کمپوت یه دسر و میان وعده ی سالم و خوشمزه اس که از مخلوط کردن میوه های خرد شده و شربت درست میشه. به این صورت که میوه های خرد شده به همراه شکر و آب جوش جوشانده و پخته میشه. بعضی از افراد تصور می کنن که اغلب با میوه های سفت میشه کمپوت درست کرد. مثل کمپوت سیب یا کمپوت آناناس که به صورت آماده و کارخانه ای هم در فروشگاه ها وجود داره. اما با میوه های نرم مثل اغلب میوه های تابستونی هم میشه کمپوت درست کرد. امروز می خوایم طرز تهیه یه کمپوت فوق العاده با یه میوه ی تابستونی لذیذ رو بهتون آموزش بدیم. این کمپوت خوشمزه کمپوت هلو هست که طرز تهیه ی اون خیلی آسونه. بر خلاف تصور عده ای که فکر می کنن کمپوت فقط برای بیمارهاست، میشه کمپوت هلو رو به عنوان یه میان وعده ی خوشمزه و یه عصرانه ی مقوی نوش جان کرد. اگه به دنبال یه میان وعده و دسر برای بچه ها هستید ما کمپوت هلو رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم. می‌تونید کمپوت هلو رو درست کنید و داخل یخچال بذارید و هر زمان خواستید مقداری از اون رو نوش جان کنید. درسته که طرز تهیه کمپوت هلو مثل اغلب کمپوت های دیگه آسونه و نیاز به مواد اولیه ی زیادی نداره، ولی یه کم فوت کوزه گری داره که ما اون ها رو هم بهتون می گیم تا بتونید کمپوت هلو رو به بهترین شکل با بهترین کیفیت درست کنید و از طعم فوق العادش لذت ببرید. پس در ادامه با هم همراه باشید تا ببینیم کمپوت هلو چجوری درست میشه.

 

طرز تهیه کمپوت هلو خانگی

 

۱- هلوها را بشویید و صبر کنید تا کاملا خشک شوند. سپس آن ها را پوست بکنید و تکه تکه کنید.

  خرد کردن هلو  

۲- شیشه ها را از قبل خوب بشویید و با دستمال خشک کنید.

۳- هلوهای خرد شده را داخل شیشه های خشک و تمیز بریزید. سپس شکر را به آن ها اضافه کنید و روی آن آب جوش بریزید. به طوری که تا لب شیشه از آب پر شود و روی هلوها را بپوشاند.

۴- درب شیشه ها را محکم ببندید و شیشه های هلو را آرام تکان دهید و زیر و رو کنید تا شکر در آب جوش حل شود.

۵ داخل قابلمه مقداری آب بریزید. شیشه ها را به صورت صاف و عمودی داخل قابلمه قرار دهید. آب داخل قابلمه باید به اندازه ای باشد که تا نصف قد شیشه ها بالا بیاید.

  جوشاندن شیشه های کمپوت  

۶- شیشه ها را داخل آب روی حرارت متوسط قرار دهید تا به صورت غیر مستقیم جوشانده شوند. بعد از آن که آب داخل قابلمه به جوش آمد، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای آماده شدن کمپوت های داخل شیشه زمان دهید تا کاملا بجوشند و حرارت ببینند.

۷- شیشه ها را از داخل قابلمه بیرون بیاورید و به صورت سر و ته در سایه و جای خنک قرار دهید تا هوای داخل شیشه ها خارج شود. اجازه دهید کمپوت ها کاملا خنک شوند. سپس آن ها را به همان صورت وارونه و برعکس داخل یخچال قرار دهید تا هوا داخل شیشه ها نفوذ نکند.

  وارونه کردن شیشه ها  

۸- بعد از ۷ روز، کمپوت هلو آماده است. می توانید آن را به عنوان میان وعده و عصرانه به همراه بستنی نوش جان کنید.

  طرز تهیه کمپوت هلو  

نکات کلیدی طرز تهیه کمپوت هلو

- برای درست کردن کمپوت هلو حتما از شیشه های درب فلزی (درب آهنی) استفاده کنید.

- برای آن که بتوانید هلو را به آسان ترین شکل از هسته جدا و خرد کنید، بعد از پوست کندن هلو، با چاقو دور تا دور هلو را برش بزنید تا هلو نصف شود. سپس دو سمت هلو را با دست بگیرید و آرام بپیچانید تا از هسته جدا شوند. حالا می توانید هلوها را به اندازه ی دلخواه خرد کنید.

- اگر پوست هلو سفت بود و ضخیم کنده می شد، هلوها را به مدت ۱ دقیقه داخل آب جوش قرار دهید و سریعا داخل آب سرد فرو کنید. با این روش پوست هلو به راحتی کنده می شود.

- حتما از هلوهای سالم، بدون زدگی و له شدگی برای درست کردن کمپوت هلو استفاده کنید.

- دقت کنید که شیشه را لبریز و از هلو و یا آب نکنید. سر شیشه های کمپوت را کمی خالی بگذارید.

- هلوها را به شکل تکه های درشت خرد کنید تا بعد از پخته شدن له نشوند. هر هلو را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید و داخل شیشه بریزید.

- کمپوت هلو را داخل یخچال نگهداری کنید.

- به دلخواه می توانید کمی گلاب نیز به کمپوت هلو اضافه کنید.

- اگر این مقدار شکر برای ذائقه ی شما زیاد شیرینی است می توانید شکر کمتری به کمپوت اضافه کنید.

تصاویر از : tabandeh_sadeghi ،‌ @zarinbano@