چیز کیک یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین دسرها در دنیاست که به روش های مختلف درست میشه. با این که این دسر خوشمزه چهارچوب مشخصی داره و از چند لایه تشکیل شده اما تنوع انواع مختلف چیز کیک انقدر زیاده که گاهی انتخاب اون رو سخت می کنه. اگه بخوایم از معروف ترین و در عین حال ساده ترین نوع چیز کیک بگیم، می تونیم به چیز کیک یخچالی بدون فر یا چیز کیک شکلاتی اشاره کنیم. اما غیر از مدل های رایج چیز کیک، انواع دیگه ی اون مثل چیز کیک بسبوسه و یا چیز کیک کدو حلوایی با طعم خاص و متفاوت هم وجود داره که میشه اون ها رو درست کرد. یکی دیگه از مدل های این دسر لایه ای، چیز کیک ژله ایه. چیز کیک ژله ای چیز کیکیه که از سه لایه، یعنی پایه یا کراست، لایه ی پنیری و ژله به عنوان لایه ی رویی آن تشکیل شده. ژله ی چیز کیک می تونه هر طعمی باشه. معمولا پر طرفدارترین طعم های چیز کیک ژله ای، طعم ترش مثل چیز کیک لیمویی و یا چیز کیک کیویه. دست شما برای درست کردن چیز کیک با ژله بازه. می تونید با توجه به طعم پودر ژله، از میوه های خرد شده داخل اون استفاده کنید. مثلا اگر چیز کیک با ژله ی انار درست می کنید، می تونید توش دونه های انار بریزید تا هم ظاهر چیز کیک تون زیباتر بشه و هم طعم بی نظیری به اون بده. امروز می خوایم یک مدل جدید به انواع چیز کیک اضافه کنیم. اسم این چیز کیک، چیز کیک با ژله خرده شیشه اس. لایه ی رویی چیز کیک ژله خورده شیشه با ترکیبی از ژله های مکعبی در طعم های مختلف درست میشه. ما بهتون یاد میدیم که چجوری این ژله های مکعبی رنگی رو در کنار هم به شکل منسجم بچسبونید و باهاش چیز کیک درست کنید. شکل ظاهری چیز کیک با ژله خرده شیشه انقدر رنگارنگ و خاصه که دیگه نیازی به تزیین نداره. طرز تهیه ی اون هم خیلی ساده اس. برای درست کردن چیز کیک با ژله خرده شیشه، مثل بقیه ی چیز کیک ها و دسرهای لایه ای، به قالب کمربندی نیاز خواهید داشت که می تونید اون رو از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. با درست کردن چیز کیک با ژله خرده شیشه، دو مدل دسر (چیز کیک+ژله) رو با هم خواهید داشت. پس اگه برای مهمانی ها یا دورهمی هاتون به دنبال درست کردن یه دسر خاص و جذاب و در عین حال خوشمزه و ساده هستید، طرز تهیه چیز کیک با ژله خرده شیشه رو یاد بگیرید و اون رو درست کنید.

  طرز تهیه چیز کیک با ژله خرده شیشه  

طرز تهیه چیز کیک با ژله خرده شیشه

 

مرحله اول: درست کردن ژله شیشه ای

۱- ابتدا هر کدام از ژله ها را جداگانه در یک لیوان آبجوش به روش بن ماری حل کنید، آن ها را در ظرف ها یا قالب های جداگانه بریزید و در یخچال بگذارید تا خودشان را بگیرد. سپس آن ها را از ظرف یا قالب درآورده و به شکل مکعبی برش بزنید.

 

مرحله دوم: درست کردن چیز کیک

۱- بیسکویت های پتی بور را داخل مخلوط کن بریزید و آن ها را پودر کنید. بیسکویت های خرد شده را به همراه کره ی به دمای محیط رسیده (نرم) داخل کاسه ای بریزید و با هم مخلوط کنید تا حالت شنی پیدا کند.

۲- بیسکویت ها را در کف و دیواره ی قالب (می توانید بیسکویت را فقط در کف قالب بریزید) کمربندی بریزید و با فشار دست و یا گوشت کوب آن را فشار دهید تا منسجم شود. سپس قالب را به مدت ۱ ساعت داخل فریزر قرار دهید.

۳- پنیر و خامه را داخل کاسه ریخته و با همزن برقی بزنید و با هم مخلوط کنید. سپس پودر قند و وانیل را به آن ها اضافه کنید و مجددا هم بزنید.

۴- یک بسته ژله آلوئه ورا را در نصف لیوان آبجوش به روش بن ماری حل کنید. وقتی خنک شد به مخلوط پنیر اضافه کنید.

۵- تکه های ژله رنگی مکعبی را روی بیسکویت های فشرده شده بریزید. سپس به آرامی مخلوط پنیر را روی آن ها بریزید تا ژله های مکعبی لا به لای مایه پنیری دیده شوند.

۶- قالب چیز کیک را ۳ ساعت در یخچال بگذارید. سپس قالب کمربندی را از دور چیز کیک خرده شیشه باز کنید. با خامه و تکه های ژله تزئین و سرو کنید.

  طرز تهیه چیز کیک با ژله خورده شیشه

 نکات کلیدی طرز تهیه چیز کیک با ژله خرده شیشه

- برای طرز تهیه چیز کیک با ژله خرده شیشه می توانید از رنگ های مختلف ژله به دلخواه استفاده کنید. بهتر است از پودر ژله با رنگ های متضاد استفاده کنید تا جلوه ی بیشتری داشته باشد.

- به جای پودر ژله آلوئه ورا می توانید پودر ژلاتین را آب کرده و به پنیر اضافه کنید.

- برای پایه ی چیز کیک، می توانید از کیک اسفنجی ساده نیز استفاده کنید.

- اگر به بیسکویت پتی بور دسترسی ندارید، می توانید بیسکویت ساقه طلایی را جایگزین کنید.

- برای زیباتر کردن ژله و تزیین آن، می توانید داخل ژله میوه های خرد شده بریزید و یا روی چیز کیک خرده شیشه را با آن ها تزیین کنید.

- ترافل های رنگی جلوه ی زیبایی به چیز کیک خرده شیشه خواهند داد.

- اگر می خواهید پایه ی چیز کیک خرده شیشه شیرین تر باشد، می توانید به مخلوط بیسکویت آسیاب شده و کره، کمی پودر قند اضافه کنید.

- برای کرم چیز کیک می توانید از این روش نیز استفاده کنید: ۲۰۰ پنیر ماسکارپونه (یا خامه ای) و ۱/۲ پیمانه شیر را با همزن بزنید تا یکدست شوند. ۲۰۰  گرم خامه را با  ۵ قاشق پودر قند بزنید تا کمی فرم بگیرد.  ۱ قاشق پودر ژلاتین را با ۱/۳ پیمانه آب مخلوط کنید و آن را به روش بن ماری حل کنید تا شفاف شود. سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود. بعد از خنک شدن، کمی از مواد خامه ای را به آن اضافه کنید بزنید. سپس ترکیب پنیری را نیز به آن ها اضافه کنید و هم بزنید. در آخر کمی وانیل نیز اضافه کنید تا کرم خوش عطر شود. سپس ژله های مکعبی را در مایه ژلاتین آب شده ریخته و روی لایه ی پنیری بریزید.