درست کردن یه شیرینی خونگی خوشمزه و خاص که بشه اون رو به عنوان دسر سرو کرد خیلی لذت بخشه. بیاید با هم سری به کشور ترکیه بزنیم و با یکی از پر طرفدارترین شیرینی های اون آشنا بشیم: لوکوم از شیرینی های معروف ترکیه اس که به شکل های مختلف درست میشه. لوکوم انواع مختلف داره؛ لوکوم های میوه ای که خیلی شبیه به باسلوق یا مسقطی هستن، با آب میوه های طبیعی درست میشن و از معروف ترین طعم های اون ها میشه به لوکوم پرتقالی، لوکوم کیوی و لوکوم انار اشاره کرد که بهترین دسرها به ویژه برای فصل تابستون هستن. یه سری از لوکوم های هم هستن که طعم سنتی دارن مثل لوکوم گل محمدی یا لوکوم زعفرانی. امروز می خوایم یکی دیگه از مدل های پر طرفدار لوکوم رو که کاملا با سایر انواع لوکوم متفاوته، بهتون معرفی کنیم. اسم این شیرینی پر طرفدار ترکیه ای، لوکوم شکلاتیه که به اسم لوکوم پاشا یا لوکوم سلطان هم شناخته میشه. لوکوم شکلاتی مثل لوکوم میوه ای بافت ژله ای نداره. در واقع میشه گفت لوکوم شکلاتی یه جور رولت محسوب میشه که البته طرز تهیه و مواد اولیه ی اون با رولت کاملا متفاوته. طرز تهیه و نحوه ی درست کردن لوکووم شکلاتی خیلی آسونه و مواد اولیه ی اون کاملا در دسترسه. در نتیجه شما هم می تونید به راحتی مواد اولیه ی لوکوم شکلاتی رو تهیه کنید و این شیرینی خوشمزه و پر طرفدار رو تو خونه درست کنید. لوکوم شکلاتی از ۲ لایه ی اصلی تشکیل شده: ۱ لایه مایه شکلاتیه که به اسم محلبی معروفه و لایه ی دوم خامه قنادی فرم گرفته و یا کرم شانتیه. ترکیب این دو لایه کنار هم طعم فوق العاده ای به لوکوم شکلاتی میده که باید حتما باید اون رو امتحان کنید. پس اگر شما هم از طرفدارهای طعم شکلات و خامه در کنار هم هستید، طرز تهیه لوکوم شکلاتی رو از دست ندید. روی سطح لوکوم رولتی با پودر نارگیل پوشیده میشه که شما می تونید بسته به سلیقه تون پودر نارگیل را به شکل ساده (سفید) استفاده کنید یا اون رو رنگی کنید و به رولت تون جلوه بدید. برای این کار می تونید از پودر کاکائو، کمی زعفران، یا حتی چند قطره از رنگ های خوراکی مجاز استفاده کنید. این دیگه به سلیقه ی شما بستگی داره. داخل لوکوم رولتی هم می تونید هر چی دوست دارید بریزید؛ مثلا می تونید از پودر پسته، مغز بادام یا گردو و یا هر چیز دیگه ای استفاده کنید و یا اصلا اون رو به شکل ساده (بدون مغز) درست کنید. اگر هم برای مهمانی ها یا دورهمی هاتون دنبال یه دسر خوشمزه و جدید هستید که درست کردنش سخت نباشه، ما لوکوم رولتی شکلاتی رو بهتون پیشنهاد می کنیم.

  لوکوم سلطان

طرز تهیه لوکوم شکلاتی

مرحله اول: طرز تهیه مایه لوکوم شکلاتی (محلبی)

۱- ابتدا شیر، آرد، کاکائو و شکر را داخل قابلمه ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را مرتب هم بزنید تا در حین گرم شدن، کاملا با هم مخلوط شوند.

۲- زمانی که مواد کمی غلیظ شد، کره و وانیل را اضافه کنید، آن ها را هم بزنید و اجازه دهید حدوداً به مدت ۱ دقیقه روی حرارت بماند.

۳- زمانی که حباب هایی را روی سطح مواد مشاهده کردید، مواد محلبی در حال پختن هستند. به مدت ۲ دقیقه آن را با گوشتکوب برقی بزنید و سپس زیر حرارت را خاموش کنید. مایه آماده شده را کنار بگذارید.

مرحله دوم: ریختن لایه های لوکوم شکلاتی در قالب

۱- قالب مستطیلی صاف و لبه داری را انتخاب کنید. کف قالب پودر نارگیل بپاشید تا لایه ای نازک از سطح آن را بپوشاند.

۲- با ملاقه موادی را که از قبل آماده کرده اید، در حالی که هنوز داغ است روی پودر نارگیل ها بریزید. مواد را با پشت قاشق کاملا صاف کنید تا یکدست شود و تمام سطح قالب را بپوشاند.

۳- قالب را به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شود.

۴- بعد از آن که لایه ی شکلاتی لوکوم سفت شد، روی آن را با کرم شانتی یا خامه فرم گرفته پر کنید. مواد را کاملا روی شکلات صاف کنید تا یکدست شود. برای این کار می توانید از لیسک استفاده کنید.

۵- مجددا قالب را به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا لایه ی رویی لوکوم نیز خودش را بگیرد و کمی سفت شود.

۶- قالب را از یخچال بیرون بیاورید. با استفاده از یک چاقوی تیز، مواد داخل قالب را به صورت عمودی (از طول) به اندازه ی ۵ سانتی متر یا چهار انگشت دست برش بزنید. سپس مواد را از عرض قالب به اندازه های مساوی برش بزنید.

۷- روی لبه ی هر تکه از قسمت های برش زده شده مقداری پودر پسته یا گردوی خرد شده بریزید (اختیاری).

۸- با کمک دست هر تکه از برش ها را از قسمت لبه ی آن رول کنید و مجددا چند ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شوند.

۹- لوکوم شکلاتی رولتی شما آماده است. می توانید آن ها را در ظرف مورد نظر خود سرو کنید.

  لوکوم پاشا ترکیه

نکات کلیدی طرز تهیه لوکوم شکلاتی

- می توانید پودر نارگیل را با کمی پودر کاکائو ترکیب کنید تا رنگ آن نیز شکلاتی شود.

- اندازه ی برش زدن لوکوم پاشا به سلیقه س شما بستگی دارد. می توانید آن را به شکل مربع یا مستطیل برش بزنید و بعد رول کنید.

- لوکوم شکلاتی را می توانید ساده (بدون مغز) و یا به شکل مغزدار با پودر پسته و گردو درست کنید.

- می توانید لوکوم ها را به شکل رولت سرو کنید و یا هر کدام از رول ها را قبل از سرو برش بزنید.

- کرم شانتی همان پودر خامه است که می توانید آن را به صورت بسته بندی از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. اگر به این ماده ی اولیه دسترسی ندارید می توانید خامه قنادی را جایگزین آن کنید. خامه قنادی را قبل از مصرف چند دقیقه با همزن بزنید تا فرم بگیرد و آماده شود.

- برای استفاده از کرم شانتی، ۷۵ گرم از آن را با ۲۰۰ میلی لیتر شیر مخلوط کرده و با همزن خوب بزنید. ابتدا به مدت ۳ دقیقه با دور تند همزن و بعد با سرعت کمتر بزنید تا فرم بگیرد.

  طرز تهیه لوکوم ترکیه ای