حلوا کاکائویی یا همان حلوا شکلاتی یک نوع حلوای بسیار خوشمزه و آسان با رنگی تیره است که معمولا میتواند به صورت مجزا یا برای تزیین در کنار انواع حلوا سرو شود. حلوای شکلاتی مجلسی ظاهری زیبا دارد و می تواند در تزیین حلوا کار شما را خیلی راحت کند. در طرز پخت حلوا کاکائویی ما از پودر کاکائو استفاده کرده ایم. اما شما میتوانید به حلوا شکلات تخته ای یا نوتلا هم اضافه کنید. در صورتی که دوست داشته باشید میتوانید به حلوا قهوه هم اضافه کنید تا تیره تر و خوش عطر تر شود. اما به شما اطمینان می دهم اگر دستور حلوا کاکائویی ساده را که در ادامه ی مطلب آمده، مو به مو اجرا کنید، یک حلوای شکلاتی خوشمزه و با کیفیت خواهید داشت.

هر زمانی که یک دسر ایرانی خلاقانه، شیرین و انرژی زا هوس کردید؛ حلوای موز، حلوای کدو حلوایی، حلوای آناناس و حلوا کاکائويي را فراموش نکنید. ما هم در آخر مطلب سعی کرده ایم به نکاتی که ممکن است در روند کار برایتان سوال شود، اشاره کنیم. با این حال اگر در تهیه حلوا کاکائويي سوالی داشتید، آن را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید تا در رفع آن به شما کمک کنیم. با طرز تهیه حلوا شکلاتی در خدمت شما هستیم.

 

طرز تهیه حلوا کاکائویی

 

مرحله اول:

برای تهیه نمودن حلوا کاکائویی ابتدا باید آرد را دو مرتبه الک کنید. یک ماهیتابه نچسب را روی حرارت ملایم قرار دهید و آرد را در آن بریزید. آرد را تا حدی تفت دهید که به مرور رنگ آن تغییر کرده و بوی خامی آرد از بین برود. باید به طور مداوم آرد را با قاشق بهم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد. برای این کار حوصله به خرج دهید و حدود 25 تا 35 دقیقه زمان بگذارید.

 تفت دادن آرد

 

مرحله دوم:

وقتی رنگ آرد کرم رنگ شد، آن را از روی حرارت بردارید و در کناری قرار دهید. در یک قابلمه آب و شکر را روی حرارت بگذارید و بهم بزنید تا حل شوند و حالت شربت پیدا کنند. باید صبر کنید به مدت 5 دقیقه با هم بجوشند تا شربت شما غلیظ شود.

 

مرحله سوم:

در یک قابلمه ی دیگر روغن جامد و کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا کاملا ذوب شوند. کره و روغن را با هم خوب مخلوط کنید.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله از تهیه حلوا کاکائویی می بایست پودر کاکائو را دو یا سه مرتبه الک کنید و کم کم به آرد اضافه کنید و با هم مخلوط نمایید. سپس دوباره ماهیتابه ی آرد را روی حرارت بگذارید و مخلوط روغن و کره ی ذوب شده و داغ را به آن اضافه کنید. به آرامی اما به طور پیوسته مواد را با هم بهم بزنید تا کاملا حل شوند.

 مخلوط روغن و آرد

 

مرحله پنجم:

پس از این که آرد به طور کامل با روغن و کاکائو ترکیب شد، وقت آن است که شربت شکر و آب را به صورت داغ اضافه کنید. به هم زدن مواد روی حرارت ملایم ادامه دهید تا حلوا شکلاتی شما غلیظ شود.

 افزودن شربت

 

مرحله ششم:

هم زدن حلوا روی حرارت را باید تا حدی ادامه دهید که حلوا کاکائویی مانند عکس زیر، سفت شود و قوام بیاید.

 قوام آمدن حلوا

 

مرحله آخر:

وقتی حلوا آماده شد، آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف سرو بکشید. از خلاقیتتان یا نمونه های مختلف برای تزیین حلوا استفاده کرده و حلوا شکلاتی را نوش جان کنید.

 سرو حلوا کاکائویی

 

نکات کلیدی تهیه حلوا کاکائویی

- در حلوا شکلاتی به خاطر داشتن عطر کاکائو نیازی به استفاده از گلاب و هل نیست. اما در صورت تمایل می توانید آن ها را اضافه کنید.

- میتوانید آرد را پس از تفت دادن یکی دو مرتبه ی دیگر الک کنید تا حلوا با کیفیت تر شود. هم چنین استفاده از پودر قند احتمال باقی ماندن دانه های شکر در حلوا را به صفر می رساند. اگر قصد دارید حلوا کاکائویی مجلسی تهیه کنید، این نکات را رعایت نمایید.

- شیرینی این حلوا به خودتان بستگی دارد. اگر دوست دارید حلوا زیاد شیرین نباشد از شکلات های تلخ با درصدهای بالاتر استفاده کنید.

- اگر میخواهید حلوا کاکائويي را به کمک ماسوره در نان بستنی های آماده، خالی کنید؛ باید حلوا را کمی رقیق تر تهیه کنید. برای رقیق تر شدن حلوا میتوانید یک الی دو قاشق آب به آن اضافه کنید. در ضمن نان بستنی یا شیرینی میکادو را نیز میتوانید خودتان در خانه تهیه نمایید.

- اگر میخواهید حلوای دو رنگ مجلسی تهیه کنید، حلوای دو رنگ زعفران و کاکائو به خاطر رنگ متضادشان، زیباترین گزینه در بین حلواهای دو رنگ هستند. اگر در مورد حلوای زعفرانی سوالی دارید؛ آن را قبلا در ایران کوک آموزش داده ایم. میتوانید از دستور آن کمک بگیرید.

- طرز تهیه حلوا شکلاتی قالبی به این صورت است که باید نصف میزان آرد سفید، آرد نخودچی به حلوا اضافه کنید. آرد نخودچی را هم باید الک کرده، تفت دهید و بعد به آرد سفید اضافه کنید. پس از انجام بقیه مراحل تهیه حلوا، می بایست حلوای شکلاتی را 20 دقیقه در فریزر بگذارید و بعد از قالب جدا کنید.

- طرز تهیه حلوا با روکش شکلات فقط یک مرحله بیشتر دارد و آن هم این است که: باید به مقدار لازم شکلات تخته ای ذوب کنید و آن را روی حلوا بریزید تا خودش را بگیرد و سفت شود. میتوانید از شکلات سفید و خلال بادام و پسته نیز در این روش استفاده کنید.