درست کردن کیک تولد خانگی می تونه یه چالش جذاب و هیجان انگیز باشه. شما می تونید به کافه قنادی ها برید و کیک مورد علاقه خودتون رو سفارش بدید، اما قطعا حاصل هنر و زحمت خودتون یه چیز دیگه است. شاید بگید کیک هایی که بلد هستید برای تولد مناسب نیستند، بافت اسفنجی ندارند؛ یا اینکه ایده ای برای تزیین کردنش ندارید، خب نگران نباشید چون ما قصد داریم یک کیک تولد ساده رو بهتون آموزش بدیم.

پخت این کیک خیلی راحته، ریزه کاری های خاصی نداره و بافتش فوق العاده است. خودم بارها این کیک رو پختم و برای مناسبت های مختلف تزیین کردم. چون اکثر افراد کیک شکلاتی دوست دارند، ما هم دستور کیک شکلاتی رو برای شما آماده کردیم.

برای تهیه کیک قشنگ تولد لازم نیست خیلی حرفه ای باشید، با یه کم خلاقیت و گرفتن ایده های ساده می تونید این کار رو به راحتی انجام بدید. میگید نه؟ پس با ما همراه بشید تا بهتون ثابت کنیم.

این نکته رو هم بگم که کیک های تولد لزوما نباید خیلی شلوغ و پر تزیین باشند. شما می تونید یک کیک دبل چاکلت خوشمزه یا کیک شکلاتی خیس درست کنید و از یه جشن کوچیک کنار عزیزانتون لذت ببرید.

  کیک دبل چاکلت برای تولد  

طرز تهیه کیک تولد ساده 

مرحله اول: زرده و سفیده را جدا کنید. 

پیش از هر کاری آرد و بکینگ پودر را مخلوط کنید و کنار بگذارید. زرده و سفیده های تخم مرغ را جدا کنید. مراقب باشید حتی یک ذره از زرده با سفیده قاطی نشود، چون در این صورت فرم نمی گیرد. سفیده ها را با دور تند همزن بزنید تا کاملا فرم بگیرند. یک سوم از شکر را به سفیده اضافه کنید و باز هم بزنید، آن قدر بزنید که سفیده ها سفت و قله ای شوند؛ به طوری که هر چقدر ظرف را برگردانید نریزند. آنها را کنار بگذارید و سراغ مرحله بعد بروید.

 

مرحله دوم: مایع کیک را با زرده ها آماده کنید.

در این مرحله از پخت کیک تولد سراغ زرده های تخم مرغ بروید. آنها را با باقی مانده شکر و وانیل مخلوط کنید و هم بزنید تا از لختگی خارج، کرم رنگ و حجیم شوند. در ادامه آب جوش را به مخلوط زرده و شکر اضافه کنید، دقت داشته باشید در حین ریختن آب جوش زرده ها را سریع هم بزنید تا بر اثر گرما نبندند. این مایع را با دور تند همزن آنقدر بزنید که حجمش دو برابر شود.

پودر کاکائو و روغن مایع را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا کاکائو کاملا باز شود، سپس این ترکیب را به مایع قبلی اضافه کنید. در این مرحله نیاز نیست مایع کیک را خیلی هم بزنید، همین که یک مقدار مخلوط شدند کافی است و می توانید همزن را خاموش کنید.

 

مرحله سوم: سفیده و آرد را به مایع کیک تولد اضافه کنید.

سفید های فرم گرفته را به مایع زرده، شکر و کاکائو اضافه کنید و با همزن دستی یا لیسک به آرامی فولد کنید. حتما مایع را در یک جهت و خیلی آرام هم بزنید تا سفیده ها کامل حل شوند. برای این کیک نیاز نیست فر خیلی گرم باشد، پیش از اضافه کردن آرد فر را روشن کنید و آن را روی دمای 180 درجه قرار دهید.

بعد از روشن کردن فر باز هم به سمت مایع کیک تولد برگردید و مخلوط آرد و بکینگ پودر را طی یک مرحله را روی آن الک کنید. با همزن دستی به آرامی و در یک جهت مایع را بزنید تا پفش نخوابد و آرد به خوبی حل شود. ممکن است چند گلوله آرد باقی بماند که چندان مهم نیست و تاثیری بر کیفیت کیک ندارد.

 

مرحله چهارم: کیک را پخت کنید. 

مایع به دست آمده را در قالبی که چرب کرده اید بریزید و داخل فر قرار دهید. بعد از حدود 40 تا 45 دقیقه کیک را با یک خلال دندان چک کنید، اگر تمیز بیرون آمد پس کیک پخته است و باید از فر خارج شود. معمولا بوی پختگی کیک به مشام می رسد. اجازه دهید کیک کامل خنک شود، سپس از قالب خارج کنید.

 

نکات کلیدی برای تهیه کیک تولد ساده 

- برای این مقدار مواد یک قالب گرد با قطر 15 سانتی متر کافی است.

- از هر قالبی که استفاده می کنید مایع باید 3/4 آن را پر کند.

- قبل از آنکه قالب را داخل فر بگذارید چند بار آن را روی زمین بکوبید تا حباب های هوا خارج شود.

- برای کیفیت بالای کیک تولد حتما اندازه مواد اولیه دقیق باشد.

- بهتر است از آرد قنادی برای تهیه کیک استفاده کنید.

- دمای فر یک عدد تقریبی است، قطعا با چند بار استفاده قلق فر خودتان را خواهید یافت.  

طرز تهیه کیک تولد دخترانه 

بعد از آنکه کیک تولد را با دستور فوق پختید با چند ایده ساده و اندکی حوصله و خلاقیت می توانید یک کیک دخترانه عالی درست کنید. اگر در خامه کشی حرفه ای نیستید از گاناش استفاده کنید. روی کیک را با گاناش بپوشانید و سپس از مرواریدهای صورتی و بنفش برای تزیین استفاده کنید. در صورت تمایل کیک را لایه لایه کنید و در هر لایه نیز گاناش، گردو، شکلات چیپسی و موز قرار دهید تا کیک خوشمزه تری داشته باشید.

می توانید روی کیک را با خامه صورتی یا هر رنگ دخترانه دیگر کاور کنید و سپس روی قسمت پایینی کیک به آرامی ترافل های رنگی بپاشید، یک تاپر تولدت مبارک زیبایی کار را تکمیل می کند. بعد از خامه کشی با چند شکوفه زیبا و یک عروسک به عنوان تاپر می توانید یک کیک تولد دخترانه عالی داشته باشید. نگران صاف نبودن خامه نباشید، گاهی خود بی نظمی باعث زیبایی می شود.

  کیک تولد دخترانه   تزیین کیک با شکوفه   از تاپر پرنسس های مورد علاقه دخترتان استفاده کنید و کیک را به شکل یک پرنسس زیبا تزیین کنید. برای دامن می توانید مایع کیک را داخل یک کاسه روی عمیق بریزید و یا از دو کیک روی هم استفاده کنید.   کیک تولد پرنسسی  

روی سطح کیک یک لایه خامه نازک بزنید، سپس دور تا دور کیک را با ویفر یا بیسکویت های انگشتی بپوشانید و روی کیک را پر از اسمارتیزهای رنگی کنید؛ بی شک دخترتان از دیدن این کیک زیبا هیجان زده خواهد شد. اینها تنها چند ایده ساده برای تهیه یک کیک تولد دخترانه بود، با یک جست و جوی ساده می توانید صدها طرح زیبا بیابید.

  تزیین کیک تولد با ویفر و اسمارتیس  

طرز تهیه کیک تولد پسرانه 

برای تهیه یک کیک پسرانه می توانید از قالب های مستطیلی استفاده کنید و کیک را به شکل یک زمین فوتبال طراحی کنید. اگر در کارتان حرفه ای ای هستید با استفاده از برش کیک و فرم دادن آن می توانید جوی استیک یا کنسول بازی بسازید. به عنوان یک شخص آماتور سعی کنید از رنگ هایی همچون آبی، زرد یا سبز در تزیین کیک بهره بگیرید تا کیک مناسب پسرهای عزیز باشد.

  کیک تولد پلی استیشن

می توانید کیکی شبیه توپ درست کنید، برای این منظور مایع کیک تولد را داخل دو کاسه روی بریزید؛ بعد از پخت و خنک شدن روی سطح بزرگتر کیک ها مقداری خامه یا باترکریم بزنید و روی هم بچسبانید. با خامه سفید کیک را کاور کنید و سپس به کمک ژل بریلو، خامه رنگی، فوندانت یا هر وسیله دیگری که در اختیار دارید رویش طرح بزنید. خامه کشی این کیک اندکی مشکل است، پس صبر و حوصله به خرج دهید.

یک راه دیگر برای تهیه کیک تولد پسرانه آن است که کیک را با خامه یا باترکریم کاور کنید سپس با استفاده از فوندانت مشکی روی کیک را شبیه توپ چهل تکه تزیین کنید. می توانید یک قسمت از کیک را برش بزنید و با توپ های کوچک تزیینی پر کنید.

  کیک تولد فوتبالی  

طرز تهیه کیک تولد بچگانه

به طور کلی ایده هایی که در قسمت های قبل گفته شد برای کیک تولد بچگانه نیز قابل اجراست. در ساده ترین شکل می توانید کیک را با خامه، باتر کریم یا فوندانت کاور کنید و سپس از تاپرهایی همچون عروسک، ماشین یا هر وسیله دیگر، بسته به علاقه کودک، استفاده کنید. می توانید با استفاده از گاناش یا فوندانت روی کیک شکلک های با نمک بسازید.

  کیک تولد بچگانه  

استفاده از آب نبات های رنگی به عنوان تاپر می تواند یک کیک بی نظیر بسازد. به کار بردن مرواریدهای خوراکی یا ترافل های رنگی نیز ایده خوبی می تواند باشد. با یک خامه کشی سفید و سپس قرار دادن یک شاخ و دو چشم بر روی کیک می توانید یک کیک یونیکورنی داشته باشید، تزیینات گفته شده در لوازم های قنادی موجود هستند.

کیک تولد بچگانه  

استفاده از میوه های فصل برای تزیین کیک ایده جالب دیگری است که بچه ها دوست دارند. اگر بخواهیم در مورد کیک تولد بچگانه ایده بدهیم مطلب به درازا خواهید کشید و بی شک از حوصله شما خارج است. خوشبختانه امروز به لطف اینترنت می توان به تزیینات متنوع دسترسی داشت.

کیک تولد یونیکورن

انواع مدل های کیک تولد

کیک های تولد یک سنت قدیمی هستند که پیشینه آن به دوران روم باستان باز می گردد، البته تاریخچه کیک های امروزی که هر طبقه ای از جامعه می توانند به آن دسترسی داشته باشند به قرن نوزدهم و بعد از انقلاب صنعتی باز می گردد. انواع کیک ها می توانند کیک تولد باشند، زیرا در واقع این خود رویداد است که کیک را متمایز می کند، نه آنچه در آن است؛ با این حال، برخی از انواع کیک وجود دارند که بیشتر از سایرین دیده می شوند.

یکی از محبوب ترین طعم های کیک، کیک شکلاتی است که می تواند انواع مختلفی نیز داشته باشد. این کیک می تواند یک کیک شکلاتی آردی ساده، همراه با خامه شکلاتی باشد، یا می تواند پیچیده تر شود. معمولا  کیک های تولد را لایه لایه برش می زنند و در هر لایه فیلینگ هایی همچون شکلات چیپسی، گردو و موز قرار می دهند، لایه رویی نیز با یک لایه ضخیم خامه یا باترکریم پوشانده می شود، به همین علت این کیک ها بسیار پر کالری هستند.

کیک شیفون نوع دیگری از کیک تولد است که بسیار دیده می شود. این یک کیک بسیار سبک است و به جای کره با روغن گیاهی درست می شود.به دلیل روغن و تخم مرغ زیاد این کیک بسیار مرطوب است و اصلا پوسته پوسته نمی شود. یک جایگزین سالم تر برای کیک های پر از خامه و شیرینی تولد کیک هویج است. بافت این کیک انسجام بیشتری دارد و به دلیل شیرین بودن هویج از شکر کمتری استفاده می شود. معمولا در انتها این کیک با یک لایه پنیر خامه ای بدون نمک (ماسکارپونه) و مغزیجات تزیین می شود.

در مجموع هر نوع کیکی می تواند برای تولد مناسب باشد، به ویژه برای بزرگسالان محدودیت کمتری وجود دارد. به عنوان مثال حتی یک چیز کیک خوشمزه می تواند تولد را زیبا و شیرین کند. برای تولد کودکان نیز انتخاب های دیگری همچون کیک بستنی یا مینی کیک پیش روی شماست.

تزیین کیک تولد 

پیش از هر کاری کیک را مرتب کنید، یعنی اگر قله ای شده اضافه آن را بگیرید، می توانید از قسمت زیرین کیک که صاف تر است به عنوان روی کار استفاده کنید. باتر کریم یا گاناش از جمله راهکارهای ساده برای تزیین کیک تولد هستند، همچنین می توانید از بیسکویت ها، آب نبات، شکلات های قلبی، ترافل و انواع تاپرهای آماده برای تزیین کیک بهره ببرید.

یکی از راه های تزیین کیک تولد استفاده از فوندانت است. این ماده به صورت آماده و در رنگ های مختلف به فروش می رسد. می توانید به کمک قالب های مخصوصی که به آنها مولد می گویند فوندانت را به شکل های مختلف در آورده و از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید فوندانت باید با اندکی آب مرطوب شود تا به راحتی به کیک بچسبد. می توانید کل کار را نیز با فوندانت کاور کنید.

یکی از محبوب ترین کیک های تولد، کیک های خامه ای هستند، شاید تصور کنید خامه کشی کار سخت و پیچیده ای است؛ اما اصلا اینطور نیست. در ادامه ما به یک روش ساده به شما خواهیم گفت چطور کیک را با خامه فرم گرفته کاور کنید. اگر در ابتدا نتیجه کار چندان رضایت بخش نیست ناراحت نباشید، با چند بار تمرین درست می شود.

ابتدا خامه قنادی را از فریزر بیرون بگذارید تا به اندازه بستنی که کمی آب شده باز شود، سپس با دور تند همزن بزنید تا آنجا که رد پره های همزن روی خامه بماند. کیک را دو لایه کنید و در لایه وسط مقداری خامه با قیف به صورت دایره وار پایپ کنید (البته بستگی به شکل کیک دارد). با یک لیسک اندکی آن را صاف کنید و هر فیلینیگی که دوست دارید رویش قرار دهید.

روی سطح و دیواره های کیک یک لایه ضخیم خامه پایپ کنید. قیف را خیلی نزدیک کیک بگیرید و خامه ها را فشار دهید تا کامل به کیک بچسبند. با استفاده از لیسک و به آرامی خامه را روی تمام سطح کیک پخش کنید.

در ادامه با استفاده از کاردک مخصوص یا یک گونیای تمیز یا حتی یک عابر بانک بدون استفاده خامه ها را صاف کنید. اگر خامه کشی را بر روی سینی گردون انجام دهید نتیجه بهتری خواهید گرفت. در نهایت کیک تولد را به شکل دلخواه خود تزیین کنید.

  مراحل خامه کشی ساده  

در این مطلب از پیج chopstickchronicles ایده گرفته شده است.