ریحان یکی از سبزیجات پر طرفدار در همه جای دنیاست. اغلب ریحان را به صورت خام همراه با غذا صرف می‌کنیم اما در آشپزی هم از ریحان برای تهیه غذاها و چاشنی‌های متعددی مثل سس پستو استفاده می‌شود. حتماً برای شما هم پیش آمده است که با اشتیاق مقدار زیادی ریحان تر و تازه بخرید به امید این که از همه ی آن استفاده کنید ولی بعد از یکی دو روز ریحان‌های شما سیاه و پژمرده شده‌اند و مجبور شده‌اید مقدار زیادی از آن را دور بریزید. خب برای بر طرف کردن این مشکل یک راه حل ساده وجود دارد. البته برای خوردن ریحان خام، حتماً باید ریحان تازه باشد اما اگر ریحان را برای آشپزی بخواهید راهی برای نگهداری طولانی مدت آن وجود دارد. راه حل پیشنهادی ما استفاده از ریحان قالبی است.

ریحان قالبی، از مخلوط ریحان تازه خرد شده با مقداری روغن زیتون تهیه می‌شود. سپس مخلوط ریحان و روغن فریز می‌شوند. روغن زیتون مانع از پلاسیدن، سیاه شدن و پژمردن برگ ریحان می‌شود و به این ترتیب می‌توانید آن را تا ماه‌ها نگه دارید و دیگر مجبور نیستید هیچ ریحانی را دور بریزید. در ضمن به این ترتیب ریحان عطر خوبش را حفظ می‌کند.

طرز تهیه ریحان قالبی (نگهداری ریحان در روغن):

برای تهیه ریحان قالبی، فقط از برگ‌های درشت ریحان استفاده کنید و برگ‌های نازک‌تر و کوچکتر را برای مصرف خام و تازه جدا کنید. چهار پیمانه برگ ریحان درشت جدا کنید و آنها را بشویید. سپس برگ‌ها را با دستمال حوله‌ای تمیز خشک کنید.

 

برگ ریحان درشت

برگ‌ها را داخل غذاساز بریزید. ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون را قاشق قاشق به آنها اضافه کنید و هر بار چند ثانیه غذاساز را روشن کنید تا در نهایت ریحان‌ها خرد و با روغن مخلوط شوند.

ریحان در غذاساز

حال مخلوط را در قالب یخ بریزید. بهتر است از قالب‌های کوچک استفاده کنید تا موقع مصرف بتوانید به راحتی به تعداد دلخواه از آنها استفاده کنید. حدود ۱ قاشق از مخلوط داخل هر مکعب کوچک بریزید. سپس کمی روغن زیتون روی هر کدام بریزید تا سطح ریحان را بپوشاند.

ریحان در قالب یخ

این مقدار ریحان حدوداً ۱۱ ریحان قالبی به شما می‌دهد. وقتی ریحان و روغن فریز شدند آنها را از قالب خارج کنید و مرتب داخل یک زیپ کیپ بچینید. ریحان قالبی را می‌توانید تا چند ماه در فریزر نگهداری کنید.

ریحان مکعبی

نکته ها: 

 1- از این روش برای نگهداری سبزیجات دیگر هم می‌توانید استفاده کنید.

 2- عصاره مرغ یا گوشت را هم میتوانید در قالب فریز کنید و در تهیه خورشت هایی مثل قیمه یا قورمه سبزی از آنها برای روغن انداختن استفاده کنید.