شقاقل یا هویج وحشی گیاهی از نظر ظاهری خیلی شبیه به هویج هست اما رنگی روشن و تقریبا سفید داره. قبل از این که بریم سراغ طرز تهیه مربا شقاقل اول یه توضیح مختصر در مورد گیاهش میدم. این گیاه در جاهای مرطوب رشد میکنه و به همین علت در شهرهای شمالی کشور بیشتر  میبینیدش. خواص زیادی برای شقاقل گفته شده از جمله این که باز کننده انسداد مجاری عروق  است مبهی و گرم کننده. همچنین میگن که برای گرم کردن معده و کلیه و کبد تاثیر زیادی داره.  اشتها رو کاهش میده. گفته شده خواص دارویی شقاقل تا ۴ سال باقی می مونه. سایر خواصی که برای شقاقل در منابع مختلف ذکر شده: تقویت کننده کبد و کلیه هاست. بلغم و رطوبتها را دفع می کند.

از ریشه شقاقل در سوپ هم استفاده میکنند و خیلی میتونه مفید باشه. هرچند ریشه شقاقل سنگین و دیرهضمه، چنانچه با شکر و عسل به صورت مربا دربیاد، هضمش آسان شده و به راحتی خورده میشه. ما هم در اینجا میخوایم طرز تهیه مربا شقاقل رو آموزش بدیم. پس همراه ما باشید.

شقاقل

طرز تهیه مربا شقاقل

مرحله اول:

شقاقل را بشوئید و دو روز در آب سرد خیس کنید. هر روز سه بار آب آن را تعویض کنید.

مرحله دوم:

پوست شقاقل را با چاقو پاک کنید. در قابلمه ی بزرگی آب را جوش بیاورید و شقاقل ها را به مدت 1 ساعت درون آن بجوشانید. آب قابلمه را عوض کنید و مجددا 1 ساعت دیگر بجوشانید تا خوب پخته شوند.

مرحله سوم:

شقاقل ها را مجددا به مدت دو روز در آب سرد بخیسانید و هر روز سه بار آبش را عوض کنید.

مرحله چهارم:

یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و شکر را در آن بریزید. به میزانی که آب تقریبا 3 سانتی متر روی شکر را بگیرد در قابلمه آب ریخته و شکر را بجوشانید. شقاقل را از آب بیرون آورده و در محلول شکر بریزید.مربا باید تقریبا 1 ساعت و نیم الی 2 ساعت بجوشد. در جوش های آخر هل و گلاب را اضافه کنید.

مربای شقاقل