کروکت یا کراکت سیب زمینی همیشه دلپذیر به نظر می‌رسد چه یک دورچین ترد و خوشمزه باشد چه شامی سبک در کنار سس گوجه یا مارینارا و سالاد سبزیجات. مثل کراکت‌های دیگر، کراکت سیب زمینی‌ هم در اصل از غلتاندن ترکیبی از سیب زمینی در آرد، تخم مرغ و پودر نان (پودر سوخاری) و سپس سرخ کردن آن تهیه می‌شود.

ولی در اینجا برای سالم‌تر و کم‌چرب بودن غذا روش دیگری برای پخت کراکت سیب زمینی ارائه می‌شود. در این روش از چند دقیقه سرخ کردن در روغن کم و بعد پخت در فر استفاده می‌شود. بدین ترتیب کروکت تردی مورد انتظارش راهمچنان دارد با این تفاوت که در روغن غوطه ور نشده است.

قبلاً کراکت‌های دیگری مثل کراکت مرغ، کراکت گوشت و کراکت سبزیجات را معرفی کردیم و دستور تهیه آنها را هم ارائه کردیم. این بار نوبت کراکت سیب زمینی است که شاید ساده ترین نوع باشد ولی قطعاً به همان خوشمزگی هست و می‌توان از آن به عنوان میان وعده یا دورچین غذاهای مختلف هم استفاده کرد.

کروکت سیب زمینی

طرز تهیه کراکت سیب زمینی خانگی

مرحله اول کراکت سیب زمینی خانگی:

برای تهیه کروکت لازم است تخم مرغ ها در دمای اتاق باشند. پس آنها را از یک ساعت قبل از یخچال خارج کنید. در این مدت پوره سیب‌زمینی را آماده کنید. برای این کار سیب زمینی‌ها را آب پز یا بخار پز کنید. یک پیشنهاد برای علاقه‌مندان به سیر این است که سیب زمینی‌ها را همراه با دو سه حبه سیر بخار پز کنند. وقتی سیب‌زمینی هاکمی خنک شدند آنها را پوست بکنید و با رنده ریز رنده کنید یا در غذاساز بریزید.

پوره سیب زمینی

مرحله دوم کراکت سیب زمینی خانگی:

وقتی پوره آماده و خنک شد، آن را با یک تخم مرغ زده شده و پنیر پارمزان رنده شده مخلوط کنید. سپس جعفری خرد شده، نمک و فلفل را هم به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند. بیش از حد مواد را هم نزنید چون در این صورت مایه چسبناک می شود. همچنین توجه داشته باشید چون از پنیر استفاده شده نیاز به نمک زیادی نیست. حال با یک اسکوپ‌ساز بزرگ مواد را به صورت اسکوپ در بیاورید و روی سینی بچینید. حدود ۱۰ اسکوپ خواهید داشت که البته این کار را می‌توانید با دست هم انجام دهید.

سیب زمینی اسکوپی

مرحله سوم کراکت سیب زمینی خانگی:

حال هر اسکوپ را از وسط نصف کنید و با دست آنها را به صورت استوانه‌ای شکل بدهید. حالا کراکت های سیب زمینی را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.

اسکوپ نصف شده

کروکت استوانه ای

در این مدت سه بشقاب گود آماده کنید و به ترتیب داخل آنها آرد، دو عدد تخم مرغ هم زده و در آخری پودر سوخاری بریزید. همچنین یک سینی فر آماده کنید و روی آن کاغذ روغنی بکشید.

کروکت آغشته به آرد

بعد از گذشت ۲۰ دقیقه، کراکت ها را از یخچال خارج کنید. حال آنها را یکی یکی در آرد بغلتانید. آرد اضافه را بتکانید طوری که فقط یک لایه نازک آرد روی آنها باقی بماند. سپس هر کدام از کروکت‌ها را در تخم‌مرغ و بعد در پودر سوخاری بغلتانید و دوباره به سینی برگردانید.

کروکت آماده سرخ شدن

کف یک تابه دو قاشق روغن سرخ کردنی بریزید و بگذارید روی شعله داغ شود. حدود یک سوم کروکت‌ها را خیلی آرام داخل تابه قرار دهید. بهتر است از تابه دسته دار استفاده کنید. دو سه دقیقه آنها را سرخ کنید و در این مدت مرتب دسته تابه را بگیرید و آن را جلو عقب کنید تا کروکت‌ها حرکت کنند و نسوزند.

بعد از چند دقیقه که طلایی رنگ شدند آنها را از تابه خارج کنید و روی سینی فر با کاغذ روغنی بچینید. این کار را برای بقیه کروکت ها در دو مرحله تکرار کنید.

کروکت سرخ کرده

فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. سینی را به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا کروکت سیب زمینی ترد و خوشمزه آماده شود.

کروکت سیب زمینی در فر

نکته: می‌توانید وسط هر کروکت سیب‌زمینی یک تکه پنیر موزورلا یا پنیر چدار قرار دهید. به این ترتیب وقتی کروکت را گاز می‌زنید یک تکه پنیر گرم و نرم زیر دندان می‌رود و کروکت کمی کش‌دار می‌شود.