اگه شما دوستان عزیز ایران کوک مث من از طرفدارای پر و پا قرص انواع آش و سوپ مث آش ساک، آش اسفناج، آش عدس، آش شلغم و آش رشته باشین، حتماً به مخلفات روی آش یعنی سیر داغ، پیاز داغ و نعنا هم علاقه دارین. در این مطلب می خوام طرز تهیه یه سیر داغ ترد و مجلسی رو بهتون آموزش بدم ولی قبل از اون کمی با خواص اعجاب انگیز این گیاه خارق العاده هم آشنا بشیم. سیر منبعی غنی از فولیک اسید، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن هست و در واقع یه کلکسیون کامل از ویتامین ها و مواد ضروری برای بدن ماست. سیر به کاهش فشار خون، درمان عفونت های تنفسی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر، پاکسازی کبد، سلامت استخوان ها، ممانعت از پوسیدگی دندان و غیره کمک می کند. خب بریم سراغ درست کردن یه سیر داغ فوق العاده خوش عطر و خوش طعم.

طرز تهیه سیر داغ

 

مرحله اول: آماده سازی سیرها

برای درست کردن یک سیر داغ ترد و مجلسی، در ابتدا سعی کنید از سیرهای تازه و مرغوب استفاده کنید. در مرحله اول برای مدتی سیرها را خیس کنید تا راحت تر بتوانید پوست آن ها را جدا کنید. پس از اینکه سیرها را از آب خارج کردید، پوست آن ها را بکنید، سپس قسمت سفت انتهای سیرها را نیز جدا کنید. اگر از سیر کهنه استفاده می کنید که جوانه زده است، در این مرحله جوانه سبز رنگ آن ها را نیز جدا کنید. حالا مجدداً سیر های پوست کنده را بشویید. سپس یک پارچه تمیز نخی را روی پیشخوان آشپزخانه تان پهن کنید و سیرهای شسته شده را روی پارچه قرار دهید تا به خوبی آب آن ها گرفته شود و کاملاً خشک شوند.

 

مرحله دوم: چرخ کردن سیر

در این مرحله پس از اینکه سیرها به خوبی خشک شدند، به کمک یک چرخ گوشت و یا غذا ساز به خوبی آن ها را چرخ کنید. حالا سیرهای چرخ شده را داخل یک آبکش بریزید تا کاملاً آب اضافی آن ها گرفته شود.

 

مرحله سوم: سرخ کردن سیر داغ

حالا یک ماهیتابه که گود باشد را روی شعله متوسط گاز بگذارید و اجازه دهید تا ماهیتابه به خوبی گرم شود. سپس به اندازه لازم، در حدی که روغن روی سیرها را بپوشاند، داخل ماهیتابه روغن بریزید و زمان دهید تا روغن داغ شود. پس از اطمینان از داغ شدن روغن، زردچوبه و نمک را به آن اضافه کنید. زردچوبه موجب می شود که سیر داغ طلایی رنگ شود و نمک هم به سیر داغ طعم می دهد.

حالا حرارت گاز را زیاد کنید و سیرهای چرخ شده را داخل روغن داغ بریزید. به کمک یک کفگیر مرتب سیرها را از اطراف ماهیتابه به سمت مرکز آن هدایت کنید و هم بزنید. د رابتدا سیرها به هم چسبیده خواهند بود ولی به مرور که آن ها را سرخ می کنید و سبک می شوند از میزان چسبندگی آن ها کاسته می شود.

خیلی مهم است که در این مرحله سیرها را به طور پیوسته هم بزنید تا به صورت یکنواخت سرخ شوند.

 

مرحله چهارم: گرفتن روغن اضافی سیر داغ

پس از اینکه سیر داغ ها طلایی شدند، ماهیتابه را از روی حرارت بردارید. سپس سیر داغ را داخل یک آبکش بریزید و زمان دهید تا روغن آن ها گرفته شود. اگر از یک سبد بزرگ استفاده کنید و سیر داغ را در آن پخش کنید بهتر است ، چون سیرها داغ هستند و ممکن است به همدیگر بچسبند. در مرحله بعد سیر داغ را روی یک پارچه نخی تمیز نیز پخش کنید تا هم خنک شوند و هم اینکه روغن آن ها به طور کامل گرفته شود در نتیجه هم ترد می شوند و هم اینکه چربی اضافی آن ها گرفته می شود.

 

مرحله پنجم: نگه داری سیر داغ

پس از خنک شدن سیر داغ، آن ها را داخل یک ظرف شیشه ای درب دار بریزید و در یخچال نگه داری کنید. اگر خواستید سیر داغ را در فریزر نگه داری کنید باید از ظروف مخصوص و یا کیسه فریزر برای نگه داری سیر داغ استفاده کنید.

 

نوش جان

  مرحله نهایی سیر داغ  

نکات کلیدی تهیه سیر داغ

- اندازه مواد اولیه که در دستور سیر داغ آمده است، تقریبی هستند. در صورت تمایل می توانید مقدار مواد اولیه را تغییر دهید.

- برای برش زدن سیرها علاوه بر چرخ گوشت یا غذاساز، اگر دوست داشتید سیرها درشت تر باشند از رنده ریز یا درشت هم می توانید استفاده کنید. هم چنین می توانید سیرها را به صورت نگینی و یا خلالی خرد کنید.

 

- عکس از اینستاگرام:

@mahta_mahyar @organic_ideal