در این مطلب می خوام طرز تهیه کمپوت از یک میوه تابستونی زیبا، جذاب و بسیار خوشمزه رو بهتون آموزش بدم. بله درست حدس زدین کمپوت گیلاس.

کمپوت یا خوشاب نوعی دسر از نوع مربا، مارمالاد و کمپوت محسوب میشه که برای اولین بار در قرن هفدهم میلادی توسط کشور فرانسه به جهان معرفی شد و در واقع از میوه کامل یا خرد شده و شربت تهیه میشه.

معمولاً از اکثر میوه ها میشه کمپوت درست کرد مثل کمپوت سیب و کمپوت آناناس. کمپوت گیلاس علاوه بر هیجان انگیز بودن خواص درمانی بیشماری هم داره که در اینجا به آن ها اشاره می کنم.

از اون جایی که گیلاس یه منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست، به کاهش اتهاب های بدن، کم خوابی و تقویت قلب کمک می کند.

همچنین کمپوت گیلاس به کاهش قند خون و فشار خون نیز کمک می کند و در درمان بیماری هایی مث آلزایمر، پارکینسون، آرتروز، نقرس و سرطان اثر گذار هست. با من  و ایران کوک همراه باشین تا به راحتی یه کمپوت گیلاس خانگی خوش رنگ و دل پذیر رو درست کنیم.

 

طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی

 

مرحله اول: آماده سازی گیلاس ها

برای درست کردن یک کمپوت گیلاس خانگی و با کیفیت، مهم ترین نکته انتخاب گیلاس های مرغوب، سالم و بدون زدگی یا کرم خوردگی است.

پس از انتخاب گیلاس ها، به خوبی آن ها را بشویید و ساقه آن ها را جدا کنید، ولی نیازی به جدا کردن هسته گیلاس ها در تهیه کردن کمپوت  ندارید. سپس گیلاس های شسته شده را داخل یک آبکش بریزید و اجازه دهید به خوبی خشک شوند.

 

مرحله دوم: درست کردن شهد کمپوت گیلاس

در این مرحله برای درست کردن شهد کمپوت گیلاس، در یک ظرف مناسب، سعی کنید از یک قابلمه بزرگ استفاده کنید چون در مرحله بعد قرار است گیلاس ها را نیز به شهد اضافه کنید، آب و شکر را با هم مخلوط کنید و کمی هم بزنید.

ظرف حاوی آب و شکر را روی شعله متوسط گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا شکر در آب حل شود و به غلظت مناسب برسد.

 

مرحله سوم: افزودن گیلاس ها به شهد

پس از آماده شدن شهد کمپوت گیلاس، اجازه دهید خنک شود. اگر زمانی که شهد داغ است گیلاس ها را به آن اضافه کنید گیلاس ها ترک می خورند.

پس از خنک شدن شهد، گیلاس های شسته و خشک شده را هم به آن اضافه کنید و برای 40 دقیقه روی شعله گاز با حرارت متوسط بگذارید تا گیلاس ها با شهد بپزند و طعم بگیرند.

 

مرحله چهارم: نگه داری از کمپوت گیلاس

پس از پخته شدن کمپوت گیلاس، گاز را خاموش کنید و زمان دهید تا کمپوت خنک شود و به دمای محیط برسد. سپس کمپوت را در ظرف شیشه ای تمیز، خشک و درب دار بریزید و در یخچال بگذارید.

 

نوش جان

  مرحله نهایی کمپوت گیلاس  

نکات کلیدی تهیه کمپوت گیلاس

- اگر با روشی که در این دستور آمده است کمپوت گیلاس را درست کنید، دارای ماندگاری بالایی نیست و حداکثر چند روز می توانید کمپوت را در یخچال نگه داری کنید. برای درست کردن کمپوت گیلاس با ماندگاری بسیار بالا، پس از شستشوی گیلاس ها بگذارید کاملاً خشک شوند.

سپس شیشه ای که می خواهید کمپوت گیلاس را در آن نگه داری کنید را خوب استریل کنید و بعد کاملاً خشک کنید. حتماً از شیشه ای که دارای درب فلزی باشد استفاده کنید. حالا گیلاس های شسته و خشک شده را داخل شیشه بریزید.

 در همین زمان در یک ظرف مناسب شکر و آب را کمی با هم مخلوط کنید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا به جوش آید. حالا شهدی که درست کردید را روی گیلاس های درون شیشه بریزید و درب شیشه را محکم ببندید.

حالا درون یک قابلمه به اندازه ای که تا زیر درب شیشه را بپوشاند آب بریزید و شیشه محتوی گیلاس ها و شهد را داخل آن بگذارید و قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید. تا زمانی که آب به جوش بیاید گیلاس ها نیز پخته خواهند شد

. پس از آماده شدن کمپوت گیلاس شعله گاز را خاموش کنید و بگذارید خنک شود و به دمای محیط برسد. سپس آن را در یخچال قرار دهید.

- در صورت تمایل، برای عطر بهتر کمپوت گیلاس، می توانید یک دانه هل نیز در هنگام پخت به آن اضافه کنید.

- عکس از اینستاگرام:

@zeinab627

@pink_liiifeee_parastoo