کباب بختیاری کبابی خوشمزه و دوست داشتنی است که خیلی ها ممکن است آن را با کباب قفقازی و یا سلطانی به اشتباه بگیرند. اما فرق کباب بختیاری و قفقازی در این است که در کباب بختیاری استفاده از ماست یا خامه ضروری نیست و همچنین صرفا با سینه مرغ تهیه نمی شود.

 همچنین باید بگوییم تاریخچه کباب بختیاری ، این کباب جذاب به زمان ناصر الدین شاه بازمیگردد. طرز پخت کباب بختیاری سخت نیست؛ به شما خواهیم گفت که چگونه در 5 مرحله کباب فوق العاده ای آماده کنید!

 

طرز تهیه کباب بختیاری خانگی

 

مرحله اول:

گوشت ها را به خوبی بشویید و بگذارید خشک شوند. سپس فیله گوشت گوسفندی یا گوساله و گوشت مرغ را به اندازه دلخواه اما نه خیلی ریز برش بزنید. مراقب باشید برش هایتان خیلی درشت نباشد تا گوشت ها به خوبی مغز پخت شوند.

برش دادن   برش مرغ  

مرحله دوم:

پیاز را بشویید و پوست بکنید. سپس رنده کنید یا حلقه ای برش بزنید. زعفران دم کرده، روغن، نمک و فلفل را به پیاز ها اضافه کنید.

برش پیاز

مرحله سوم:

در دو ظرف جداگانه گوشت مرغ و گوشت قرمز را قرار دهید. نیمی از مواد را در ظرف گوشت قرمز و نیم دیگر آن را روی مرغ ها بریزید. به خوبی مخلوط کنید تا گوشت ها به طور کامل به مواد آغشته شوند.

مرحله چهارم:

روی ظرف ها سلفون بکشید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت ها استراحت کنند و طعم دار شوند.

مرحله پنجم:

گوشت ها را بصورت یکی در میان سیخ بگیرید. روی گوشت ها کمی کره ذوب شده بریزید. بهترین حالت و خوشمزه ترین آن این است که این غذا روی منقل آماده شود. پس اگر امکان تهیه آن روی منقل را دارید آتش را آماده کنید و روی منقل طبخ کنید.

میتوانید گوجه و فلفل را هم کباب کنید و کباب را با پلو یا نان سنگک، لیمو ترش و سبزی میل نمایید.

کباب کردن

نکته ها:

-کباب بختیاری اصیل از راسته گوسفندی تهیه می شود. در روش اصلی آن؛ در یک سیخ گوشت گوسفندی و به جای مرغ از چربی (دنبه) به صورت یکی در میان استفاده می شود.

-برای تهیه کباب بختیاری تابه ای دو راه وجود دارد: راه اول این است که ابتدا گوشت مرغ و فیله گوسفندی یا گوساله را چرخ کنید. سپس با مواد مخلوط نموده و مانند کباب تابه ای ولی به صورت ردیف های یکی در میان گوشت قرمز و مرغ در ماهیتابه قرار دهید.

در روش دوم همان مراحل بالا را انجام دهید و فقط لازم است کباب بختیاری با سیخ چوبی در ماهیتابه طبخ شود.

-در تهیه کباب بختیاری در منزل میتوان بجای گوشت مرغ از گوشت ماهی نیز استفاده نمود.

-برای طعم دادن به کباب میتوانید از یک قاشق سوپ خوری آب لیموی تازه نیز استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید فقط نیم ساعت قبل از پخت آن را به گوشت ها اضافه کنید.

-کباب بختیاری در فر نیز قابل تهیه کردن است فقط کافیست سیخ ها را در فر با حرارت بالا قرار دهید.