کیک اسفنجی یه کیک ساده اما خیلی پرطرفداره که میتونه توی مناسبت های مختلف، به شکل های دلخواه تزیین بشه. ممکنه برای شما هم پیش اومده باشه که دلتون بخواد کیک اسفنجی تازه و با کیفیت تهیه کنین، اما به خاطر دسترسی نداشتن به فر، از این کار پشیمون شدین. طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر همون چیزیه که یاد گرفتنش برای همه لازمه. چون ممکنه همیشه دسترسی به فر نداشته باشیم، اما همیشه به یه کیک تر و تازه و خوشمزه برای قشنگ تر کردن لحظه هامون نیاز داریم.

شاید فکر کنین طرز تهیه کیک پف دار بدون فر روش خوبی نیست و کیفیت پخت کیک با فر رو نداره. اما در نهایت احترام، باید بگم که این طور نیست. کیک اسفنجی بدون فر ساده طرز پخت سختی نداره و قرار نیست شما رو توی دردسر بندازه. اتفاقا توی این دستور میخوایم اون رو به روشی تهیه کنیم که برای همه قابل انجامه و در نهایت یه کیک بدون فر خوشمزه و پف دار با بافتی ترد خواهید داشت.

این کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی تهیه می شه. اما اگه همزن برقی هم داشتین خب کارتون خیلی راحت تره. همون طور که توی دستور هم گفتیم، میتونین از زودپز استفاده کنین و یا کیک قابلمه ای بدون فر تهیه کنین. پس با خیال راحت همراه ما باشین تا یه روش جدید برای تهیه کیک اسفنجی بدون فر با پف زیاد رو بهتون آموزش بدیم.

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

مرحله اول:

قالب کیک را چرب کنید و داخل آن را با کاغذ روغنی بپوشانید.

چرب کردن قالب

مرحله دوم:

یک قابلمه ی بزرگ را روی حرارت اجاق گاز بگذارید و داخل آن سنگ نمک بریزید. درب قابلمه را بگذارید تا نمک ها گرم شوند. میتوانید این کار را با زودپز نیز انجام دهید. فقط لازم است درب زودپز را ببندید؛ اما دریچه اطمینان آن را باز بگذارید.

ریختن نمک در قابلمه

بستن درب قابلمه

مرحله سوم:

تخم مرغ ها را بشکنید و سفیده و زرده ی آن ها را در دو ظرف مجزا بریزید.

جدا کردن سفیده

جدا کردن زرده

مرحله چهارم:

در ظرف محتوی سفیده ی تخم مرغ ها، دو قاشق چایخوری شکر بریزید. سفیده ها و شکر را به کمک همزن به قدری بهم بزنید که پف کند.

زدن سفیده تخم مرغ

مرحله پنجم:

به ظرف محتوی زرده تخم مرغ، اسانس وانیل، مابقی شکر و یک چهارم پیمانه شیر اضافه کنید و خوب بهم بزنید.

زدن زرده تخم مرغ

مرحله ششم:

آرد را به همراه بیکینگ پودر، نمک و کره ی ذوب شده به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کنید و به آرامی بهم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

افزودن آرد

مرحله هفتم:

در این مرحله از تهیه کیک اسفنجی بدون فر باید سفیده ی تخم مرغ را کم کم به مخلوط آرد و زرده، اضافه کرده و به آرامی مواد را با هم ترکیب کنید.

مخلوط کردن مایه کیک

مرحله هشتم:

باقی مانده ی مقدار شیر گفته شده را به مخلوط اضافه کنید و بهم بزنید تا مایه کیک اسفنجی غلظتی متوسط و خمیری پیدا کند. خمیر را در قالب کیک بریزید.

افزودن شیر

مرحله نهم:

قالب کیک اسفنجی را در زودپز یا قابلمه ای که آماده کرده بودید و روی نمک ها قرار دهید.

قرار دادن کیک در قابلمه

مرحله دهم:

روی قالب کیک را با آلومینیوم فویل بپوشانید و درب قابلمه یا زودپز را ببندید.

پوشاندن قالب با فویل

مرحله یازدهم:

کیک اسفنجی بدون فر را به مدت 40 تا 50 دقیقه با شعله کم بپزید. سپس یک خلال دندان را در آن فرو کنید. اگر تمیز خارج شد، میتوانید قالب کیک را بردارید و کناری بگذارید تا خنک شود.

پخت کیک اسفنجی بدون فر

مرحله آخر:

کیک اسفنجی نرم و خوشمزه شما آماده سرو است. نوش جان.

سرو کیک اسفنجی بدون فر

نکات کلیدی تهیه کیک اسفنجی بدون فر

- قالب کیک حدودا به قطر 15 یا 16 سانتی متر برای این کیک ایده آل است.

- برای پخت کیک اسفنجی در فر باید فر را در دمای 350 درجه سانتی گراد یا 180 درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود. سپس خمیر را آماده کنید و در قالب کیک کاغذ روغنی پهن کنید.

چرب کردن قالب کیک

خمیر را در قالب بریزید.

ریختن مایه کیک در قالب آن

به مدت 40 تا 50 دقیقه کیک را بپزید. پس از این که کیک آماده شد، چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود. سپس کیک اسفنجی را از قالب خارج کنید.

پخت کیک اسفنجی با فر

نوش جان.

سرو کیک

- دستور تهیه کیک اسفنجی بدون فر و با فر از سایت spicyindiankitchen ترجمه شده است.