آبگوشت ها از جمله غذاهایی هستن که اصالتشون رو بیشتر به شهر های ترک زبان و منطقه آذربایجان نسبت می دیم و یکی از شناخته شده ترین غذاهای سنتی ایران است و نشونه ای از فرهنگ غذایی ما به حساب میان. شاید با اسم انواع آبگوشت مثل آبگوشت ساده و سنتی، آبگوشت ماست، آبگوشت رب و نعناع، آبگوشت بزباش و .. آشنا باشید و انواع مختلفش رو هم امتحان کرده باشید.

دیزی بزباش

آبگوشت بز باش (آبگوشت قرمه) که یکی از آبگوشت های خوشمزه است رو اصولا متعلق به استان همدان میدونن و این غذا ترکیبی است از خورش قرمه سبزی و آبگوشت ساده. اما این آبگوشت هم مانند هر آبگوشت دیگه ای در سایر مناطق ایران طبخ می شه و حتی به عنوان غذای نذری در مناسبات خاص مذهبی پخته و بین مردم پخش می شه که اتفاقا غذای پرطرفداری است و با توجه به مواد تشکیل دهنده اش مثل گوشت و لوبیا سرشار از پروتیین و سایر مواد مغذی و مورد نیاز بدن است.

در این نوشته روش تهیه دیزی بزباش رو آموزش می دم و امیدوارم از تهیه کردن و خوردنش لذت ببرید و از خواص بی شمارش بهره مند بشید.

طرز تهیه آبگوشت بزباش

مرحله اول:

لوبیا را از شب قبل خیس کنید. آب لوبیا را پس از خیس خوردن عوض کنید تا نفخ آن گرفته شد.

لوبیا خیس شده

مرحله دوم:

چربی گوشت یا دنبه اش را جدا کنید.

گوشت و لوبیا را در قابلمه بریزید و همراه یک پیاز درسته با حرارات ملایم بپزید.(در ظرف را بگذارید تا مواد به خوبی بپزد)

 آبگوشت

مرحله سوم:

سبزی قرمه را به خوبی تفت دهید تا آب اضافی آن گرفته شود و به اصطلاح کمی روغن بیاندازد.

 سبزی قرمه

مرحله چهارم:

پیاز دوم را نگینی خرد کنید و آن را همراه دنبه و ادویه ها تفت دهید تا زمانی که کاملا سبک شود. بعد این ترکیب را به خوبی بکوبید.

مرحله پنجم:

پس از نیم پز شدن گوشت سبزی و پیاز تفت داده شده را به غذا بیافزایید و اجازه دهید دیزی بزباش به خوبی جا بیافتد.(می توانید پیاز درسته را از ظرف خارج کنید)

مرحله ششم:

پس از پخته شدن گوشت و سبک شدن سبزی، سیب زمینی پوست گرفته را به غذا اضافه کنید.

مرحله هفتم:

در یک ساعت پایانی زمان پخت لیمو عمانی و آب غوره را اضافه کنید.

این آبگوشت لذیذ را مانند آبگوشت ساده همراه نان تازه و سبزی یا انواع ترشی سرو می کنند.

آبگوش بزباش

نکات کلیدی تهیه آبگوشت بزباش

-برای تهیه آبگوشت بزباش می توان از لوبیا سفید یا لوبیا چیتی استفاده کرد.

-اگر می خواهید از لیمو عمانی درسته استفاده کنید بهتر است سه یا 4 لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و دو  ساعت در آب گرم خیس کنید. در این مدت یک یا دو با آب لیمو را عوض کنید تا تلخی آن گرفته شود. بعد لیموی خیس خورده را به غذا بیافزایید. همچنین می توانید پس از خیس خوردن هسته لیمو را هم جدا کنید.

-استفاده از لیمو عمانی و شنبلیه زیاد باعث تلخ شدن آبگوشت می شود.

-سعی کنید برای تهیه آبگوشت خوشمزه مقدار آب و شعله گاز را به درستی تنظیم کنید تا نیاز نباشد به غذا آب اضافه کنید. افزودن بیش از حد آب در طعم غذا تاثیر منفی می گذارد.

-می توانید هنگام تفت دادن پیاز کمی رب اضافه کنید تا آبگوشت بزباش تیره تری داشته باشید اما با توجه به دستور اصلی این غذا رب افزوده نمی شود.

-اگر از گوشت بدون دنبه استفاده می کنید باید کمی دنبه جداگانه تهیه کنید و در این غذا به کارببرید.

همراهان عزیز خوشحال می شویم آبگوشت بزباش را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.