نان پیچی شکلاتی (بابکا)

نان پیچی شکلاتی یا بابکا کیکی است دارای مخمر که در نواحی مرکزی و شرقی اروپا مثل اوکراین، لهستان، روسیه و بلغارستان رواج دارد و معمولاً آن را برای عید پاک یا کریسمس درست می‌کنند. این کیک انواع مختلفی دارد. نان پیچی شکلاتی از دو تکه خمیر تهیه می‌شود. هر کدام از این خمیرها به شکل لوله‌ای با مغز شکلاتی در آمده و دور هم تابانده می‌شوند و داخل قالب لوف پخته می‌شوند. در ضمن روی نان یک لایه شکلاتی دیگر هم ریخته می شود. البته روکش شکلاتی اختیاری است و می‌توانید آن را حذف کنید. این نان پیچی شکلاتی خوشمزه را می‌توانید به عنوان صبحانه یا عصرانه همراه با یک نوشیدنی میل کنید.

طرز تهیه: خمیر نان بابکا باید حتماً از یک روز قبل تهیه شود. در یک کاسه متوسط آرد و شکر و نمک را مخلوط کنید. در کاسه دیگری شیر و مخمر را بریزید و ۵ دقیقه صبر کنید تا شیر حالت کف پیدا کند. سپس تخم مرغ، زرده تخم مرغ و مخلوط حاوی آرد را اضافه کنید. ۲ دقیقه با سرعت کم همزن (با سری خمیر زن) بزنید. مواد دور کاسه را جمع کنید و ۵ دقیقه دیگر با سرعت متوسط هم بزنید. دوباره مواد را در وسط کاسه جمع کنید. کره نرم شده را خرد کنید و به مواد اضافه کنید. ۳ دقیقه دیگر هم بزنید. در آخر مواد را در وسط جمع کنید و روی کاسه را با سلفون بپوشانید. بگذارید خمیر ۱ ساعت در دمای اتاق باقی بماند.

خمیر نان پیچی

روی یک سینی فر کاغذ روغنی بکشید و روی کاغذ را هم کمی چرب کنید. سپس خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید. هر کدام را به شکل مربع درآورید و روی کاغذ روغنی قرار دهید. روی خمیر و سینی سلفون یا روکش پلاستیکی بکشید و شب تا صبح در یخچال قرار دهید.

برای تهیه مواد میانی نان، یک کاسه پیرکس را روی کتری یا قابلمه حاوی آب در حال جوش قرار دهید. شکلات و کره را خرد کنید و داخل کاسه بریزید تا آب شوند. با قاشق هم بزنید تا شکلات مایع یکدست شود. سپس عسل و پودر بیسکوئیت را اضافه کنید و هم بزنید. کاسه را کنار بگذارید تا مواد به دمای اتاق برسند.

شکلات نان پیچی

دو قالب لوف با ابعاد حدوداً ۲۲ در ۱۰ سانتیمتری را چرب کنید و کاغذ روغنی بکشید. کاغذ را طوری ببرید که مقداری از آن، از سمت طول قالب‌ها بیرون بزند.

قالب نان پیچی

۱/۲ پیمانه از مواد میانی را جدا کنید و کنار بگذارید. یکی از خمیرهای مربعی را با وردنه باز کنید (به شکل مربع ۴۰ سانتی). نصف مواد میانی باقی مانده را روی خمیر پهن شده بریزید (با فاصله دو سانت از لبه ها). حال خمیر را به شکل لوله‌ای دور مواد بپیچید.

لوله کردن نان پیچی

خمیر لوله شده را از وسط نصف کنید. حال دو لوله دارید. روی یکی از آنها ۱/۴ پیمانه از مواد میانی که جدا کردید را بمالید و لوله دیگر را در جهت مخالف روی قبلی قرار دهید تا شکل یک ضربدر در بیاید.

نان ضربدری

حال این دو لوله را مانند عکس دور هم بتابانید. این کار را برای خمیر دیگر تکرار کنید.

تاباندن نان پیچی

خمیرهای آماده شده را داخل قالب‌های لوف قرار دهید. روی هر کدام را با حوله بپوشانید و دو ساعت کنار بگذارید تا حجم آنها دو برابر شود.

قالب نان پیچی

فر را از قبل با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. قالبهای لوف را به مدت ۴۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. باید نان‌ها قبل از خارج شدن از فر پف کرده باشند و رویشان قهوه‌ای رنگ باشد. وقتی نان بابکا خنک شد، دو طرف کاغذ را بگیرید و آن را از قالب بیرون بکشید.

نان پیچی شکلاتی در قالب

برای تهیه روکش شکلاتی، شکلات و کره را روی آب جوش آب کنید. شیره طلائی را اضافه کنید و هم بزنید. سس شکلات را روی نان بابکا بمالید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خودش را بگیرد. نان‌ها را لایه لایه ببرید و سرو نمایید.

نان بابکا شکلاتی

نکته: برای تهیه یک عدد نان پیچی شکلاتی مواد را نصف کنید و مراحل را به همان نحو دنبال کنید.

- نوع شکلات را می‌توانید به سلیقه خود تغییر دهید و از شکلات تلخ یا شکلات شیری استفاده کنید.