ایران یکی از کشورهاییه که بیش از ۱۰۰ نوع نون سنتی و فانتزی داره. به جرات میشه گفت که هر شهری تو ایران نون سنتی مخصوص به خودش رو با مواد اولیه و روشی خاص درست میکنه. از شمال ایران، شهر گیلان با انواع نان سنتی مثل نان کشتا گرفته تا نان های فوق العاده خوشمزه ی جنوب همه هوش از سر آدم میبرن. نان های متداول هم که جایگاه خاص خودشون رو دارن و میشه حتی اون ها رو تو خونه درست کرد. مثلا میشه به راحتی مواد اولیه نان بربری رو تهیه کرد و در خانه نان بربری خانگی پخت. شاید براتون جالب باشه بدونید که اغلب کشورها هم نون های مخصوص به خودشون رو دارن. امروز می خوایم به آلمان سر بزنیم. آلمان از کشورهاییه که حدود ۳۰۰ نوع نان در مدل های مختلف داره و همشون اون قدر خوشمزه هستن که نمیشه اون ها رو امتحان نکرد. امروز قصد داریم یکی از پر طرفدارترین نون های آلمانی رو بهتون معرفی کنیم. ظاهر این نان گره ای هست و اغلب به صورت شکری و یا به همراه مغزهای مختلف پخت میشه. با اینکه به نظر می رسه این نان خوشمزه اولین بار در بایرن درست شده اما در سراسر آلمان محبوبیت زیادی داره و به این کشور منتسب شده. این نان اسمش پرتزله که پوسته ی قهوه ای رنگ و نسبتا سختی داره ولی وسطش کاملا نرمه. البته ظاهر نان پرتزل در هر ناحیه متفاوته و در بعضی موارد روی اون نمک و یا دانه های کنجد هم پاشیده میشه. حالا که با این نون خوشمزه آشنا شدید وقتشه که طرز تهیه ی اون رو هم یاد بگیرید و تو خونه درست کنید. دستور پخت نان پرتزل خیلی آسونه و زمان زیادی نمی بره. فقط باید خمیر رو خیلی ساده درست کنید و اجازه بدید عمل بیاد. بعد اون رو تو دو مرحله که بهتون یاد می دیم بپزید تا یه نون فوق العاده خوشمزه داشته باشید. اگر علاقه مند هستید که این نون فوق العاده رو درست کنید، با ما همراه بشید تا در ادامه طرز تهیه نان پرتزل رو بهتون یاد بدیم.

 

طرز تهیه نان پرتزل

 

مرحله اول: آماده کردن خمیر نان پرتزل

۱- آب گرم را داخل کاسه ای بریزید و مخمر (خمیر مایه) را داخل آن حل کنید. اجازه دهید مخمر ۱ دقیقه داخل آب گرم بماند و عمل کند.

۲- نمک، شکر قهوه ای و کره ی به دمای محیط رسیده را داخل کاسه ی مخمر آماده شده بریزید و همه ی مواد را با هم مخلوط کنید. سپس به آرامی ۳ پیمانه و بعد ۱ پیمانه آرد را به آن اضافه کنید. با استفاده از یک قاشق چوبی یا قلاب خمیر (معمولا همراه با میکسر وجود دارد) آن ها را با هم مخلوط کنید تا یکدست و غلیط شوند. مجددا ۳/۴ پیمانه آرد به مواد اضافه کنید تا خمیر به دست نچسبد.

  آماده سازی مواد اولیه نان پرتزل  

۳- روی سطحی صاف مانند تخته را آرد پاشی کنید و خمیر را به مدت ۳ دقیقه روی آن ورز دهید و به شکل توپ درآورید. روی آن را با حوله ی تمیز بپوشاندید و به مدت حدود ۱۰ دقیقه استراحت دهید.

  استراحت دادن به خمیر نان

مرحله دوم: فرم دادن به خمیر نان پرتزل

۱- خمیر آماده شده را از وسط نصف کنید. سپس هر قسمت را به تکه های مساوی (حدود ۱/۳ پیمانه) تقسیم کنید.

۲- سپس هر تکه خمیر را رول کنید و بکشید تا شکل طنابی بلند درآید. انتهای دو سر طناب را روی هم قرار دهید و دو پیچ دهید. سپس آن ها را روی قسمت انتهایی خمیر قرار دهید تا به شکل زیر درآید.

  رول کردن خمیر نان

شکل دادن به خمیر نان

نحوه فرم دادن به خمیر

مرحله سوم: پختن خمیر نان پرتزل

۱- داخل قابلمه به اندازه ی ۹ پیمانه آب بریزید، آن را روی حرارت شعله ی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. وقتی آب کمی گرم شد، داخل آب بیکینگ پودر بریزید و اجازه دهید تا آب کامل بجوشد.

۲- خمیرهای شکل داده شده را دانه دانه داخل آب جوش بریزید و بعد از آن که خودش را گرفت (به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه)، از داخل آب جوش درآورید.

  پختن خمیر نان پرتزل  

۳- روی سینی فر را با کاغذ روغی بپوشانید و آن را کمی چرب کنید.

۴- خمیرهای جوشانده شده را روی سینی فر به فاصله از هم بچینید.

  پختن نان پرتزل در فر  

۵- فر را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد (۴۰۰ درجه فارنهایت) گرم کنید. سپس سینی فر را داخل فر گرم شده قرار دهید تا خمیر های نان به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بپزند.

۶- بعد از آن که نان ها طلایی رنگ شدند، آن ها را از فر خارج کنید. بعد از آن که نان ها کمی خنک شدند، روی آن شکر بپاشید و نوش جان کنید.

 

نکات کلیدی طرز تهیه نان پرتزل

- مقدار آرد را با توجه به چسبندگی خمیر کم و زیاد کنید. اگر احساس کردید خمیر همچنان به دست می چسبد، کمی بیشتر آرد بریزید.

- برای آن که از آماده شدن خمیر مطمئن شوید، آن را با انگشت بکشید. اگر خمیر به عقب برگردد، آماده است.

- نان های پرتزل پخته شده را می توانید داخل ظرف در بسته و یا کیسه به مدت ۳ روز داخل یخچال نگهداری کنید.

- نان پرتزل با پنیر ناچو طعم فوق العاده ای خواهد داشت. به دلخواه می توانید این نان را به همراه پنیر ناچو سرو کنید. برای طرز تهیه پنیر ناچو به سایت ایران کوک مراجعه کنید.

- برای درست کردن نان پرتزل نمکی یا کنجدی، می توانید بعد از فرم دادن خمیرها و جوشاندن آن ها در آب جوش و جوش شیرین، آن ها را روی سینی فر بپیچینید و روی آن ها نمک دریایی با دانه های درشت و یا کنجد بپاشید. سپس آن داخل فر قرار دهید تا نان پرتزل نمکی یا کنجدی شما بپزد و آماده شود.

- می توانید خمیر نان پرتزل را آماده کنید و به مدت ۲-۳ ماه داخل فریزر نگهداری کنید. برای استفاده از خمیر یخ زده، آن را داخل یخچال بگذارید تا زمانی که یخ آن آب شود. سپس خمیر را در حالی که هنوز سرد است به شکل دلخواه فرم دهید و سایر مراحل ذکر شده را طی کنید.

- بعد از پختن خمیرهای نان پرتزل داخل آب جوش و جوش شیرین ابتدا اجازه دهید خمیر کاملا آبکشی شود و بعد آن ها را روی سینی فر بچینید.