کلوچه خرمایی یک شیرینی سالم و خشمزه است که صرف آن همراه با چای حرف ندارد. این کلوچه به ویژه برای سرو در ماه رمضان و پای سفره افطار بسیار مناسب است. کلوچه‌ خرمایی بدون خمیر مایه  را می‌توانید از قبل تهیه کنید و در ظرف در بسته برای موقع افطار نگه دارید. البته کلوچه داغ هم طعم و بوی خاص خودش را دارد که باید حتماً آن را امتحان کنید. همچنین باید گفته شود این کلوچه معمولاً در کشورهای عربی برای عید فطر سرو می‌شود.

علاوه بر این در بقیه ماه‌های سال هم می‌توانید کلوچه خرمایی را به عنوان یک عصرانه عالی همراه باچای یا شیر صرف نمایید. همین طور می‌توانید آن را در ظرفی در بسته سر کار یا سر جلسه امتحان ببرید و هر وقت ضعف کردید یکی از آنها را نوش جان کنید. روش سنتی تهیه کلوچه خرمایی  را قبلا برای شما عزیزان ذکر کردیم. در ادامه طرز تهیه کوچه بدون نیاز به خمیرمایه را به شما آموزش میدهیم.

طرز تهیه کلوچه خرمایی بدون خمیر مایه

فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید.

هسته خرما را خارج کنید و آنها را در تابه‌ای به مدت ۳-۵ دقیقه تفت بدهید تا به شکل خمیر چسبناکی درآیند. اگر خرماهای شما خشک هستند، آنها را خرد کنید و همراه با نصف پیمانه آب داخل تابه یا شیرجوش بریزید و هم بزنید تا آب تبخیر شود و خمیر خرما باقی بماند. بگذارید خمیر کمی خنک شود.

حال تکه‌هایی به اندازه یک گردو از خمیر خرما بردارید و آن‌ها را به شکل توپ‌های گردی شکل بدهید. اگر خرما به دست شما می‌چسبد دستتان را کمی چرب کنید. حدود ۳۶ توپ خرمایی خواهید داشت.

توپ خرمایی

برای آماده کردن خمیر کلوچه، کره را از قبل بگذارید تا کمی نرم شود. آرد را داخل کاسه بزرگی الک کنید و سپس کره را روی آن بریزید و با دست یا با سری خمیرزن همزن به خوبی با آرد مخلوط کنید. سپس گلاب و شیر را اضافه کنید. آنقدر خمیر را بزنید تا نرم شود و بتوانید به راحتی آن را شکل بدهید.

خمیر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس هر قسمت را به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنید و به شکل گلوله در آورید. باید ۳۶ گلوله خمیری تقریباً هم سایز داشته باشید که تقریباً هم اندازه توپ‌های خرمایی (یعنی اندازه یک گردو) هستند.

خرما خمیر و گردو

حال یک گلوله خمیری بردارید و آن را با دست کمی باز کنید و وسطش را گود کنید. یک توپ خرمایی در گودی قرار دهید و سپس خمیر را دور آن بپیچید. این کار را برای بقیه خمیرها و خرماها تکرار کنید.

کلوچه خرمایی- پیچیدن

حال کلوچه‌ها را داخل قالب چوبی مخصوص (ma'moul mold) فشار بدهید و سپس آنها را با یک ضربه فوری از قالب خارج کنید. اگر کلوچه به قالب میچسبد کف قالب کمی آرد بپاشید.

کلوچه خرمایی- قالب

در صورتی که به قالب چوبی دستری ندارید می‌توانید کلوچه‌ها را با دست کمی فشار دهید تا پهن شوند و ضخامتشان کم شود. سپس با چنگال روی آنها طرح ایجاد کنید.

کلوچه خرمایی با چنگال

همچنین روش دیگری که می‌توانید استفاده کنید این است که آنها را در قالب کیک یزدی شکل دهید.

کلوچه خرمایی- قالب کیک یزدی

کلوچه‌های آماده شده را داخل سینی فر بچینید و سینی را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه در فر گرم شده قرار دهید. وقتی زیر کلوچه‌ها طلایی رنگ شد آنها را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شوند. روی کلوچه خرمایی بدون خمیر مایه آماده شده، پودر قند بپاشید و آن را در ظرف سرو بچینید.

کلوچه خرمایی- پودر قند

نکته های کلیدی تهیه کلوچه بدون خمیر مایه:

موقع پخت کلوچه خرمایی باید کمال دقت را داشته باشید. موقع خارج کردن از فر، زیر کلوچه باید طلایی شده باشد ولی روی آن باید سفید باشد و نرم به نظر برسد. نگران نباشید با سرد شدن کلوچه روی آن سفت خواهد شد. اگر روی کلوچه هم طلایی شود بعد از خنک شدن بیش از حد سفت خواهد شد.

- می‌توانید چند تکه گردوی درشت هم وسط خرما قرار دهید.

- کلوچه خرمایی را می‌توانید حداقل تا یک هفته در ظرف در بسته نگهداری کنید.