اگه به دنبال کشف مزه ها و تجربه های جدید هستید بی شک قیمه بوشهری می تونه یک انتخاب جذاب برای شما باشه. البته آوردن اسم قیمه نباید شما رو گول بزنه. چون این غذا، به جز در مواد اولیه، هیچ گونه شباهتی با قیمه معروفی که همه ما می شناسیم نداره. هم ظاهرش متفاوته و هم طعمش. البته از طعم بی نظیرش براتون نگم که تا خودتون امتحانش نکنید متوجه نخواهید شد.

این غذا خاص شهر بوشهر هست و معمولا در مهمانی ها و مراسمات رسمی طبخ میشه. البته پلویی که کنار این قیمه سرو میشه هم مهمه. چون بوشهری ها معمولا این خورشت رو با شکر پلو میل می کنند. اما میشه حتی اون رو با نان و سبزی تازه هم نوش جان کرد. اگه تا اینجا مجاب شدید که باید طرز تهیه این غذای جنوبی رو یاد بگیرید پس با ایران کوک همراه شده و سفری خوشمزه به بوشهر داشته باشید.

 

طرز تهیه قیمه بوشهری

مرحله اول: گوشت و لپه را جداگانه بپزید.

لپه را با 5 تا 6 لیوان آب روی شعله گذاشته و زمان بدهید تا خوب بپزد. در قابلمه دیگر پیاز را خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت را نیز به آن افزوده و زمان بدهید تا آبی که گوشت پس می دهد کاملا کشیده شود. در این مرحله نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه جات دلخواه را به گوشت اضافه کرده و کمی تفت دهید. اما این کار را خیلی طول ندهید زیرا ادویه ها سوخته و تلخ می شوند. در نهایت 3 لیوان آب داخل قابلمه ریخته، شعله را پایین بکشید و اجازه دهید گوشت نیز بپزد.

 

مرحله دوم: سیب زمینی را به لپه اضافه کنید.

حدود نیم ساعت مانده به اینکه لپه کامل بپزد برای افزودن سیب زمینی دست به کار شوید. ابتدا پوست آن را گرفته و به چند قطعه تقسیم کنید. سپس آن را داخل قابلمه حاوی لپه ها بریزید. نگران پختن سیب زمینی نباشید. زیرا وقتی پوست آن را می گیرید خیلی زود نرم می شود.

 

مرحله سوم: کوبیدن تمام مواد پخته شده

تفاوت قیمه بوشهری با دیگر قیمه ها از این مرحله آغاز می شود. زیرا تقریبا هیچ ماده سالمی در آن دیده نشده و تمام مواد اولیه له می شوند. وقتی لپه و سیب زمینی پختند و آب آنها تقریبا تبخیر شد، گوشت پخته را نیز صاف کرده و به آنها اضافه کنید. البته آب گوشت را دور نریزید زیرا بعدا لازم می شود. سپس با گوشتکوب تمامی مواد را به خوبی بکوبید به طوری همه چیز کاملا له شده و به خورد هم بروند.

مرحله چهارم: آماده سازی نهایی قیمه بوشهری

کار شما برای پخت قیمه بوشهری هنوز به اتمام نرسیده است. در ادامه رب گوجه فرنگی را در مقداری روغن تفت دهید. سپس دو لیوان از آب گوشتی که برداشتید به آن بیافزایید. این سس را به همراه دارچین، زیره و پودر لیمو عمانی به دیگر مواد اضافه کرده و حدود نیم ساعت مجددا روی حرارت قرار دهید. حتما باید شعله گاز را کم کنید و قیمه را مرتب هم بزنید. این کار بدان جهت است که غذا ته نگیرد و به صورت کشدار در بیاید.

 

قیمه بوشهری

 

نکات کلیدی تهیه قیمه بوشهری

- برای طبخ هر چه بهتر قیمه بوشهری بهتر است لپه ها را از چند ساعت قبل داخل آب بخیسانید. این کار زمان پخت آنها را کاهش می دهد.

- هرچه قیمه کشدارتر باشد بهتر است. به همین جهت توصیه می شود در صورت امکان برای له کردن مواد از گوشتکوب برقی یا میکسر استفاده کنید.

- اگر آب گوشت به اندازه کافی برای مرحله آخر ندارید می توانید از آب جوش به عنوان جایگزین استفاده کنید.

- طبق دستور دیگری که برای قیمه بوشهری وجود دارد می توانید اندازه گوشت و لپه را جا به جا کنید. یعنی از 250 گرم لپه و 500 گرم گوشت استفاده کنید.

  عکس‌ها از اینستا گرام: @hprsara @gabgou