دسر قهوه و نارگیل

دسر قهوه و نارگیل در واقع نوعی ژله است. این ژله خانگی را می‌توانید با استفاده از پودر آگار یا پودر ژلاتین تهیه کنید. آگار همان کارایی ژلاتین را دارد با این تفاوت که از نوعی جلبک گرفته شده و کاملاً گیاهی است. برای لایه قهوه از قهوه فوری استفاده کنید. البته می‌توانید از قهوه‌ای قوی‌تر مثل اسپرسو هم استفاده کنید ولی با این کار طعم نارگیل کمتر احساس می‌شود چون اسپرسو طعم غالبی دارد. برای لایه نارگیل هم از شیر نارگیل استفاده می‌شود که بسیار مقوی است و در کنار قهوه خیلی هم خوشمزه است.

این که دسر چند لایه داشته باشد و به چه شکل سرو شود به اختیار شماست. می‌توانید به سلیقه خود دسر قهوه و نارگیل را به شکل‌های مختلف در بیاورید و از آن برای پذیرایی در مهمانی‌ها استفاده کنید.

طرز تهیه: ابتدا شیر نارگیل، شیر، نمک و ۱/۴ پیمانه از شکر را همراه با ۱ قاشق غذاخوری پودر آگار ( یا ژلاتین) داخل شیرجوش بریزید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا به جوش آید. در این مدت مرتب مایع را هم بزنید و مراقب باشید سر نرود.

وقتی مایع به جوش آمد ۳۰-۴۰ ثانیه دیگر هم بزنید و سپس شیرجوش را از روی شعله بردارید. حال مایع نارگیلی تهیه شده را داخل قالب ژله مورد نظر (فلزی، پلاستیکی یا سیلیکونی) بریزید و در یخچال بگذارید تا خنک شود.

حال در شیرجوش تمیز شده یا شیرجوش دیگری، ۳/۴ شکر باقی مانده، ۱ قاشق پودر آگار، قهوه فوری و آب را مخلوط کنید و روی شعله متوسط بگذارید و هم بزنید تا به جوش بیاید. وقتی مخلوط ۳۰-۴۰ ثانیه جوشید آن را از روی شعله بردارید.

لایه نارگیلی را چک کنید. برای اضافه کردن لایه قهوه، لایه قبلی باید سفت شده باشد اما کامل بسته نشده باشد. چون در این صورت دو لایه به هم نمیچسبند و موقع برش زدن دسر روی هم سر می‌خورند. پس حالت مطلوب طوری است که وقتی با انگشت آن را لمس می‌کنید دسر نارگیلی کمی چسبناک باشد اما مایع نباشد. اگر لایه قبلی آماده است خیلی آرام مخلوط قهوه را روی آن بریزید. سعی کنید تا جای ممکن شیر جوش را پایین بگیرید تا مایع نپاشد و کف نکند.

در صورتی که لایه قبلی هنوز آماده نیست، مخلوط قهوه را روی شعله خیلی خیلی کم نگه دارید تا گرم باقی بماند. وقتی لایه دوم را ریختید، بگذارید دسر در یخچال خنک و کاملاً بسته شود. سپس دسر قهوه و نارگیل را از قالب خارج کنید و سرو نمایید.

می‌توانید دسر قهوه و نارگیل را به صورت چند لایه هم تهیه کنید. برای این کار باید در فاصله‌ای که هر لایه بسته می‌شود هر دو مایع را گرم نگه دارید. می‌توانید شیرجوش‌ها را داخل آب جوش فرو ببرید یا روی شعله خیلی کم بگذارید تا گرم بمانند. در ضمن فراموش نکنید که اجازه ندهید لایه‌ها کامل بسته شوند.

ژله چند لایه قهوه و نارگیل

نکته: نسبت لایه‌های قهوه به نارگیل را می‌توانید به سلیقه خود تغییر دهید. اما سعی کنید تناسب را رعایت کنید چون در این صورت طعم دسر بهتر خواهد شد.