غذاهای شمالی خیلی متنوع هستن و هر کدوم عطر و طعم خاص خودشون رو دارن. حتما شما هم خیلی از غذاهای شمالی مثل میرزا قاسمی، ترشه تره و یا باقالا قاتوق رو امتحان کرده اید و می دونید که طعم بی نظیر اون ها رو تو هیچ جای دنیا نمیشه پیدا کرد.

با این که غذاهای گیلانی با غذاهای مازندرانی کمی متفاوت هستن اما تو اغلب اون ها از سیر و سبزیجات محلی مخصوص شمال استفاده میشه. علاوه بر این، تو اکثر غذاهای شمالی از چاشنی های مخصوص مثل رب انار استفاده میشه که طعم بی نظیری به غذا میده.

اگرچه درست کردن این غذاها به روش های سنتی شمالی ها طعم خاص دیگه ای داره، ولی خیلی از اون ها رو میشه تو خونه درست کرد. حالا می خوایم یکی دیگه از غذاهای شمالی که خیلی معروفه و درست کردنش خیلی آسونه رو بهتون معرفی کنیم. اسم این غذا واویشکاست.

واویشکا از غذاهای گیلانه که به اسم چغرتمه هم شناخته میشه. البته واویشکا به شکل های گوناگون و با مواد اولیه ی مختلف درست میشه. مثلا بعضی ها واویشکا رو با قارچ یا بادمجان درست می کنن و بعضی ها هم برای چاشنی واویشکا از رب انار استفاده می کنن.

در نتیجه واویشکا انواع مختلف داره که در بین اون ها واویشکا بادمجان، واویشکا گوشت یا همان بیج بیج و واویشکا مرغ از همه معروف تره. این غذای شمالی یه جور خوراکه و نزدیک ترین و شبیه ترین غذا به واویشکا جغول بغوله.

امروز قصد داریم طرز تهیه واویشکا مرغ که یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین انواع واویشکاست، رو بهتون یاد بدیم. واویشکا مرغ غذایی شمالی با طعم بی نظیره که به روش های مختلف درست میشه.

البته در هر صورت این غذای شمالی به هر روشی که درست بشه طعم بی نظیری داره و مهمتر از همه این که در کمترین زمان ممکن میشه اون رو درست کرد. به جرات میشه گفت درست کردن واویشکا بیشتر از ۱۵ دقیقه زمان نمی بره. مواد اولیه ی خاصی هم نداره و مطمئن باشید همه ی اون ها رو تو خونه دارید و نیازی به سبزیجات محلی شمالی و یا چاشنی خاصی ندارید.

اگه شما هم دنبال یه غذای ساده و خوشمزه برای شام یا ناهار هستید، حتما واویشکا مرغ رو امتحان کنید و طعم بی نظیر اون رو از دست ندید! در ادامه ی این مطلب طرز تهیه واویشکای مرغ خوشمزه رو ببینید، اون رو یاد بگیرید و این غذای خوشمزه رو در خانه درست کنید.

  طرز تهیه واویشکا مرغ

طرز تهیه واویشکا مرغ

 

۱- ابتدا یک عدد پیاز متوسط را نگینی خرد کنید. داخل تابه یا قابلمه کمی روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط شعله گاز قرار دهید. بعد از آن که روغن داخل تابه داغ شد، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا زمانی که نرم شوند و رنگ آن ها تغییر کند. سپس سیرهای رنده شده را نیز به پیازها اضافه کرده و همراه با هم تفت دهید.

۲- تکه های مرغ را که از قبل شسته و خرد کرده اید، به پیاز و سیر سرخ شده اضافه کنید و همراه با هم تفت دهید تا رنگ مرغ ها نیز تغییر کند و سرخ شود.

۳- ادویه های مورد نظر خود از جمله فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را به مرغ اضافه کنید تا طعم دار شود. به دلخواه می توانید از ادویه های دیگر مانند آویشن یا کاری نیز برای مزه دار کردن مرغ استفاده کنید.

۴- گوجه ی خرد شده (پوره گوچه فرنگی) را نیز به مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا همراه با سایر مواد به خوبی ترکیب شود.

۵- رب گوجه فرنگی را نیز به سایر مواد اضافه کنید تا واویشکای مرغ طعم و رنگ بهتری بگیرد. واویشکا را خوب هم بزنید تا همه ی مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

۶- فلفل دلمه ای و فلفل سبز با به صورت نگینی خرد کنید. سپس آن ها را داخل واویشکا مرغ بریزید تا به همراه سایر مواد آن پخته شوند.

۷- کمی آب لیمو به واویشکا اضافه کنید تا بیشتر طعم دار شود. سپس زعفران دم کرده را به غذا اضافه کنید تا عطر و طعم فوق العاده ای پیدا کند.

۸- نصف پیمانه آب داخل واویشکای مرغ بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا همه ی مواد خوب بپزند و واویشکا مرغ شما آماده شود. حدود ۱۰ دقیقه زمان برای پخت آن کافی است.

۹- در تابه ای دیگر، سیب زمینی را به صورت نگینی و یا خلالی سرخ کنید. واویشکا را به همراه سیب زمینی های سرخ شده داخل دیس بریزید و با برنج زعفرانی سرو کنید.

  غذای محلی گیلانی

نکات کلیدی طرز تهیه واویشکا مرغ

- می توانید پیازها را به صورت خلالی نیز خرد کنید تا در واویشکا بیشتر دیده شوند.

- اندازه ی خرد کردن تکه های مرغ سلیقه ای است. بهتر است آن ها را به اندازه ی دو بند انگشت خرد کنید.

- برای درست کردن واویشکا معمولا از سینه و فیله ی مرغ استفاده می کنند. اما می توانید ران مرغ را نیز بپزید، ریش ریش کنید و با آن واویشکا درست کنید.

- گوجه فرنگی را پوست بکنید. سپس آن را به تکه های بسیار کوچک خرد کنید. می توانید آن را داخل مخلوط کن یا غذاساز بریزید و تا پوره شود.

- به دلخواه می توانید کمی نخود فرنگی و هویج پخته شده (نگینی ریز) نیز به واویشکای مرغ اضافه کنید.

- واویشکا مرغ را هم با برنج و هم به شکل پرسی با نان می توانید میل کنید.

- برای زیباتر شدن شکل واویشکا مرغ، می توانید سیب زمینی ها را با استفاده از قالب برش به شکل دلخواه قالب بزنید، آن ها را سرخ کنید و به همراه واویشکا مرغ داخل ظرف مورد نظر خود سرو نمایید.

- می توانید در واویشکا مرغ از فلفل دلمه ای های رنگی استفاده کنید.

- واویشکا مرغ را می توان به صورت خوراک، کمی آبدار درست کرد. یا می توان بعد از آن که آب غذا کاملا جمع شد، آن را سرو کرد.

- روشی دیگر برای درست کردن پیاز واویشکا وجود دارد: ابتدا پیاز را نگینی یا خلالی خرد کنید. سپس آن را داخل تابه بریزید تا آب پیاز جمع و نرم شود. سپس کمی روغن به پیاز اضافه کنید. داخل پیاز زردچوبه بریزید و پیازها را با زردچوبه تفت دهید.

تصاویر از: dastpokht.e.man ، @pokhto_paz_ba_man@