شیرینی نان چای یا نان چایی قزوین یکی از بهترین شیرینی ها برای پذیرایی عید نوروز است. هر چند که این شیرینی در اصل برای عصرانه و سرو با چای معروف شده اما به خاطر ترد و خوشمزه بودن و البته طرز تهیه بسیار راحت، میتواند در عید نوروز گزینه ی خوشمزه و جذابی باشد. شیرینی نان چاي قزويني از شیرینی های اصیل ایرانیست که میتواند در خانه شما صفا و صمیمیت را بیشتر کرده و همه را دور هم جمع کند.

اگر اصالتا اهل قزوین باشید بدون شک نان چای و شیرینی بهشتی از شیرینی های محبوب شماست. اما لازم نیست حتما قزوینی باشید تا از ترکیب ترد و بیسکوییتی این شیرینی لذت ببرید. در ضمن نان چايي قزوين شیرینی ملایمی دارد و به همین علت است که به اسم نان آن را می شناسند. بنابراین اگر دوست دارید شیرینی عید، قند خونتان را خیلی بالا نبرد، این شیرینی برایتان ایده آل است. علاوه بر عید نوروز، میتوانید این شیرینی را هر وقت که دوست داشتید تهیه کنید و یک عصرانه ی رویایی به همراه چای یا قهوه برای عزیزانتان تدارک ببینید. فر را روشن کنید و آستین ها را بالا بزنید که شیرینی خانگی لطف دیگری دارد!

طرز تهیه نان چای قزوین

مرحله اول:

ابتدا پودر قند را خوب الک کنید. سپس روغن جامد یا کره را در در دمای محیط بگذارید تا کمی ذوب شود. پودر قند و روغن را در یک کاسه ی نسبتا بزرگ بریزید. به مدت 4 دقیقه روغن و پودر قند را با همزن برقی بزنید تا مواد حجیم و کرمی رنگ شود. از لیسک برای جمع کردن مواد از اطراف ظرف کمک بگیرید.

روغن و پودر قند

مرحله دوم:

تخم مرغ ها را بشکنید و زرده های تخم مرغ را به مخلوط روغن و پودر قند اضافه کنید. سپس هل را در کاسه بریزید و به مدت 1 الی 2 دقیقه مواد را خوب بهم بزنید. وقتی مواد کاملا یک دست شد همزن برقی را خاموش کنید و کاسه را در کناری بگذارید.

مخلوط تخم مرغ و هل

مرحله سوم:

در کاسه ی دیگری ماست بریزید و بیکینگ پودر را به آن اضافه کنید. ماست را خوب بهم بزنید تا بیکینگ پودر به طور کامل در آن حل شود. چند ثانیه صبر کنید تا ماست کمی پف کند. حالا مخلوط ماست را به کاسه ی محتوی مایه شیرینی نان چای بیفزایید. با همزن برقی مواد را بهم بزنید در حدی که ماست به خوبی با بقیه مواد ترکیب شود.

مخلوط کردن ماست

مرحله چهارم:

 آرد را به کمک الک به مایه شیرینی اضافه کنید. اول مقداری از آرد را الک کنید و به کمک همزن برقی کمی هم بزنید. سپس بقیه آرد را کم کم اضافه کرده و با قاشق یا لیسک مابقی آرد را مخوط کنید.

افزودن آرد

مرحله پنجم:

سطح کار را آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. خمیر را به آرامی ورز دهید تا کاملا یک دست شود. ورز دادن خمیر را تا حدی ادامه دهید که وقتی آن را فشار میدهید شکل بگیرد و از هم پاشیده نشود. مراقب باشید که خمیر را بیش از حد ورز ندهید، چون در این صورت خمیر به روغن می افتد و نان چايي خراب می شود.

ورز دادن خمیر

مرحله ششم:

خمیر را در کیسه ی فریزر بگذارید یا روی کاسه ای را که خمیر در آن است بپوشانید. نیم ساعت خمیر را در محیط خنک بگذارید تا استراحت کند و شیرینی نان چای شما با کیفیت تر شود.

مرحله هفتم:

برای تهیه رومال شیرینی نان چاي قزويني ابتدا یک کاسه ی کوچک بردارید و ماست و زرده ی تخم مرغ را در آن با هم مخلوط کنید. برای خوش رنگ تر شدن شیرینی ها زعفران دم کرده را به مخلوط اضافه کرده و خوب بهم بزنید.

ترکیب ماست و تخم مرغ

مرحله هشتم:

در این مرحله باید فر را روشن کنید تا در دمای 170 درجه سانتی گراد گرم شود. خمیر را روی میز بگذارید و با وردنه آن را تخت کنید. بهتر است ضخامت خمیر حدودا نیم تا یک سانتی متر باشد. برای راه راه شدن شیرینی ها میتوانید از وردنه شیار دار یا چنگال استفاده کنید. سپس به کمک انواع کاترهای شیرینی، خمیر را برش بزنید. سعی کنید خمیر را خیلی حرکت ندهید تا به روغن نیفتد.

اگر احساس می کنید این کار برایتان سخت است، قطعات کوچک تری از خمیر جدا کنید و بعد با کاتر برش بزنید تا جدا کردن شیرینی ها از خمیر آسان تر باشد.

روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و نان چاي ها را به کمک کاردک در آن قرار دهید.

برش خمیر

مرحله نهم:

به کمک یک فرچه ی تمیز روی تمام شیرینی ها را رومال بمالید. سپس برای دور دوم این کار را تکرار کنید تا شیرینی های بهتری داشته باشید. روی تمام شیرینی ها را پودر پسته یا کنجد بپاشید.

آماده کردن شیرینی

مرحله آخر:

شیرینی ها را به مدت 20 الی 25 دقیقه در فر بگذارید تا قهوه ای روشن شوند. شیرینی نان چای را از فر خارج کنید و پس از خنک شدن آن ها را در ظرف سرو بچینید. نوش جان.

نان چايي قزويني

نکات کلیدی تهیه نان چای قزوین

- این شیرینی ها را در دمای محیط و در ظرف دربسته نگه دارید. اگر هوای محل زندگی شما مرطوب است بهتر است شیرینی ها را در یخچال نگهداری کنید.

- در مواد رومال نان چایی قزوینی میتوانید به جای ماست از شیر یا خامه صبحانه استفاده کنید.

- در تهیه این شیرینی باید از ماست سفت و شیرین استفاده کنید. ماست آبکی و ترش شیرینی را خراب می کند.