   اضافه کردن مغزها   در همین زمان، بستنی وانیلی را از فریزر بیرون بیاورید و اجازه دهید  نرم شود ولی نگذارید آب شود. سپس آن را به ظرف بزرگی منتقل کنید. مغزهای کاراملی تکه شده و دارچین را اضافه کنید. با استفاده از یک قاشق بزرگ، هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.   ترکیب مغز و بستنی     مخلوط بستنی را به یک قالب نان یا ظرف دربسته محفوظ از هوا منتقل کنید.  با سلفون روی سطح آن را بپوشانید، سپس آن را حداقل به مدت 6 ساعت فریز کنید تا سفت شود؛ بهتر است در طول شب این کار را انجام دهید.   بستنی در قالب

تهیه شربت دارچین عسل، (شربت سرد شده را می توان در ظرف دربسته محفوظ از هوا تا 4 روز در یخچال نگهداری کرد): در یک ماهیتابه متوسط، شکر، آب، عسل، آب لیمو، چوب دارچین و نمک را مخلوط کنید. مخلوط را در حرارت بالا کاملا به جوش بیاورید، گاهی هم بزنید تا از حل شدن شکر مطمئن شوید. وقتی به جوش آمد، دیگر هم نزنید و حرارت را پایین بیاورید. 5 دقیقه در حال نیم جوش قرار دهید تا کمی غلیظ شود؛ با استفاده از تایمر زمان بگیرید! مواد را در لیوانی شیشه ای بریزید و کنار بگذارید تا خنک شوند و در این فاصله فیلو کاپ ها را آماده کنید؛ وقتی شربت خنک شد، چوب دارچین را از آن خارج کنید.

  برای تهیه فیلوکاپ طبقه وسط فر را آماده کنید و فر را با درجه حرارت 190 درجه سانتی گراد از قبل گرم کنید. کره نرم شده را کف قالب مافین 12 عددی بمالید و کنار بگذارید.   در یک کاسه خیلی کوچک 3 قاشق غذاخوری کره را در مایکروفر حرارت دهید تا آب شود. مدتی آن را کنار بگذارید و اجازه دهید تکه های سفت سفید شیر موجود در کره آب شده در کف کاسه قرار بگیرد. شما فقط از مایع چرب زرد رنگ روی آن استفاده می کنید.   یک ورق فیلو را بر روی سطح قرار دهید و باقی ورقه ها را با یک حوله مرطوب تمیز بپوشانید که از خشک شدن آن ها جلوگیری شود. بر روی ورقه فیلو خیلی آرام و به طور یکسان مقداری از قسمت زرد رنگ کره آب شده بمالید. بر روی ورقه فیلو کره ای یک ورقه دیگر قرار دهید و آن را به همان شکل به کره آغشته کنید. این مرحله را ادامه دهید تا 3 ورق فیلو باقی مانده نیز لایه لایه روی هم قرار بگیرند و کره ای شوند. ششمین ورقه را روی بقیه بگذارید اما آن را کره ای نکنید.   کره مالیدن به فیلو   با استفاده از یک چاقوی تیز، لایه های فیلو را به 12 مربع مساوی یا اگر می خواهید بزرگتر باشند به 9 مستطیل تقسیم کنید.   برش فیلو   با دقت یک برش مربع (یا مستطیل) فیلو را در هریک از قالب های چرب شده مافین قرار دهید و یک فیلو کاپ نامنظم درست کنید.   فیلو کاپ نپخته   پخت فیلو کاپ ها را تا زمانی که ترد و کاملا طلایی شوند ادامه دهید؛ حدود 12 دقیقه. بلافاصله شربت دارچین عسل سرد شده را بر روی هریک از فیلو کاپ های داغ بریزید. اجازه دهید فیلو کاپ ها کاملا به شربت آغشته شوند و آنها را تا حدی که کمی گرم باشند خنک کنید.   فیلو کاپ شربتی   به آرامی هر یک از کاپ ها را روی قالب مافین برگردانید و تا اضافه شربت بیرون بریزد. فیلو کاپ ها را به یک توری مشبک منتقل کنید. بگذارید فیلو کاپ ها کاملا در توری مشبک خنک شوند و شربت اضافه آنها خارج شود (زیر توری فویل یا کاغذ روغنی قرار دهید).   شربت اضافه جهت سرو دسر، اسکوپ‌های بستنی باقلوا را داخل کاپ‌های خنک شده قرار دهید، باقی شربت و مغزها را بر روی آن‌ها بریزید. ( سلیقه ای). بلافاصله سرو کنید.   دسر بستنی باقلوا نهایی نکته‌ها:‌ کاپ های خیس باقلوا آماده حداقل تا سه روز ترد می‌مانند. بنابراین شما می‌توانید چند روز قبل آن ها را آماده کنید و تا زمان مصرف با یک ورق فویل بپوشانید.   اگر زیاد وقت ندارید، می‌توانید از مرحله ی ریختن دارچین و مغزهای کاراملی شده در بستنی وانیلی و فریز دوباره ی آن بگذرید. در عوض در زمان تزئین فقط کمی پودر دارچین بپاشید و ترافل رنگی با مغزهای کاراملی شده روی بستنی بگذارید. این کار همان طعم ها را در دسر بستنی باقلوا ایجاد خواهد کرد.