پنیر خامه ای ایتالیایی یا پنیر ماسکارپونه یک پنیر ایتالیایی خوشمزه است که در انواع غذاها و دسرها مانند تیرامیسو و چیزکیک استفاده می‌شود. معمولا پنیری که به نام ماسکارپونه به فروش میرسد چربی بیشتری نسبت به پنیر خامه ای صبحانه دارد و بافت آن برای تهیه دسر و چیزکیک مناسب تر است. با اینکه امروزه هم پنیر ماسکارپونه و هم پنیر خامه ای توسط شرکت های تولید کننده مواد غذایی مختلف به صورت آماده در بازار عرضه می‌شود، تهیه آن در منزل ساده، لذت بخش، و به صرفه است و به این ترتیب از سلامت آن اطمینان بیشتری خواهید داشت. در این دستور، طرز تهیه پنیر خامه ای ایتالیایی را با شما عزیزان در میان می‌گذاریم.

پنیر خامه ای

طرز تهیه پنیر خامه ای ایتالیایی

 

مرحله اول:

خامه پرچرب را داخل یک کاسه شیشه‌ای نشکن بریزید. کاسه را داخل یک قابلمه قرار دهید و قابلمه را تا سطح خامه داخل کاسه از آب پر کنید. قابلمه را روی شعله متوسط قرار دهید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید. سطح خامه بعد از چند دقیقه حباب آورده و داخل کاسه بخار می‌کند. خامه را به طور پیوسته هم بزنید تا رقیق و یکدست شود. در این مرحله سعی کنید از کاسه‌هایی که در بخش پایینی پهن‌تر هستند استفاده کنید تا سطح تماس خامه با قابلمه و آب جوش بیشتر باشد و سریع‌تر گرم شود.

مرحله دوم:

همانطور که کاسه داخل قابلمه قرار دارد، آبلیمو را اضافه کنید و برای 5 تا 10 دقیقه به صورت پیوسته هم بزنید تا خامه خودش را بگیرد و به پشت قاشق بچسبد. در این مرحله به جای آبلیمو از سرکه سفید یا سرکه سیب هم می‌توانید استفاده کنید.

مرحله سوم:

گاز را خاموش کنید، کاسه خامه را از قابلمه خارج کنید و به مدت 20 دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود. داخل یک کاسه جداگانه پارچه‌ای توری قرار دهید و خامه را داخل توری بریزید. در این مرحله به جای پارچه توری می‌توانید از آبکشی که سطح آن با فیلتر قهوه پوشانده شده باشد استفاده کنید. برای این حجم از مواد اولیه یک فیلتر کافی خواهد بود، ولی در صورتی که از مواد اولیه بیشتری استفاده می‌کنید، به همان نسبت از دو یا سه فیلتر قهوه استفاده کنید. پس از ریختن خامه روی پارچه توری یا فیلتر، صبر کنید تا خامه کاملا خنک شود.

پنیر خامه ای پارچه

مرحله آخر:

پس از اینکه خامه داخل پارچه کاملا خنک شد، روی آن را بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید. 24 ساعت بعد، پنیر خامه ای شما آماده خواهد بود. پنیر خامه ای را از روی پارچه بردارید و داخل ظرفی مناسب قرار دهید.

پنیر خامه ای نهایی

نکته ها :

- استفاده از خامه محلی پنیر شما را سفت‌تر و خوشمزه‌تر می‌کند.

- بهترین زمان برای استفاده از پنیر ماسکارپونه تا 2 هفته بعد از تهیه آن است.

- در صورت تمایل می‌توانید در مرحله دوم حدود 1/4 قاشق چایخوری نمک هم اضافه کنید.

- در مرحله آخر می‌توانید برای طعم‌دار کردن پنیر خامه ای مقداری سیر، دانه‌ها و مغزهایی مانند گردو، و سبزیجاتی مانند شوید خرد شده هم اضافه کنید.

- پنیر خامه ای را زمانی که هنوز گرم است با بیسکوییت کراکر سرو کنید و از یک میان‌وعده سبک و خوشمزه لذت ببرید. همچنین ترکیب پنیر خامه‌ای سرد با میوه‌های فصلی خرد شده یک سالاد میوه خوشمزه خواهد بود که غذایی مناسب برای یک شام سبک، یا دسر و میان‌وعده است.