قیساوا یا خاگینه خرما یه صبحونه اصیل ایرانی متعلق به استان های آذری زبان کشور عزیزمون هست. قیساوا با ترکیبی منحصر به فرد از خرما، گردو و تخم مرغ در واقع یه بمب انرژی محسوب میشه که به خصوص در روزهای سرد پاییز و زمستون، همراه با انواع نان و در کنار یه نوشیدنی گرم و دمنوش، انرژی عالی برای یه روز هیجان انگیز رو بهتون میده. در این مطلب می خوام طرز تهیه قیساوا رو با روشی آسون بهتون آموزش بدم. قیساوا یه صبحونه بسیار مقوی و خوشمزه به خصوص برای کوچولوهاتون هست. پس پیشنهاد می کنم این غذای فوق العاده خوشمزه را درست کنین و از خوردن اون در یه روز زیبای پاییزی در کنار عزیزانتون لذت ببرین.

 

طرز تهیه قیساوا

 

مرحله اول: آماده سازی خرمای قیساوا

برای درست کردن قیساوا خوشمزه و مقوی، در مرحله اول نیاز است که خرماها را آماده کنید. ابتدا هسته خرما ها را جدا کنید و بعد با دقت پوست آن ها را بکنید.

 

مرحله دوم: پخت خرما

حالا خرماهای هسته و پوست گرفته شده را داخل یک قابلمه بریزید و در حدود نصف استکان آب هم به آن ها اضافه کنید. سپس قابلمه را روی شعله ملایم گاز بگذارید و هر از گاهی با کمک یک قاشق یا چنگال خرما ها را له کنید.

 

مرحله سوم: آماده سازی تخم مرغ ها

در این مرحله تخم مرغ ها را در یک کاسه کوچک بشکنید و به کمک یک چنگال هم بزنید تا از لختی در بیایند.

 

مرحله چهارم: ترکیب کردن کره و خرما قیساوا

حالا یک ماهیتابه را روی شعله ملایم گاز بگذارید. کره به دمای محیط رسیده را داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید کره آب شود. سپس خرماهای پخته و له شده را به کره اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

 

مرحله پنجم: افزودن پودرها

در مرحله بعد پودر گردو، پودر هل، پودر دارچین و پودر گل سرخ را به مخلوط کره و خرما اضافه کنید و به خوبی مواد را با هم مخلوط کنید.

 

مرحله ششم: اضافه کردن تخم مرغ ها به قیساوا

پس از اینکه مواد اولیه قیساوا را در مراحل قبل خوب با هم مخلوط کردید، در این مرحله تخم مرغ های زده شده را نیز به آن ها اضافه کنید و اجازه دهید تخم مرغ پخته شود.

قیساوا شما اکنون آماده سرو است.

نوش جان

  مرحله نهایی قیساوا  

نکات کلیدی تهیه قیساوا

- در مرحله سوم از تهیه قیساوا، در صورت تمایل می توانید مقدار کمی شیر هم به تخم مرغ ها اضافه کنید. هم چنین اگر دوست داشتید می توانید بدون اینکه تخم مرغ ها را بزنید آن ها را به بقیه مواد اضافه کنید.

- علاوه بر مواد اولیه که در دستور قیساوا آمده است، در صورت تمایل می توانید از قیس هم در تهیه این غذای خوش طعم استفاده کنید.

  قیسی  

- شما می توانید قیساوا را علاوه بر اینکه روی گاز درست کنید، در فر هم درست کنید. برای درست کردن قیساوا در فر طرز تهیه کمی متفاوت است. برای این کار ابتدا فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد از حدود 15 دقیقه قبل روشن کنید تا گرم شود. در مرحله بعد هسته خرماها را از داخل آن ها خارج کنید و به جای هسته، ¼ گردو را داخل آن ‌‌ها بگذارید.  حالا خرماها را کنار هم در یک ظرف پیرکس بچینید. حالا یک عدد از تخم مرغ ها را در یک کاسه به همراه شیر بزنید و روی خرماها بریزید. سپس پودر گردو، پودر هل، پودر گل سرخ و پودر دارچین هم روی خرماها بریزید و برای 10 دقیقه داخل فر بگذارید. در این زمان تخم مرغ دوم را هم در یک کاسه بشکنید و هم بزنید. حالا ظرف را از فر خارج کنید و تخم مرغ زده شده را به آن اضافه کنید و مجدداً برای 5 دقیقه ظرف را داخل فر بگذارید تا تخم مرغ بپزد. حالا قیساوا را از فر خارج کنید و با کنجد و پودر پسته آن را تزیین کنید.

- عکس از اینستاگرام:

@sanazsania

@mah.s.h