کلوچه زردآلو

کلوچه زردآلو نوعی کلوچه خوشمزه مجارستانی است. خمیر کلوچه زردآلو نسبتاً راحت تهیه می‌شود. اما لازم است قبل از سر هم کردن کلوچه دو ساعت در یخچال باقی بماند. پس حتماً خمیر را از قبل تهیه کنید. همچنین بهتر است مارمالاد زردآلو را هم از قبل تهیه کنید. برای تهیه مارمالاد زردآلو از قیسی زردآلو استفاده می‌کنیم.

البته این کلوچه انواع مختلفی دارد و در واقع شما می‌توانید به جای مارمالاد زردآلو از هر مارمالاد غلیظ دیگری با هر طعمی که دوست دارید استفاده کنید.

طرز تهیه: برای تهیه مارمالاد زردآلوی وسط کلوچه، اول از همه زردآلوهای خشک را داخل یک شیرجوش یا قابلمه بریزید و روی آنها آب بریزید تا سطح آب روی زردآلوها را بپوشاند. شیرجوش را روی شعله قرار دهید تا آب بجوشد و زردآلوها نرم شوند. اجازه ندهید آب تمام شود و زردآلو بسوزد. اگر لازم شد کمی آب اضافه کنید.

قیسی زردآلو

سپس شکر را اضافه کنید و به پخت ادامه دهید تا مخلوط غلیظی حاصل شود. سپس آن را داخل مخلوط‌کن بریزید و یا با همزن عمودی آن را پوره کنید. اگر مارمالاد شل بود آن را دوباره روی شعله قرار دهید تا غلیظ شود.

مارمالاد زردآلو

برای تهیه خمیر کلوچه، آرد و نمک را با هم در کاسه‌ای الک کنید و کنار بگذارید. سپس در ظرف دیگری پنیر خامه‌ای و کره با با همزن برقی هم بزنید تا خوب مخلوط و کرم مانند شوند (حدوداً ۳ تا ۵ دقیقه).

پنیر خامه‌ای و کره

سرعت همزن را کم کنید. آرد را کم کم در چند مرحبه اضافه کنید و هر بار خوب مخلوط نمایید. خمیر حاصل باید نرم باشد ولی چسبنده نباشد. حال خمیر را چهار قسمت کنید. هر قسمت را به ضخامت ۲ سانت پهن کنید و لای پلاستیک بپیچید. خمیر را به مدت حداقل ۲ ساعت در یخچال قرار دهید.

خمیر کلوچه زردآلو

حال نوبت سر هم کردن کلوچه است. فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد روشن کنید. طبقه فر را بالاتر از وسط قرار دهید. روی یک سینی فر کاغذ روغنی بکشید.

یکی از خمیرهای فریز شده را بردارید و دو طرفش کمی آرد بمالید. روی سطح کار شکر بپاشید. خمیر را روی شکر قرار دهید و با وردنه آن را به ضخامت ۲-۳ میلیمتر باز کنید. می‌توانید روی خمیر هم کمی شکر بپاشید. با استفاده از چاقو یا برش‌زن خمیر آن دور تا دور خمیر را ببرید و آن را به شکل یک مربع بزرگ در آورید. سپس خمیر را به صورت ۱۶ مربع کوچک‌تر (حدوداً ۴ سانتی) برش بزنید.

برش خمیر کلوچه

روی هر مربع مقدار کمی از مارمالاد را بریزید. سپس دو گوشه ی هر مربع را مطابق عکس دور مرمالاد بپیچید، روی هم بیاورید و فشار دهید تا به هم بچسبند. و بعد به آرامی آن را روی کاغذ روغنی قرار دهید. این کار را برای بقیه خمبر هم تکرار کنید. کلوچه ها را با فاصله بچینید.

پیچیدن کلوچه زردآلو

سینی را در فر قرار دهید تا زیر کلوچه‌ها کمی طلایی رنگ شود و بوی آنها را حس کنید (۱۲ تا ۱۴ دقیقه). صبر کنید کلوچه زردآلو خنک شود سپس آن را سرو نمایید.

شیرینی مربایی زردآلو

نکته: می‌توانید مارمالاد زردآلو را از قبل تهیه و در فریزر نگهداری کنید. فقط قبل از زمان مصرف آن را از فریزر خارج کنید تا به دمای محیط برسد.

- از آنجایی که حجم مربا و خمیر زیاد است می‌توانید مقادیر را نصف کنید یا ممکن است مجبور شوید کلوچه ها را در دو مرحله داخل فر بگذارید.

- روش سنتی تر تهیه کلوچه زردآلو به این صورت است که روی خمیر شکر پاشیده نمی‌شود. به جای آن پس از پخته شدن کلوچه روی آن پودر قند می‌پاشند.