درست کردن یه شیرینی خانگی خوشمزه یکی از لذت بخش ترین کارهاییه که میتونه حال آدم رو خوب کنه. انواع مختلف شیرینی های خونگی، از شیرینی نخودچی پر طرفدار گرفته تا لوز و شیرینی نارگیلی همه پسند، همگی از شیرینی هایی هستن که درست کردن شون خیلی راحته و اصلا زمان بر نیست. کافیه مواد اولیه ی اون ها را تهیه کنید، طرز تهیه شون رو یاد بگیرید و به راحتی اون ها رو تو خونه درست کنید. امروز می خوایم به انواع شیرینی های خونگی ساده، یه نوع شیرینی خوشمزه ی دیگه اضافه کنیم. اسم این شیرینی جدید، لوکومه. لوکوم از شیرینی ها و دسرهای سنتی کشور ترکیه اس که با ساده ترین مواد اولیه درست میشه. شما هم می تونید به راحتی این شیرینی جدید و خاص رو در منزل درست کرده و به عنوان دسر سرو کنید. بافت ژله ای لوکوم شباهت زیادی به مسقطی و یا باسلوق داره، با این تفاوت که در مواد اولیه ی اون از آب میوه های تازه و طبیعی در طعم های مختلف استفاده میشه. طرز تهیه لوکوم نه تنها ساده اس، خیلی هم کم هزینه و لذیذه. تنوع طعم های لوکوم آن قدر زیاده که می تونید به راحتی انواع لوکوم میوه ای را درست کرده و به شکل های مختلف سرو کنید. از لوکوم انار گرفته تا لوکوم کیوی و پرتقال همه طعم های فوق العاده ای دارن که بهتون پیشنهاد می کنیم همه ی اون ها رو امتحان کنید. بعضی ها هم لوکوم مغزدار رو ترجیح میدن که البته درست کردن اون هم خیلی آسونه. کافیه به مواد اولیه لوکوم، مغز بادام یا پسته اضافه کنید و لوکوم مغزدار داشته باشید. ما امروز از بین انواع طعم های مختلف لوکوم، یکی از پر طرفدارترین طعم ها، یعنی طعم پرتقالی، رو انتخاب کردیم  و تصمیم گرفتیم طرز تهیه لوکوم پرتقالی رو بهتون آموزش بدیم. شما می توانید لوکوم پرتقال رو به شکل ساده یا مغزدار درست کنید، اون رو به شکل دلخواه برش بزنید و از طعم فوق العاده ی اون لذت ببرید. درست کردن لوکوم به ویژه در فصل تابستون می تونه یک دسر سالم با طعم بی نظیر برای شما باشه. دسر لوکوم اصلا زمان بر نیست و فقط با چند دقیقه جوشیدن مواد اولیه ی اون، درست میشه. پس طرز تهیه لوکوم پرتقالی رو از دست ندید و همین حالا این دسر ساده با طعم فوق العاده خوشمزه رو در خانه درست کنید.

 

طرز تهیه لوکوم پرتقالی

  طرز تهیه لوکوم پرتقال  

۱- ابتدا آب پرتقال را داخل قابلمه ای کوچک ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید.

۲- سپس نشاسته ذرت ، شکر و وانیل را نیز داخل قابلمه بریزید و به آب پرتقال اضافه کنید. مواد را روی حرارت ملایم مرتبا هم بزنید تا زمانی که غلیظ شود.

۳- بعد از آن که مخلوط آب پرتقال جوشید و به غلظت مورد نظر رسید (تقریبا مانند فرنی)، آن را از روی حرارت بردارید و حدود ۲۵ گرم کره به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا آب شود.

۴- قالب مورد نظر خود (ظرف پیرکس) را با آب سرد خیس کنید و مواد آماده شده را داخل آن بریزید. مواد را با استفاده از لیسک در تمام سطح ظرف به طور یکنواخت پخش کنید.

۵- قالب را به مدت ۳ تا ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا لوکوم پرتقالی سفت شود و خودش را بگیرد. بعد از این زمان، لوکوم بافت ژله ای خواهد داشت.

۶- بعد از آن که مواد لوکوم داخل قالب کاملا سفت شد، آن را از یخچال خارج کنید. سپس لوکوم ژله ای را از قالب درآورده و با دقت و حوصله با استفاده از چاقو به شکل دلخواه برش بزنید. می توانید لوکوم را به صورت قالبی نیز از داخل قالب درآورید، بدون آن که برش بزنید.

  طرز تهیه لوکوم  

۷- داخل ظرفی (پیش دستی) پودر نارگیل بریزید و لوکوم های پرتقالی تکه شده را داخل آن بغلتانید.

۸- لوکوم ها را در ظرف مورد نظر خود سرو و نوش جان کنید.

  طرز تهیه لوکوم پرتقالی  

نکات کلیدی طرز تهیه لوکوم پرتقالی

- قبل از استفاده از آب پرتقال، حتما آن را از صافی رد کنید تا آب پرتقال زلال و شفاف داشته باشید.

- حواس تان باشد که آب پرتقال در مجاورت گرما و هوا زود تلخ می شود. در نتیجه آن را مدت زمان کمی روی حرارت قرار دهید و به محض غلیظ شدن مخلوط، آن را از روی شعله ی گاز بردارید.

- قالب لوکوم معمولا قالبی با سطح صاف به شکل مستطیل یا مربعی می باشد. برای این کار می توانید از سینی کوچک لبه دار نیز استفاده کنید.

- لوکوم های پرتقال را می توانید به شکل لوزی، دایره ای یا مربعی برش بزنید. استفاده از کاترهای برش در شکل های مختلف می تواند به شما برای برش زدن لوکوم ها به شکل دلخواه تان کمک کند.

- یک روش ساده ی دیگر برای قالبی درآوردن لوکوم پرتقالی بدون نیاز به قالب: بعد از آماده شدن مایه لوکوم پرتقال، ۲ عدد لیوان استوانه ای انتخاب کنید. داخل آن ها را کمی خیس کنید و مواد را داخل لیوان بریزید و آن ها را داخل یخچال قرار دهید. بعد از آن که لوکوم ها داخل لیوان سفت شد، آن ها را به راحتی از داخل لیوان خارج کنید و برش بزنید.

  لوکوم پرتقال  

- به جای نشاسته ذرت می توانید از پودر نشاسته گندم استفاده کنید.

- اضافه کردن کره به لوکوم پرتقالی اختیاری است و می توانید آن را از مواد اولیه لوکوم حذف کنید.

- می توانید به جای ۲ پیمانه آب پرتقال، از ۱ پیمانه آب پرتقال و ۱ پیمانه آب برای درست کردن لوکوم پرتقالی استفاده کنید.

- برای تزیین روی لوکوم پرتقالی، علاوه بر پودر نارگیل می توانید از پودر قند و یا پودر پسته هم استفاده کنید.

- شما به راحتی می توانید لوکوم پرتقالی مغزدار درست کنید، کافی است داخل مایه ی لوکوم مغز پسته یا مغز بادام خرد شده بریزید.

- می توانید لوکوم را با آب میوه های طبیعی دیگر در طعم های مختلف، مانند لوکوم انار درست کنید و از ترکیب چند طعم مختلف لوکوم در کنار هم لذت ببرید.

- برای برش دادن لوکوم با چاقو، کمی چاقو را با آب سرد خیس کنید تا لوکوم ها راحت تر برش بخورند و چاقو به آن ها نچسبد.

تصاویر از : cooking_with_arochi ، @mamicake1 ، @majale_ashpazi1 @