نان کندو یکی از نان های خیلی خوشمزه و محبوب عربی هستش که با مغزهای متنوعی درست میشه . شکل این نون شبیه کندو زنبور عسله و خیلی ظاهر خوبی داره. توی رسپی این نون از کره و تخم مرغ استفاده نشده از این رو ماندگاری زیادی داره. توی مغز این نون از هر چیزی می تونین استفاده کنید، ما در این دستور پنیر رو به کار بردیم؛ اما شما می تونید مغزش رو شکلات، گردو و یا هر چیز دیگه ای بذارید.

 پختن نان توی خونه یکی از بهترین تفریحات به حساب میاد، وقتی بوی نون تازه همه جا پخش میشه هیچکس نمی تونه جلوی خوردنش مقاومت کنه! یکی دیگه از خوبی های نون تنوع بیش از حد اونه، مثلا اگه اراده کنید می تونید توی خونه نون هایی مثل نون شیرمال، نان شیر ژاپنی، نان ستاره ای، نان کوکه و ... پخت کنید، حتی طرز تهیه نان بربری خانگی، نان لواش و نان سنگک هم آموزش داده شده.

در صورت تمایل می تونید  مغز نان کندو رو با مواد گوشتی پر کنید و به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا سرو کنید. اگه آشپز حرفه ای نیستید اصلا نگران نباشید چون خمیر نون کندو خیلی راحت درست میشه.

  نان کندو با رویه شیر عسلی  

طرز تهیه نان کندو

1- برای درست کردن این نان در مرحله اول باید خمیرمایه، یک قاشق چایخوری شکر و شیر ولرم را با هم مخلوط کرده و 10 دقیقه کنار بگذارید تا عمل بیاید.

2- در فاصله عمل آمدن خمیرمایه، تمام مواد خشک را داخل یک کاسه مخلوط کرده و وسط آن را گود کنید. سپس خمیرمایه عمل آمده را به مواد اضافه کرده و 5 دقیقه ورز دهید، در این مرحله خمیر حالت چسبندگی دارد که طبیعی است. در ادامه روغن مایع را داخل مواد ریخته و 5 دقیقه دیگر ورز دهید تا یک خمیر لطیف به دست بیاید. خمیر را داخل یک کاسه چرب شده بگذارید و یک ساعت در جای گرم به آن استراحت دهید تا حجمش دو برابر شود.

3- پس از گذشت یک ساعت خمیر را آورده و پف آن را بگیرید، سپس به 32 قسمت مساوی تقسیم کنید. داخل هر قسمت مقداری پنیر خامه ای بگذارید و گرد کنید. داخل یک قالب کمربندی گرد یا هر قالب گرد دیگری را چرب کرده و خمیر های آماده شده را دایره وار کنار یکدیگر بچینید (شبیه کندوی عسل). روی خمیر نان کندو را دوباره با یک پارچه بپوشانید و به مدت 15 تا 20 دقیقه دیگر آن را استراحت دهید.

4- برای رومال خمیر از ترکیب 2 قاشق سوپ خوری شیر و 2 قاشق سوپ خوری روغن استفاده کنید. برای تزیین می توانید روی نان ها کنجد  یا تخم خرفه بریزید.

5- قالب را در طبقه وسط فر قرار داده و 30 دقیقه زمان دهید تا کاملا بپزند. اگر از فر برقی استفاده می کنید دمای آن را روی 165 درجه و اگر از فر گازی استفاده می کنید دمای آن را روی 180 تا 185 درجه قرار بگذارید.

6- زمانی که نان کندو در حال پخت هستند شما شربت را آماده کنید. برای این کار تمام مواد شربت را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. وقتی شروع به جوشیدن ریز کرد حرارت را خاموش کنید و بگذارید تا خنک شود. وقتی نان ها آماده شد شربت خنک را روی آن ها بریزید و میل کنید.

  بافت و مغز پنیری نان کندو  

نکات کلیدی برای تهیه نان کندو

- برای روی نان ها می توانید به جای شربت از عسل رقیق شده استفاده کنید.

- اگر دوست ندارید روی نان کندو شربت و یا عسل بریزید به مواد اولیه 2 قاشق سوپ خوری سر پر شکر اضافه کنید.

- برای تهیه این نان بهتر است از آرد نان فانتزی استفاده کنید.

- در صورت تمایل می توانید روی نان به جای شربت، شیرعسلی بریزید.   تصاویر از اینستاگرام: _bahareh_h@ ashpazi.bita@