کیک ژنوایی از شهر ژنوا در ایتالیا آمده و در واقع نوعی کیک اسفنجی ایتالیایی است. کیک ژنوایی کوتاه ترین لیست مواد اولیه ممکن را دارد. آرد، شکر و تخم مرغ تنها موادی هستند که در این دستور تهیه استفاده شده اند. البته گاهی از کمی کره هم در تهیه آن استفاده میشود. دلیل استفاده نشدن از بیکینگ پودر این است که شکر و تخم مرغ به مدتی طولانی با همزن زده میشوند و هوا وارد مایه کیک میشود. این خود باعث میشود کیک به اندازه کافی پف کند. گاهی کیک ژنوایی را به صورت لایه ای نازک درآورده و در تهیه رولت از آن استفاده میکنند. البته در این صورت باید حتماً کیک همان طور که گرم است رول شود. همچنین میتوان آن را با قیف به شکل بیسکویت لیدی فینگر درآورد و برای تهیه دسرهایی مثل تیرامیسو استفاده کرد.

 

طرز تهیه کیک ژنوایی

 

مرحله اول:

فر را از قبل تا دمای 200 درجه سانتیگراد گرم کنید. یک قالب کیک گرد (25 سانتی متر) را با کره چرب کرده و روی آن کاغذ روغنی بکشید.

 

مرحله دوم:

در کاسه ی پیرکس یا استیل بزرگی شکر و تخم مرغ ها را مخلوط کنید. کاسه را روی قابلمه آب جوش قرار دهید (اما با آب تماس نداشته باشد). آن را بزنید تا ولرم شود. سپس از روی قابلمه بردارید و حدود 15 دقیقه با یک میکسر برقی با سرعت بالا یا همزن برقی آن را بزنید تا خنک شود. باید خمیر کیک ژنوایی به شکل یک نوار ضخیم در آید و بتواند 3 تا 4 ثانیه شکل خود را حفظ کند.

  تخم مرغ و شکر  

مرحله سوم:

آرد را روی خمیر الک کنید و توسط یک کفگیر سیلیکونی آن را مخلوط کنید.

 

افزودن آرد

 

مرحله چهارم:

خمیر را در قالبی که از قبل چرب شده بریزید و سطح آن را صاف کنید. کیک را حدوداً به مدت 20 دقیقه بپزید. پخته بودن کیک را با خلال دندان چک کنید. آن را روی صفحه فلزی برگردانید، با دقت قالب را از روی کیک بلند کنید و اجازه دهید کاملا سرد شود.

  کیک اسفنجی ایتالیایی

کیک ژنوایی را به شکل لایه های دلخواه ببرید یا به شکلی که در دستورالعمل ها آمده از آن استفاده کنید. برای برش حتماً از چاقوی اره ای استفاده کنید.

  کیک ژنوایی خوشمزه  

نکات کلیدی تهیه کیک اسفنجی ایتالیایی:

- میتوانید بعد از آرد دو قاشق گره آب شده هم به مایه کیک اضافه کنید. - برای این که کیک انعطاف بیشتری داشته باشد (مثلاً برای رولت) میتوانید یک سوم از آرد را با نشاسته ذرت جایگزین کنید. - برای تهیه کیک ژنوایی کاکائویی کافی است مقداری از آرد را با کاکائو جایگزین کنید.