اگر شما اهل درست کردن شیرینی سنتی برای روزهای سال نو هستید حتما اسم انواع لوز های خوشمزه مانند لوز پسته، لوز بادام، لوز گردو، لوز نارگیلی و .. را شنیده اید که واقعا خوشمزه هستند. برای تهیه شیرینی های خانگی لزوما نیاز به فر نیست و می توان شیرینی هایی را با مواد ساده و قابل دسترس و البته بدون فر تهیه کردو شیرینی لوز یکی از این شیرینی هاست که به دلیل داشتن نارگیل هم خوشمزه است و هم مقوی و مناسب پذیرایی در مناسبات گوناگون.

شیرینی لوز

شیرینی لوز که در طعم های متفاوت و خوشمزه تهیه می شود  در اصل مختص شهر تبریز است اما در بیشتر شهر های ایران انواع لوز را چه به صورت صنعتی و چه به صورت خانگی تهیه می کنند که از جمله معروف ترین این شهر ها، شهر یزد است که تنوع شیرینی های آن باعث شده آن را به عنوان مهد شیرینی ایران هم بشناسیم. از آنجا که شیرینی های نارگیلی بسیار مور پسند و محبوب است امروز قصد داریم شیرینی لوز نارگیلی مجلسی را به شما آموزش دهیم تا به راحتی و با رعایت نکات، آن را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

تهیه لوز نارگیلی

مراحل تهیه لوز نارگیلی

 

مرحله اول:

در تهیه شیرینی لوز، مهم ترین بخش تهیه شهد یا شربت است که با توجه به مواد باید قوام مناسبی داشته باشد. پس ابتدا، شکر و آب را مخلوط کنید و آن را در یک تابه دیواره بلند بریزید تا زمانی که بجوشد. پس از جوشیدن بادکا(گلوکر) را به شربت اضافه کنید تا به قوام مناسب برسد(قوام این شهد باید مثل شیره باشد و وقتی بین دو انگشت امتحانش می کنید کاملا کشدار باشد)

"گلاب را هم در دقایق آخر به شربت اضافه کنید."

مراحل تهیه لوز نارگیلی

مرحله دوم:

سفیده تخم مرغ را با وانیل در ظرفی مناسب (غیر پلاستیکی) بریزید و با هم زن برقی بزنید تا زمانی که کف کند و بعد آبلیمو را اضافه کنید تا سفیده  از حالت لختگی خارج و سبک شود.

لوز نارگیل

مرحله سوم:

نیمی از سفیده را به شربت قوام آمده اضافه کنید  و سریع هم بزنید تا در اثر حرارت بالا نپزد. مواد را از روی حرارت بردارید و باقی سفیده را بیافزایید و دوباره سریع هم بزنید تا مایه یکدست و سفیدی حاصل شود.(بهتر است با همزن برقی این کار انجام شود فقط به دلیل بالا بودن حرارت بسیار مراقب دست و صورتتان باشید)

مرحله چهارم:

زمانی که پایه لوز نارگیلی آماده شد و از حرارت افتاد(مخلوط شهد و سفیده)، پودر نارگیل را به مواد بیافزایید و خوب هم بزنید تا مواد لوز به خوبی چسبناک شود.

مرحله پنجم:

کف و دیواره قالب یا سینی فر دیواره کوتاه را چرب کنبد و مواد لوز نارگیلی را داخل آن پهن کنید برای منسجم کردن مواد شیرینی آن را به خوبی با دست فشار دهید تا هنگام برش زدن خرد نشود.

در انتهای مقداری پودر نارگیل یا هر پودری که دوست دارید روی سطح شیرینی بپاشید یا الک کنید.

مرحله ششم:

شیرینی لوز را به مدت سه چهار ساعت در یخچال قرار دهید . پس از آماده شدن، لوز نارگیلی را برش بزنید و در ظرف مورد نظر بچینید.

لوز نارگیل خانگی

اگر شیرینی را برای مدت طولانی تر می خواهید نگهداری کنید آن را در ظرف در دار بچینید و روی آن فویل بکشید و در یخچال یا فریزر قرار دهید و چند ساعت قبل از سرو آن را خارج کنید تا به دمای محیط برسد.

نکات کلیدی تهیه لوز نارگیلی

-لوز نارگیلی اصیل فاقد سفیده تخم مرغ است پس اگر دوست ندارید می توان سفیده را حذف کرد و باقی مراحل را طبق دستور پیش برد. در این صورت آبلیمو به شهد اضافه شود که مانع از شکرک زدن شیرینی می شود.(سفیده شیرینی را پوک و لطیف می کند)

-اگر مایلید لوز شما طعم هل داشته باشد می توانید پس از آماده شدن شهد مقداری  پودر هل  الک شده  به آن اضافه کنید.

-اگر قصد دارید طبق این دستور لوز بادام یا پسته تهیه کنید نکته این است که قوام شربت باید کمی بیشتر باشد.

-"بادکا" نوعی گلوکز است که به قوام آمدن و شفاف شدن شهد کمک می کند.

  همراهان عزیز خوشحال می شویم لوز نارگیلی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.