شیرینی های سنتی ایران با طعم فوق العادشون هوش رو از سر آدم می بره. این شیرینی‌ها انقدر خوشمزه و خوش خوراکن که به عنوان سوغات اون شهر به شهرهای دیگه برده میشن. امروز می خوایم به شهر زیبای کرمان سری بزنیم و یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین شیرینی های این شهر براتون بگیم. یکی از شیرینی های سنتی کرمان که ظاهرش شبیه کلوچه است، به نام کلمپه معروفه. محتوای داخل این شیرینی خوشمزه مخلوطی از خرما به همراه پودر هل و یه سری مواد دیگه است. در گذشته مردم کرمان با دستای خودشون این شیرینی خوشمزه رو به روش سنتی با روغن محلی و خرمای نخلستان های کرمان و آتش هیزم درست می کردند. امروزه هم این شیرینی کوکی مانند رو برای پذیرایی در ایام و مراسم خاص مثل عید نوروز درست می کنن. اما معمولا این شیرینی ها به جای دست، تو کارگاه های شیرینی پزی و توی فر درست میشه. اما همچنان بی نهایت خوشمزه است و از سوغاتی های معروف شهر کرمان محسوب میشه. برای درست کردن شیرینی کلمپه از قالب های متنوع و خاصی استفاده میشه. علاوه بر این، شیرینی کلمپه انواع مختلف داره و در طعم های مختلف مثل گردویی، کنجدی، پسته ای و لقمه ای درست میشه. این شیرینی به دلیل مواد اولیه پر خاصیتی که توش استفاده میشه خیلی مقویه و بهترین انتخاب برای میان وعده ی شماست. البته طبع این شیرینی گرمه و بهتره تو خوردنش زیاده روی نکنید! اگر می خواهید شما هم به روش سنتی این شیرینی کلوچه ای رو درست کنید، ما طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمانی رو بهتون یاد میدیم. شاید تهیه شیرینی کلمپه از قنادی ها و شیرینی فروشی ها آسون تر باشه، ولی مطمين باشید شیرینی که خودتون با دست های خودتون درست کنید یه طعم دیگه ای داره! با ما همراه بشید تا ببینیم شیرینی کلمپه چجوری درست میشه:

 

طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمانی

 

مرحله اول: تهیه مواد میانی شیرینی

- پوست و هسته ی خرماها را بگیرید و آن ها را داخل کاسه بریزید.

- گردو، پودر هل، پودر دارچین، زنجبیل و جوز هندی را به خرما اضافه کنید و با پشت قاشق یا چنگال آن ها را کاملا به کنید و هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند و ترکیبی یک دست حاصل شود.

 

مرحله دوم: آماده سازی خمیر شیرینی کلمپه

- برای تهیه خمیر، ماست و بیکینگ پودر را داخل کاسه ای ریخته و با هم مخلوط کنید. چند دقیقه زمان دهید تا بیکینگ پودر داخل ماست عمل کند و فعال شود.

- سپس زرده ی تخم مرغ و کمی زعفران را به ماست اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

- آرد شیرینی پزی را ۳ بار الک کنید تا کاملا نرم شود. سپس آن را با روغن ترکیب کنید تا حالتی شبیه به خرده نان پیدا کند. سپس مایه ماستی که آماده کرده اید را به آن اضافه کنید و همه ی مواد را با استفاده از لیسک یا قاشق به صورت دورانی هم بزنید تا کاملا حالت خمیری پیدا کند.

- در آخر خمیر را با دست جمع کنید، در نایلون قرار دهید و برای حدود ۱ الی ۲ ساعت داحل یخچال بگذارید تا هم منسجم تر شود و هم چسبندگی آن کمتر شود.

 

مرحله سوم: درست کردن شیرینی کلمپه

روش اول: با استفاده از قالب مخصوص شیرینی کلمپه

- مقداری از خمیر را بردارید و آن را با دست باز کنید. کمی از مواد میانی را در مرکز خمیر قرار دهید و در دستتان کاملا گرد کنید تا هیچ درزی نداشته باشد. سپس آن را با استفاده از قالب فشاری کلمپه فشار دهید تا شکل بگیرد.

روش دوم: بدون استفاده از قالب

- خمیر را با استفاده از وردنه باز کنید و با استفاده از کاتر دایره ای برش بزنید.

  خمیر کلمپه   - مقداری از مواد میانی را داخل یک دایره قرار دهید و دایره ی دیگری را روی مواد میانی بگذارید. مهر را در آرد فرو کنید و روی خمیر فشار دهید. سپس خمیر را در دست بگیرید؛ ابتدا با انگشت اشاره و شصت، دور تا دور خمیر را فشار دهید تا لبه های آن به هم بچسبند و لبه ی خمیر نازک شود. سپس شروع به پیچاندن خمیر کنید.  

مواد داخل کلمپه

 

- فر را در دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه گرم کنید. روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و شیرینی ها را با فاصله از هم بچینید. شیرینی ها را به مدت ۲۰ ای ۲۵ دقیقه داخل فر قرار دهید. تا بپزد.

  کلمپه در سینی فر   - بعد از آن که رنگ آن ها طلایی شد، شیرینی ها آماده هستند. می توانید روی آن ها را با پودر پسته و کنجد تزیین کنید.   کلمپه کرمانی خوشمزه  

نکات کلیدی طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمانی

- این دستور برای کسانی است که می خواهد خمیر شیرینی کلمپه را بدون شیرینی درست کنند (چون خرما خیلی شیرین است). اما اگر می خواهید خمیر شیرینی تان هم کمی شیرین باشد، روغن را به همراه ۱۰۰ گرم پودر قند در کاسه ای با همزن بزنید، تخم مرغ و وانیل را به آن اضافه کده و کمی شیر ولرم یا آب ولرم بریزید. در نهایت آرد را در چند مرحله به مواد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا خمیر شود.

- اگر خمیر به دستتان چسبید کمی دیگر آرد به آن اضافه کنید.

- برای آسان تر شدن پوست کردن خرماها می توانید آن ها را داخل یک کاسه آب داغ بیندازید و چند ثانیه بعد خرماها را پوست بکنید. دقت کنید که خرماها بیش از حد داخل آب داغ نماند.

- میزان زعفران به دلخواه شماست. برای داشتن شیرینی کلمپه زعفرانی می توانید مقدار زعفران را بیشتر کنید و برای درست کردن کلمپه ساده با رنگ روشن تر، حدود ۱ قاشق چایخوری زعفران کافی است.

- با این مقدار مواد اولیه شیرینی کلمپه، حدود ۲۰ عدد شیرینی خواهید داشت.

- این شیرینی به دلیل خشک بودن ماندگاری زیادی دارد. شیرینی های کلمپه را می توانید داخل ظرف در بسته داخل یخچال یا کابینت به مدت طولانی نگهداری کنید.

- می توانید به جای روغن جامد از روغن صاف قنادی مخصوص پخت شیرینی استفاده کنید.

- استفاده از گلاب در مواد اولیه خمیر شیرینی کلمپه اختیاری است اما می تواند این شیرینی را خوش عطر و خوش طعم تر کند.

تصاویر از : kolompeh_khanegi@

sara_artworks@