یکی ار معروفترین و لذیذترین غذاهای مجلسی که در بسیاری از مراسم و مجالس می توان آن را با تنوع بسیار تهیه و سرو کرد ته چین است که بسیار طرفدار دارد. خوب می دانید که پایه اصلی ته چین برنج است و برای مواد میانی آن می توان از انواع گوشت یا سبزیجات استفاده کرد. برای مثال می توان اسفناج، بادمجان، هویج و ... را برای تهیه تهچین انتخاب کرد و آن را با انواع گوشت یا مرغ ترکیب کرد و به عنوان مواد میانی تهچین به کار برد. تهچین گوشت،تهچین اسفناج، تهچین بادمجان، تهچین مرغ و ... از شناخته شده ترین انوع تهچین است .همچنین می توان ته چین در فر یا بدون فر آماده کرد پس از این نظر هیچ محدودیتی نیست و اگر نکات تهیه تهچین مرغ یا هر نوع دیگر را رعایت کنید می توانید ته چینی خوشمزه در حد تهچین رستورانی سرو کنید.

ته چین مجلسی مرغ

در این نوشته با دو روش تهیه تهچین در فر مجلسی یعنی ته چین تکنفره و تهچین بزرگ آشنا خواهید شد. می دانید که ته چین را در ظرف و قالب های متنوع می توان تهیه کرد. به عنوان مثال تهچین قالبی تکنفره، تهچین قالبی بزرگ، تهچین درقابلمه و ....

تهچین مجلسی

   

طرز تهیه ته چین در فر

   

تهیه ته چین در فر(ته چین مرغ و بادمجان دو رنگ)

مواد لازم:

برنج  2 پیمانه

ماست چکیده  1 پیمانه

تخم مرغ  3 عدد

بادمجان سرخ شده  2 عدد

سینه مرغ  1 عدد

روغن مایع  1/2 پیمانه

کره  ذوب شده 3 قاشق غذاخوری

زعفران دم شده غلیظ  1 قاشق غذاخوری

دارچین  1 قاشق چایخوری

فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

نمک به مقدارلازم

مرحله اول:

مرغ را همراه کمی نمک و یک عدد پیاز کوچک بپزید تا آب آن کشیده شود. سپس مرغ را  ریش ریش کنید.(می توان مرغ ریش شده را با کمی دارچین و کره تفت داد در این صورت تهچین مرغ لذیذتری خواهید داشت)

تهیه تهچین در فر

مرحله دوم:

برنج را آبکش کنید.

مرحله سوم:

دو عدد تخم مرغ، 1/3ماست، زعفران، نمک و نیمی از ادویه ها را در ظرف بریزید و با همزن دستی یا چنگال بزنید تا به خوبی یکدست و روان شود.(استفاده از همزن باعث سبکی مواد و بیشتر شدن حجم آن می شود و در این صورت راحتتر با برنج مخلوط می شود)

مایه تهچین

مرحله چهارم:

یک پیمانه از برنج آبکش شده را کنار بگذارید.

باقی برنج، کره ذوب شده و روغن مایع را در مایه تخم مرغ و ماست بریزید و به خوبی مخلوط نمایید تا مایه منسجمی بدست آید.

تهیه ته چین

ته چین مرغ و بادمجان

مقدار برنج کنار گذاشته شده را نیز با یک عدد تخم مرغ باقی مانده و باقی ماست مخلوط کنید .

مرحله پنجم:

ظرف یا قالب مورد نظر برای تهچین را با مقداری روغن مایع چرب کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود.

مقداری از برنج زعفرانی را در ظرف مورد نظر بریزید و آن را با دست کمی فشرده کنید تا منسجم شود. سپس مقداری مرغ و بادمجان روی برنج قرار دهید .این کار را تا تمام شدن مواد ادامه دهید. لایه روی تهچین را با برنج سفید بپوشانید.

(فشار دادن و منسجم کردن به شما این امکان را می دهد تا تهچین پس از پخت راحتتر از ظرف خارج شود.)

تهچین مرغ در فر

مرحله ششم:

ظرف را به مدت یک ساعت و نیم در فر از قبل گرم شده با دمای  170 درجه سانتی گراد قرار دهید تا کف و دور تهچین به خوبی طلایی و برشته شود.

پس از کامل شدن زمان پخت اجاره دهید ته چین کمی از حرارت بیافتد و بعد از ظرف خارج کنید(یک سینی بزرگتر از دهانه ظرف انتخاب کنید آن را روی ظرف قرار دهید و محکم آن را بگیرید سپس تهچین را در آن برگردانید.

رزش تهیه تهچین در فر

روش دوم تهیه ته چین در فر (ته چین قالبی تکنفره)

مواد لازم ته چین قالبی:

برنج   3 پیمانه سینه مرغ  2 عدد ماست خامه ای  2 پیمانه کره 4 قاشق غذاخوری زعفران دم شده غلیظ 1 و 1/2 قاشق غذاخوری زرشک برای تزیین دارچین،نمک،فلفل به مقدار  لازم

مرحله اول:

 سینه های مرغ را خرد کنید و همراه با چند لیوان آب ، پیاز ، زردچوبه ، نمک و فلفل داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد. سپس مرغ های پخته را ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

 ته چین

مرحله دوم:

برنج را از نیم ساعت قبل با مقداری آب و نمک خیس دهید. داخل قابلمه آب و نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس برنج را اضافه کنید و پس از اینکه کمی جوشید و نرم شد از روی حرارت بردارید و آبکشی کنید.

 مرحله  سوم:

زرده های تخم مرغ را داخل کاسه ای بریزید و بزنید تا یکدست شود. سپس کره ذوب شده ، ماست خامه ای و زعفران  دم کرده و ادویه را اضافه و مخلوط کنید.

مرحله چهارم:

در ادامه برنج آبکش شده را با مواد زعفرانی مخلوط کنید ( میتوانید به جای کره از روغن استفاده کنید ، البته کره طعم بهتری به ته چین میدهد ).

مرحله پنجم:

داخل قالب های مافین را با کره یا روغن خوب چرب کنید. داخل هر قالب تا نیمه برنج زعفرانی بریزید و روی ان مرغ ریش ریش شده اضافه کنید و روی مرغ را کمی برنج زعفرانی بپوشانید.

  ته چین  

 مرحله ششم:

پس ازاتمام کار قالب را داخل فر با دمای 170 درجه سانتیگراد قرار دهید ( برای پخت بسته به نوع قالب و نوع فر از 30 دقیقه تا 50 دقیقه زمان لازم است ). پس از پخت اجازه دهید ته چین کمی خنک شود سپس از قالب خارج و با زرشک سرخ شده تزیین و سرو کنید.

نکات کلیدی تهیه ته چین در فر:

- دما ی فر یا اجاق گاز هرچه ملایم تر باشد طعم تهچین بهتر می شود و رنگ آن خوشرنگ تر. - اگر دوست دارید در  ته چین در فر با زرشک درست کنید، کمی زرشک همراه مرغ تفت دهید و ترکیب مرغ و زرشک را لابه لای برنج بریزید. -هر نوع موادی که دوست دارید می توانید برای مایه میانی انتخاب کنید.  

 همراهان عزیز خوشحال می شویم ته چین در فر را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.